عقد یا صیغه 99 ساله

امروزه در جامعه امری در حوزه حقوق خانواده بنام صیغه 99 ساله مطرح است که آشنایی با شرایط و شکل گیری و آثار حقوقی آن دارای اهمیت است اما در مورد این که آیا صیغه همان ازدواج موقت است پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری در ارتباط با صیغه 99 ساله و ازدواج موقت با وکیل پایه یک دادگستری حمیدرضا برادران ابراهیمی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

عقد موقت یا صیغه 99 ساله چیست؟

ازدواج موقت یا صیغه نوعی ازدواج در مذهب شیعه است که عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی با مهریه ای معلوم بین زن و مرد بسته می شود و با پایان مدت رابطه زوجیت خود به خود منقضی می شود.

فقها این عقد را مطابق آیه 24 سوره نساء مشروع می دانند و در قانون مدنی ایران به رسمیت شناخته شده است که به عنوان صیغه محرمیت معروف است.

شرایط صیغه 99 ساله چیست؟

عقد یا صیغه 99ساله شباهت ها و یا تفاوت هایی با ازدواج یا نکاح دائم دارد که از جمله آن تعیین مدت در عقد منقطع است که دارای حداقل و حداکثری نیست.

در مورد صیغه 99ساله عده ای معتقدند در صورتی که مدت این نوع نکاح از طول عمر انسان بیشتر باشد این ازدواج به دائم تبدیل می شود.

اتمام یا انقضاء صیغه 99ساله چگونه است؟

در عقد یا صیغه 99 ساله طرفین با توافق می توانند مدت عقد را تمدید کنند هم چنین مرد (زوج) می تواند از ادامه آن صرف نظر کرده و یا به اصطلاح مدت باقی مانده را بذل کند و زوجیت را به پایان برساند همچنین طرفین می توانند پس از پایان مدت عقد موقت ، با توافق عقد موقت منقضی شده را به ازدواج دائم تبدیل کنند.

آیا تعیین مهریه در عقد یا صیغه 99 ساله لازم است؟

همان طور که نکاح دائم بدون مهریه نخواهد شد عقد یا صیغه 99ساله نیز حتی با یک شاخه گل منعقد خواهد شد به این گونه که در ازدواج موقت در هنگام انعقاد عقد ، باید مهریه مابین تعیین شود در غیر این صورت عقد موقت باطل خواهد بود بنابراین قانونگذار به تعیین مهریه در ازدواج موقت تاکید بسیار کرده است که ضمانت اجرای آن را بطلان عقد موقت می داند.

تاثیر رابطه جنسی برای پرداخت مهریه عقد یا صیغه 99 ساله چیست؟

در عقد یا صیغه99ساله حتی در صورت عدم برقراری رابطه جنسی بین زن و شوهر کل مهر بر مرد برای پرداخت واجب است یعنی مرد (زوج) باید کل مهریه را پرداخت کند لازم به ذکر است اگر رابطه جنسی بین زن و شوهر انجام نشود و مدت عقد نیز باقی مانده باشد و مرد آن را بذل کند مرد (زوج) باید نصف مهریه را پرداخت کند.

چگونگی قرائت و خواندن صیغه در عقد یا صیغه 99 ساله؟

در عقد یا صیغه موقت زن و شوهر می توانند خود صیغه عقد را بخوانند و مدت و مقدار مهریه را معین کنند.

موانع ازدواج موقت یا صیغه 99 ساله مطابق قانون چیست؟

1)از جمله شرایط ازدواج موقت همانند نکاح دائم زن نباید در عقد شخص دیگری باشد یا اگر در عقد دیگری بوده است و این عقد منحل شده باید مدت عده آن تمام شده باشد.
2)زنی که قرار است به عقد مردی در آید با مردی که قصد ازدواج دارد زنا نکرده باشد ، زیرا همین موضوع منجر به حرام شدن بین آنها خواهد شد و نمی توانند در آینده با هم ازدواج کنند.

صیغه 99 ساله

پیشنهاد می شود مطالب ذیل را بخوانید و در صورت تمایل با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

اثبات زوجیت

فسخ نکاح

حضانت چیست؟

تدلیس در عقد نکاح

وکیل در نارمک

وکیل شهر پردیس

پرداخت نفقه در عقد یا صیغه 99 ساله واجب است؟

در نکاح دائم ، پرداخت نفقه بر عهده شوهر است و در صورت عدم پرداخت برای وی دارای مسئولیت حقوقی و کیفری است ولی در عقد موقت نفقه به زن تعلق نخواهد گرفت مگر طرفین به آن توافق کنند و در صورت عدم پرداخت ، زن تنها می تواند از دادگاه الزام شوهر را به پرداخت نفقه را درخواست کند.

شرایط ارث در عقد موقت یا صیغه 99 ساله چیست؟

در نکاح دائم زوجین از یکدیگر ارث می برند ولی در ازدواج موقت حتی با شرط ضمن عقد نیز زن مستحق ارث شوهر نخواهد شد ولی اگر فرزندی در این نوع عقد متولد شود وی از پدر و مادر مشروع خود ارث خواهد برد.

شرایط الزامی ثبت عقد موقت مطابق قانون چیست؟

قانون گذار در موارد زیر ثبت صیغه 99 ساله را الزامی می داند:
1)در صورت باردار شدن زوجه
2)توافق طرفین
3)شرط ضمن عقد
با تصریح قانون ثبت نکاح موقت الزامی نیست مگر یکی از شرایط فوق حاصل شود.

پایان عقد یا صیغه 99 ساله چگونه است؟

در نکاح دائم با طلاق عقد منحی می شود ولی در نکاح موقت طلاق وجود نخواهد داشت و مختص عقد دائم است بنابراین نکاح موقت با اتمام مدت نکاح یا بخشش مدت از طرف مرد پایان می یابد مگر زن وکالت در بذل مدت داشته باشد که بتواند بذل کند.
ازدواج موقت با فوت و یا فسخ به دلیل موارد قانونی منحل شود یا به دلیل تخلف از صفتی که ضمن عقد بیان شده باشد.

حضانت فرزند در عقد موقت:

در عقد موقت اگر پدر و مادر از یکدیگر جدا شوند حق سرپرستی فرزندان تا 7 سالگی با مادر است و بعد از آن با پدر است و پس از بلوغ فرزند خود تصمیم به این می گیرد که با کدام زندگی کند.
اگر پس از 7 سالگی فرزند ، پدر حاضر به قبول حضانت فرزند نباشد مادر می تواند حضانت را قبول کند ولی پدر همچنان باید مخارج فرزند را بپردازد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید