شکایت از کارفرما

اگر با کارفرمای خود مشکل دارید و قصد شکایت از او را دارید باید با قوانین اداره کار و امور اجتماعی آشنا شوید اطلاع و آگاهی از این قوانین کمک بسیار زیادی می‌کند تا پیروز این محکمه شما باشید. پس در این مقاله همراه ما باشید تا از مراحل و اقدامات شکایت از کارفرما آگاهی داشته باشید.

در صورتی که با کارفرمای خود به مشکل برخورد کرده اید و قصد دارید از او شکایت کنید، پیشنهاد می دهیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا علاوه بر آن‌که از چگونگی و مراحل شکایت از کارفرما آشنا شوید از قوانین اداره کار هم اطلاع پیدا کنید، زیرا آگاهی از این قوانین کمک شایانی به شما می کنید برای این که برنده این محکمه شما باشید.

 شماره تماس وکیل اداره کار:

اگر به وکیل اداره کار نیاز دارید و به دنبال شماره تماسی از وکیل اداره کار مجرب و متخصص هستید با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید تا از مشاوره حقوقی فوری وکیل اداره کار بهره مند شوید.

پذیرش نداریم!

کارگر چه کسی است؟

مطابق با ماده 2 قانون کار:

کارگر شخصی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

کارفرما چه کسی است ؟

طبق ماده 2 قانون کار:

کارفرما فردی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیرها و مسئول ها‌ و به طور عموم تمامی اشخاصی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما به حساب می آیند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان ذکر شده ‌در قبال کارگر به عهده می‌گیرند.

رابطه کارگر و کارفرما چگونه است؟

کارفرما موظف است مطابق تعرفه های موجود، تمامی حق و حقوق کارگر را اعم از دستمزد، عیدی، پاداش، مرخصی، حق اولاد، حق مسکن و همه مواردی را که از حقوق کارگر می باشد را به موقع به او پرداخت کند. اگر کارفرما در دادن حق کارگر تعللی کند، کارگر می تواند با مراجعه به اداره کار محل، نسبت به عدم دریافت هر نوع حقی که داشته شکایت کند.

قرارداد کار شامل چه مواردی است؟

طبق ماده 10 قانون کار:

قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید وارد ذیل را دارا باشد که این موارد عبارتند از:

نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد.
حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن
ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها
محل انجام کار
تاریخ انعقاد قرارداد ‌و مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد.
موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.
شرایط و نحوه فسخ قرارداد کار (در مواردی که مدت تعیین نشده باشد.

تبصره: در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

مهلت شکایت از کارفرما:

کارگر اخراج شده می تواند تا 30 پس از اخراج به شعبه اداره کار و امور اجتماعی مربوطه مراجعه کند و شکایت خود را تنظیم کند. اما مطالبه حق و حقوق و مزایای پرداخت نشده و همچنین بیمه معوقه، مشمول مرور زمان نمی‌شوند و محدودیت زمانی برای اقامه دعوی نیست و هر موقع، کارگر و حتی بعد از فوت کارگر وراث قانونی می‌توانند اقامه دعوی بر علیه کارفرما نمایند.

عدم انعقاد عقد قرارداد کارفرما با کارگر :

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

یکی از شایع ترین شکایت‌ها مربوط به شکایت کارگر از کارفرما بابات عدم انعقاد عقد قرارداد است. قانون کار در این مورد حق را به کارگر می‌دهد، باید بدانید قرارداد کار باید کتبی باشد، حتی قول‌ و‌ قرار شفاهی برای شروع همکاری هم می‌تواند حکم قرارداد کاری را داشته باشد.

شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد و مزایا:

در وهله اول برای شکایت از کارفرما باید یک مدرک و یا سند دادخواست خود را طرح نمایید.

در قسمت اطلاعات اداره کار افرادی هستند که در صورت لزوم شما به راهنمایی و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند، در کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی بخش مشاوره برای ارباب رجوعان معین شده است.

اگر کارفرما به اجرای حکم صادره شده عمل نکرد می توانید نامه اجراییه را از واحد بایگانی اداره کار دریافت کنید و به شعبه قضایی که آنها راهنمایی می‌کنند مراجعه کرده که در آن قسمت یک مامور برای گرفتن حق و حقوقتان در اختیار شما قرار خواهند داد.

پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را خوانده و در صورت تمایل آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و جهت دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

متن شکایت از کارفرما در اداره کار

آدرس اداره کار تهران برای شکایات کجاست؟

وکیل اداره کار در تهران

وکیل تامین اجتماعی

اقدامات لازم جهت شکایت از کارفرما:

مراحلی که باید جهت شکایت از کارفرما انجام داد عبارتند از:

  1. در ابتدا شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود را پیدا کرده و سپس از همین طریق شعبه اداره کار و امور اجتماعی را پیدا کنید.
  2. در مرحله دوم به اداره کار مربوطه مراجعه کرده و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه بیمه گذارتان دریافت کنید.
  3. بعد از دریافت نامه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که ثبت نام شما را انجام داده رفته و مرحله به مرحله سوابق بیمه خود را جمع آوری کنید.
  4. سوابق را به اداره کار برده و فرم‌های دادخواست را دریافت کنید.
  5. اداره کار نامه ای را با توجه به دادخواستی که شما ارائه داده اید نامه ای به عنوان نامه سازش به شما خواهد داد و شما باید آن نامه را به کارفرمای خود بدهید تا در جلسه سازش که 2 هفته زمان می‌برد تا برگزار شود، بدهید تا در جریان کار قرار بگیرند.
  6. محل برگزاری جلسه سازش در اداره کار می باشد و طرفین باید دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ارائه دهند و اگر به نتیجه برسند، بحث شکایت از کارفرما بابت حقوق تمام خواهد شد ولی اگر کارفرما در جلسه سازش حضور پیدا نکرد و یا این‌که سازشی صورت نگرفت کار به جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما بابت حقوق می‌رسد.
  7. جلسه تشخیص دو هفته بعد از جلسه سازش برگزار می شود و نامه تشخیص به کارگر و کارفرما توسط اداره کار ابلاغ خواهد شد. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به هر دو طرف  ابلاغ می‌شود، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع می‌شود.

برای شکایت از کارفرما به کجا مراجعه کنیم

مدارک لازم جهت شکایت از کارفرما:

  • تکمیل دقیق و کامل فرم دادخواست
  • ارائه اصل و کپی کارت ملی
  • ارائه اصل شناسنامه و تصویر صفحات اول و دوم
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت
  • تصویر قرارداد و فیش حقوقی (در صورت وجود)
  • پرینت سابقه پرداخت حق بیمه
  • پرینت حساب بانکی در صورت واریز حقوق
  • هرگونه مدرک احراز کارکرد و میزان سابقه کار
  • دادخواست و پیوست های آن (مدارک مرتبط با کارکرد ) باید به تعداد خوانده دعوا به اضافه یک نسخه باشد.
  • ارائه اصل مدارک مورد استناد و اصل مدرک احراز هویت به مرجع رسیدگی کننده در جلسه دادرسی الزامی می باشد.
  • در صورت تسلیم دادخواست توسط نماینده، پیوست مدرک مثبت نمایندگی (از قبیل وکالتنامه) و ثبت آن در دبیرخانه ، الزامی می باشد.
  • در صورت تسلیم دادخواست توسط احدی از ورثه متوفی ، ارائه اصل و تصویر برگ انحصار وراثت و نمایندگی از سایر ورثه الزامی می باشد.

در انتها امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد اگر پس از خواندن این مطلب سوالی برایتان پیش آمد می توانید با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و یا سوال خود را در قالب کامنت بیان کرده تا از مشاوره حقوقی رایگان وکیل دادگستری حمیدرضا برادران ابراهیمی برخوردار شوید.

برای ورود به سماانه روابط اداره کار روی لینک مقابل کلیک کنید:https://prkar.mcls.gov.ir/Login

امتیاز دهید

1 دیدگاه

  • وکیل برای بازنشستگی تامین اجتماعی - وکیل ابراهیمی

    1402-03-18 - 12:05 ق.ظ

    […] شکایت از کارفرما […]

پیام بگذارید