تدلیس در عقد نکاح

تدلیس در عقد نکاح :علاوه بر وارد شدن خدشه به معاملات امکان دارد مواردی صورت بگیرد که به عقد نکاح خدشه وارد شود که به موجب آن سببی از اسباب انحلال عقد نکاح ایجاد می شود. تدلیس در عقد نکاح موجب فریب زن یا مرد در عقد می شود که این امر سبب می شود در صورت احقاق حق از سوی فریب خورده عقد نکاح منحل شود که لازمه آن طرح شکایت و در نهایت صورت رای از سوی دادگاه خانواده مربوطه می باشد.

تدلیس چیست؟

معنای لغوی تدلیس فریب، حقه بازی و فریب دادن است .

مطابق با ماده 438 قانون مدنی:

تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

بیشتر بخوانید:

طلاق از طرف زن

حق طلاق چیست؟

تدلیس در عقد نکاح دارای 2 عنصر می باشد:

  • عنصر مادی:

 انجام دادن اقدامات و کارهای خلاف واقع تحت عنوان فریب که موجب گمراه شدن طرف مقابل شود. از قبیل اینکه شخصی دارای مدرک دیپلم است ولی خود را لیسانسه معرفی می کند.

  • عنصر معنوی:

شخص فریب دهنده دارای قصد و نیت غیرقانونی برای انجام فریب و گمراهی طرف مقابل داشته باشد.

مطابق ماده 1128 قانون مدنی:

هرگاه در یکی از طرفین (عقد ازدواج) صفت خاصی شرط شده باشد و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده، برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود، خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.

در عنصر مادی باید کارهایی انجام شود که عیب را بپوشاند یا وجود صفتی را که مورد نظر طرف عقد است در دیگری وانمود کند خواه به وسیله نوشته یا لفظ باشد یا انجام کارهای خدعه آمیز .

در نظر داشته باشید فریب در ازدواج هنگامی موجب فسخ نکاح می شود که از روی عمد با انجام اعمال متقلبانه طرف مقابل را فریب دهد.

تدلیس در عقد نکاح

تدلیس در عقد نکاح توسط زوجه و تکلیف مهریه:

مطابق با ماده 1101 قانون مدنی:

هر گاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود زن حق مهر ندارد مگر در صورتی که موجب فسخ عنن باشد که در این صورت با‌ وجود فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر است.

مجازات جرم تدلیس در عقد نکاح:

به موجب ماده 647 قانون مجازات اسلامی:

چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی ازقبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی موقعیت اجتماعی، شغل، سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دوسال محکوم می گردد.

پیشنهاد ما برای شما:

دادخواست طلاق توافقی

وکیل طلاق

وکیل در نارمک

طرق طرح دعوای تدلیس در دادگاه:

1- مراجعه به دادگاه خانواده و تقدیم دادخواست حقوقی مبنی بر فسخ نکاح

2-مراجعه به دادگاه کیفری و طرح شکایت کیفری تحت عنوان تدلیس در عقد نکاح

 

امتیاز دهید

پیام بگذارید