خروج زن از خانه بدون اجازه همسر

خروج زن از خانه بدون اجازه همسر: در مباحث حقوقی استثنا و موارد زیادی وجود دارد که در هر کدام شرایط افراد در نظر گرفته می شود و بعد از بررسی آنها رای نهایی صادر می‌شود. در مورد موضوع آیا زن بدون اجازه شوهر می تواند خانه اجاره کند؟ سوالات و مسائل زیادی وجود دارد که حتما باید بررسی شود. به طور کلی در قانون اسلامی داشتن منزل مناسب برای شروع زندگی جزء الزامات اساسی است و وظیفه ی تهیه منزل بر عهده زوج می باشد. اگر در این بین شرایط خانه مناسب نباشد زن می تواند زوج را الزام به تهیه مسکن مناسب کند و تا پیدا کردن خانه ی بهتر می تواند از حضور در خانه خودداری کند اما نمی تواند خود جداگانه منزلی تهیه کند مگر اینکه اجازه شوهر را داشته باشد.

شماره تماس وکیل خانواده:

مقاله خروج زن از خانه بدون اجازه همسر توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است، شما همراهان عزیز می توانید در صورت داشتن سوالی در این مورد با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و از مشاوره حقوقی 24 ساعته اینجانب استفاده نمایید و یا سوال خود را در قسمت نظرات طرح نمایید تا وکلای ما در سریع‌ترین زمان به آن پاسخ دهند.

ترک منزل زوجه

آیا زوجه بدون اجازه زوج می تواند اقدام به اجاره منزلی جدا کند؟

اینکه آیا زن بدون اجازه شوهر می تواند خانه اجاره کند؟ جواب خیر است. البته استثناهایی در این خصوص وجود دارد و قانون زمانی این مسئله را جرم می داند که زن ناشزه باشد و مرد منزل مناسبی از همه لحاظ برای زن مهیا کرده باشد اما زن در این خانه سکونت نکند و بخواهد برای خود منزل جداگانه ای اجاره نماید و تبعات قانونی خاصی پشت این تصمیم وجود دارد.

ترک منزل توسط زوجه و اقدام به گرفتن خانه جدید از منظر قانون:

اینکه آیا زن بدون اجازه شوهر می تواند خانه اجاره کند با اینکه آیا زنانی که بدون اجازه همسر اقدام به ترک خانه می کنند و در واقع خانه را ترک می کنند. تفاوتی وجود دارد. در قانون حمایت خانواده و قانون مدنی زن الزامی برای تهیه منزل برای زندگی ندارد و همسر او وظیفه دارد که برای او خانه و زندگی و اسباب معیشت را فراهم کند البته زمانی که زوج حق اجاره خانه به زوجه بدهد و این حق را قانونی ثبت نماید پس اختیار اجاره خانه زن قانونی خواهد بود و مرد نمی تواند از این بابت شکایت کند.

در ارتباط با این موضوع در ماده ١١١۴ قانون مدنی بیان شده است که:

“زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.”

پس طبق قانون زن بدون اجازه شوهر حق تهیه مسکن جدا را ندارد  مگر اینکه این اختیار به او داده شده باشد. دادگاه برای زنانی که عذر موجه دارند و ادله کافی برای اثبات عذر خود به دادگاه ارائه دهند مانعی برای  کرایه مسکن جدا نمی بیند. قانون و ماده قانون ها همه در مورد زنی است که بدون عذر موجه و بدون اجازه همسر منزل مشترک را ترک می کند و به فکر اجاره محلی جدا می افتند که در این صورت زن ناشزه محسوب می‌شود و برابر قانون به این گونه زنان نفقه ای تعلق نخواهد گرفت.

مقالات ذیل را خوانده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن سوال با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

حق طلاق چیست؟

وکیل طلاق توافقی

نمونه دادخواست طلاق توافقی

ترم منزل توسط زن نی نی سایت

در تمامی موارد آیا زن بدون اجازه شوهر می تواند خانه اجاره کند؟

در پاسخ کلی به سوال آیا زن بدون اجازه شوهر می تواند خانه اجاره کند جواب قانون منفی بود اما همانطور که مباحث بالا هم گفتیم در هر ماده قانون همیشه یک سری تبصره وجود دارد و قانون سفت و سخت بر روی یک مسئله پافشاری نمی کند و همیشه در درجه اول مصلحت افراد را در نظر می گیرد.

زمانی که زوج در منزل همسر خود را در معرض آسیب و ضررهای جسمی و آسیب های روحی قرار دهد طبق قانون زن می توان منزل را ترک کند و تا مشخص شدن تکلیف قانونی او منزلی جدا اجاره کند و قانون این گونه زنان را ناشزه نمی پندارد و در این مدت هم مرد موظف است که نفقه زن را پرداخت نماید.

در ماده قانون ۱۱۱۵ قانون مدنی آمده است که اگر وجود زوجین در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی، مالی و یا شرافتی برای زن باشد زن مختار است که مسکن جدا اختیار کند و زمانی که ضرر ثابت شود قانون هیچ حکمی مبنی بر بازگشت زن به خانه زوج را نمی دهد.

امتیاز دهید

2 نظرات

  • حسن

    1402-04-15 - 6:12 ب.ظ

    باسلام بنده ازهمسراولم دوفرزنددختروپسردارم
    حدود۱۰سال است که باهمسرجدیدم دریک خانه زندگی می کنیم حالا بعداز گذشت ۱۰سال همسرم می گوید نمی توانم بافرزندانت کنارهم زندگی کنیم.
    تکلیف من چیست؟آیامی تواندبااین ذهنیت منزل را ترک کندیاادعایی داشته باشد؟ممنون

پیام بگذارید