نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی به چه صورت است؟

استعلام املاک اوقافی

اگر شما دارای یک ملک اوقافی هستید و قصد دارید برای آن سند بزنید باید به مراحل نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی آشنا باشید. این املاک با املاک معمولی تفاوت هایی دارند که باید در هنگام سند مواردی را مد نظر داشته باشید.

شماره تماس وکیل ملکی:

حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی می باشد. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریات مشاوره حقوقی با ایشان، با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید تا از مشاوره حقوقی بهره‌مند شوید.

املاک اوقافی در ایران:

املاک اوقافی در سراسر ایران نیز وجود دارد که معاملاتی نیز بر روی آن ها انجام می شود. این املاک به صورت سند اوقافی به فروش می رسند و بسیاری از افراد برای خرید آن ها مردد هستند، زیرا فکر می کنند دردسر های بسیاری دارد. یکی از نکاتی که در مورد املاک اوقافی وجود دارد این است که املاک وقفی نسبت به سایر املاک و زمین های دیگر قیمت کمتری دارند و می توان این مورد را از جمله موارد مثبت این املاک محسوب کرد.

در نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی باید تمامی مراحل را به درستی طی کنید تا بتوانید سند ملک وقفی را به نام خود انتقال دهید. در مورد روش هایی که برای گرفتن سند برای ملک وقفی وجود دارد باید اطلاعاتی داشته باشید، که بتوانید به درستی این مراحل را طی کنید.

تبدیل سند اوقافی به ششدانگ

چگونگی اینکه ملکی وقفی است یا خیر:

پیش از آن که بخواهید قصد خرید ملک داشته باشید باید متوجه شوید یک ملک وقفی است یا خیر؟ یکی از روش هایی که در این زمینه وجود دارد این است که پرس و جو کنید. در این مورد می توانید با اهالی محلی که ملک در آنجا واقع است، صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا ملک وقفی است یا خیر؟ اصولا اهالی قدیمی یک محله اطلاعات کاملی در این مورد دارند که به شما در این زمینه کمک بسیاری خواهد کرد. البته از مشاوران املاک محله ای که ملک در آن واقع است نیز می توانید کمک بگیرید. املاک چه اوقافی باشند چه حالت معمولی داشته باشند، شرایط خاصی دارند که باید شما با این مشخصات آشنا شوید.

مراحل نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی:

نخستین مرحله برای خرید یک ملک وقفی این است که از اداره یا سازمان اوقاف استعلام گرفته شود. این مرحله باید قبل از خرید ملک انجام شود تا شما متوجه شوید که یک ملک وقفی است یا خیر؟ سازمان اوقاف به این قضیه واقف است و می تواند در مورد ملک مورد نظر این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد. تمامی ملک های اوقافی زیر نظر سازمان اوقاف هستند و این سازمان آن ها را اداره می کند. در این مورد بهتر است بدانید که سازمان اوقاف یک لیست دارد که با توجه به آن لیست اوقافی بودن و نبودن یک ملک مشخص می شود. اگر اداره اوقاف اعلام کند که ملک مورد نظر در لیست سازمان اوقاف نیست، به یقین رسیدن در مورد ملک اوقافی کار به نسبت دشواری است.

اگر نتوانستید در مورد اوقافی بودن ملک مطمئن شوید راه حل بعدی چیست؟ 

زمانی که شما قصد خرید یک ملک را دارید، بهتر است که سند آن را به دقت مطالعه کنید. تقریبا می توان گفت مطالعه سند یکی از مطمئن ترین و بهترین راه هایی است که در مورد وقفی بودن و نبودن ملک وجود دارد. در بین املاک ملکی و اوقافی تفاوت هایی وجود دارد که می توان گفت در سند های شخصی عبارت ششدانگ عرصه و اعیان درج شده است. این در حالی است که در اسناد اوقافی عبارت ششدانگ از اعیان درج می شود که این مورد از جمله نشانه های وقفی بودن یک سند است. در سند های کاداستری تک برگ این مورد در پشت صفحه درج شده است. این نکته یکی از مهمترین راه های تشخیص اوقافی بودن و نبودن ملک مورد نظر است.

نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی باید چگونه باشد؟

در صورتی که نتوانستید از روش هایی که ذکر شد، ملک اوقافی را تشخیص دهید، یکی از بهترین روش ها مشورت با یک وکیل با تجربه و توانمند است. اصولا وکلا به دلیل ارتباط های زیادی که با سازمان و اداره های مختلف دارند می توانند با اداره اوقاف ارتباط گرفته و این کار را برای شما انجام دهند. البته در نظر داشته باشید که وکیل مورد نظر باید بر نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی مسلط باشد تا شما بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن سند خود را دریافت کنید. در نتیجه می توان گفت که یکی از بهترین راه هایی که برای گرفتن اسناد اوقافی وجود دارد، این است که به وکیل مراجعه شود و مراحل اخذ سند را نیز به او بسپارید. این موضوع ممکن است زمان بیشتری بخواهد اما می تواند یک روش مطمئن باشد که شما را از امتحان کردن راه های دیگر بی نیاز می کند.

بیشتر بخوانید شاید برایتان مفید باشد و در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

شماره تماس وکیل ملکی

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمانها چگونه انجام می شود؟

وکالت بلاعزل در مشارکت در‌ ساخت

سهم اوقاف از فروش ملک اوقافی

مبایعه نامه برای سند ملک اوقافی چگونه نوشته شود؟

همانطور که اشاره شد نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی مراحلی دارد. از جمله این مراحل می توان به نوشتن مبایعه نامه اشاره کرد. اما نوشتن مبایعه نامه چه اهمیتی دارد؟ چرا باید این کار را انجام داد؟

1)باید گفت زمانی که فرد از اوقافی بودن ملک آگاه می شود، به عنوان خریدار باید در دفتر اسناد رسمی یا مشاوره املاک یک مبایعه نامه رسمی تنظیم کند، تا هیچ گونه ادعایی نسبت به آن انجام نشود. اگر با مشورت یک وکیل این کار را انجام دهید بسیار بهتر است، زیرا متن حقوقی قرارداد را تنظیم می کند تا تمامی نکات و موارد در آن قید شود.

2) از دیگر مراحل نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی انتقال اجاره نامه تا تاریخ سند است که این موضوع اهمیت بسیاری دارد. توجه داشته باشید که انتقال اجاره نامه تا زمان تنظیم سند باید حتما به نام مالک باشد. این مسئله از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد. این مورد برای زمانی که بخواهید وام بگیرید نیز بسیار اهمیت دارد.

3) مرحله بعدی در نحوه گرفتن سند برای ملک اوقافی، پرداخت تمامی بدهی های آن است. اگر ملک اوقافی هر گونه بدهی دارد باید پیش از تنظیم سند این بدهی ها پاک شوند. با دریافت استعلام های مربوط به ملک که در دفاتر اسناد رسمی برای شما مشخص می شود و مرجع مربوطه مبلغ آن را صادر می کند، آگاه می شوید که یک ملک چقدر بدهی دارد.

4) در پاراگراف قبلی اشاره شد که اگر در یک سند ذکر شود شش‌دانگ عرصه و اعیان یعنی ملک شخصی است و اگر فقط عبارت شش‌دانگ اعیان درج شود نشان می دهد که ملک وقفی می باشد. در نتیجه پس از خرید ملک وقفی و پرداخت تمامی هزینه های آن باید در سند جدید که به نام خریدار صادر می شود، عبارت ششدانگ عرصه و اعیان ذکر شود.

این مراحل باید با دقت تمام و به درستی انجام شوند تا برای خریدار ملک در آینده مشکلاتی پیش نیاید. در نظر داشته باشید که این مراحل را می توانید زیر نظر یک وکیل انجام دهید.

امتیاز دهید

2 نظرات

  • سهیل

    1401-06-26 - 9:22 ب.ظ

    با دورد
    بنده یک زمین اوقافی بمساحت ۱۴۰۰ متر مربع دارم، از سال ۹۱ ، الان اوقاف اومده و پذبره بمبلغ یک‌میلیارد و پانصد میلیون دلار برام‌ نوشته که قادر به پرداخت نیستم، و ابلاغ دادگاه توقیف اموال‌ داده است، ضمن اینکه از بنیاد مسکن پرسیدم کاربری زمین زراعی میباشد، ولی میگن شما هیچ زراعتی درش انجام ندادی، لطفا کمکم‌کنین

  • علیرضا

    1402-05-01 - 1:09 ق.ظ

    سلام بنده زمین اوقافی دارم نمیتونم بفروشم چیکارکنم چطوری اقدام به سندکنم

پیام بگذارید