معایب طلاق از طرف مرد

طلاق و پایان بخشیدن به زندگی زناشویی تصمیمی است که ممکن است از طرف هریک از زوجین مطرح شود و مزایا و معایب بسیاری به همراه دارد. در این مقاله سعی بر آن شده تا معایب طلاق از طرف مرد رسیدگی شود. دادگاه امروزه برای مسئله طلاق روند را تغییر داده است و تمام هدف را متمرکز بر عدم جدایی زوجین می کند. اما در این بین دلایلی موجهی هم وجود دارند که از نظر دادگاه پایان بخشیدن به زندگی زناشویی ترجیح داده می شود و حکم طلاق صادر می گردد.

شماره تماس وکیل خانواده:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش در آمده است. شما همراهان عزیز می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال و دریافت مشاوره حقوقی 24 فوری و رایگانبا شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

شرایط طلاق از طرف مرد:

با توجه به این موضوع که دادخواست طلاق از سمت هر دو طرف زن و مرد می‌تواند ارائه شود، سؤال مهم این است که شرایط طلاق از طرف مرد چیست؟ شرایط طلاق از سمت مرد در موقعیت‌های مختلفی امکان پذیر است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترک زندگی از سوی زن اشاره نمود. البته به طور کلی دادگاه به فکر ایجاد صلح و ساز در میان زن و مرد است ولی در شرایط ذکر شده، حکم به عدم سازش می‌دهد. از سایر شرایط طلاق از طرف مرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سو رفتار زن
  • عدم تمکین زن
  • محکومیت زن به حبس
  • بیمار بودن یا عقیم بودن زن
  • ترک زندگی از سوی زن

نکته مهم:

بد نیست بدانید که در هر شرایطی که مرد یا زن دادخواست طلاق دهد، اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا نداشته باشد، با توجه به حکم دادگاه مهریه به شکل اقساطی درآمده و مرد باید به صورت اقساطی مهریه را بپردازد.

هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد

معایب طلاق از طرف مرد:

طلاق از طرف مرد مزایا و معایبی به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طولانی شدن زمان طلاق اشاره نمود. به طور کلی در فرآیند طلاق با دادخواست مرد، حدود 5 ماه زمان نیاز است تا به روند پرونده رسیدگی شود. به علاوه در این شرایط مرد باید تمام مهریه زن را بپردازد و تا زمانی که از زوجه به صورت قانونی جدا نشده باشد، باید نفقه او را نیز پرداخت نماید.

از طرف دیگر در صورتی که زن در ابتدای ازدواج اجرت المثل تعیین کرده باشد، مرد باید آن را بپردازد. در نهایت در صورتی که زن معترض به طلاق بوده و هیچ کوتاهی نیز در انجام وظایف نسبت به همسر خود نداشته باشد، مرد باید نصف اموال خود را به زن بدهد.

پیامدهای عمده طلاق از طرف مرد:

معایب طلاق از طرف مرد بیشتر از مزایای این عمل هستند. زمانی که مرد بنا به دلایلی از جمله سوء رفتار زن، عدم تمکین، محکومیت زن به حبس، بیمار بودن یا عقیم بودن و ترک زندگی از سوی زن و … درخواست طلاق را مطرح نماید اگر دلایل او اثبات شوند تنها بر روی تعلق گرفتن و یا نگرفتن حق و حقوق زن تاثیر می گذارد و اگر این دلایل اثبات نشوند روند دادگاه کمی پیچیده تر خواهد شد.

در صورت که مرد بنا به هر دلایلی بخواهد همسر خود را طلاق دهد موظف است که تمام و کمال حقوق زن از قبیل مهریه، اجرت المثل، نصف دارایی و … را پرداخت کند‌ و اگر توانایی پرداخت کامل نقدی را نداشته باشد دادگاه می تواند آن را قسط بندی کند.

مقالات ذیل را بخوانید و پس از مطالعه آن اگر سوالی برایتان پیش آمد با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

مشاوره حقوقی طلاق

نمونه دادخواست طلاق توافقی

خروج زن از خانه بدون اجازه همسر

اجرت المثل زوجه

مهم‌ترین معایب طلاق از طرف مرد کدامند؟

از آنجا که در قانون اسلامی حق طلاق با زوج است و می تواند با وجود دلایل موجه و غیر موجه همسر خود را طلاق دهد پس باید معایب این تصمیم را هم بر عهده بگیرد. به طور کلی معایب طلاق از طرف مرد گذشته از قطع پیوند عاطفی بیشتر جنبه پرداخت حق و حقوق است و مرد مجبور است از نظر مالی شرایطی که دادگاه تعیین کرده است را بپذیرد.

یکی از معایب طلاق از طرف مرد زمانی است که ۵ ماه طول می کشد تا جدایی کامل انجام شود. اگر زوج وکیل گرفته باشد نیازی به حضور او در دادگاه نیست و تمام پروسه طلاق را وکیل انجام می دهد.

مرد ملزم به پرداخت تمام مهریه زن خواهد بود و اگر زن بخواهد می تواند اموال زوج را به عنوان طلب مهریه از دادگاه مطالبه کند.

تا پایان رسیدن زمان طَلاق مرد موظف است که نفقه زن را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت زوجه می تواند در دادگاه دادخواست نفقه کند.

در برخی از موارد زوجه قبل از ازدواج تعیین می کند که در قبال انجام کارهایی چون شیر دادن به فرزند، انجام امورات منزل و … زوج به او اجرت‌المثل پرداخت نماید. در صورت طلاق زن می توان مرد خود را ملزم به پرداخت این مبلغ کند.

زمانی که دادخواست طلاق از طرف مرد است و هیچ دلیل موجهی برای طلاق ندارد. دادگاه او را موظف خواهد کرد که نصف اموال خود را به اسم زوجه کند.

اگر زوج اصرار به طلاق داشته باشد زوجه می تواند هر شرطی از جمله حضانت یا شروط مالی را برای زوج تعیین کند و مرد برای زودتر پایان بخشیدن به زندگی زناشویی ناچار است که تمام شرایط را پذیرا باشد. که در این صورت می تواند فشار مالی زیادی را متحمل شود.

نمونه دادخواست طلاق از طرف مرد

تعیین داور برای دادخواست طَلاق از سوی مرد:

1- فردی که به عنوان داور انتخاب می شود باید حداقل دارای 30 سال سن باشد.

2- از دیگر شروط متاهل بودن داور می باشد ولی اگر فردی که به عنوان داور انتخاب می شود از محارم و اقوام زوجه باشد نیازی به متاهل بودن وی نیست.

3- برای انتخاب داور هم می توان از اشخاص غریبه و هم می توان از اقوام طرفین یاری گرفت.

4- شخصی را که به عنوان داور انتخاب می کنید بعلاوه بر این که با ید به قوانین شرعی آشنایی داشته باشد باید به مشکلات طرفین نیز آگاه باشد.

مدارک مورد نیاز برای  طَلاق از طرف مرد:

  • اصل و کپی عقد نامه که آن را باید هنگام دادخواست طلاق به دادگاه ارائه نمود.
  • شناسنامه و کارت ملی زوج که متقاضی طلاق است.
  • اگر زوج برای طلاق از وکیل استفاده نماید باید اصل وکالت نامه را به دادگاه ارائه نماید.
  • پرداخت هزینه دادرسی برای صدور دادخواست طلاق از سوی مرد باید انجام شود .
امتیاز دهید

پیام بگذارید