متن شکایت از کارفرما در اداره کار

مسلما در روابط کارگر و کارفرما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که کارگر به راحتی نتواند حق و حقوق خود را دریافت کند. در این بین برای پایمال نشدن حقوق کارگران اداره کار به آنها حق شکایت از کارفرما را داده است هر چند که روال اداری این کار چندان آسان نیست و فرد باید ابتدا متن شکایت از کارفرما در اداره کار را تهیه کند و سپس با دریافت فرم های مرتبط در اداره کار و بیمه شکایت خود را مطرح نماید.

شماره تماس وکیل اداره کار

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

 پذیرش نداریم!

جزئیات متن شکایت از کارفرما:

در متن شکایت از کارفرما در درجه اول باید دلیل شکایت آورده شود. هر کارگری که در زیر دست کارفرما کار می کند قطعا دارای حقوق معینی است و دخل و تصرف در حداقل این حق و حقوق جرم محسوب می شود و کارگر می تواند از کارفرما شکایت کند.

برای دادخواست مهمترین مرحله تهیه متن شکایت است در این متن اطلاعاتی از قبیل مشخصات فردی کارگر، نام کارگاه، مشخصات کارفرما، دلیل شکایت و … مطرح می شود. مثلا فرد می تواند اقرار کند که اینجانب محسن رضایی در کارگاه ساختمانی آقای عبدی به مدت یک سال تمام است که حداقل های قانونی از جمله مابه التفاوت دستمزد، عیدی و پاداش، سنوات ایام کار  و بن کارگری را دریافت نکرده ام و بعد در ادامه جزئیات مربوطه را هم اضافه کند. در این بین فرد می تواند از راهنمایی های وکلای مجرب کمک بگیرد تا زودتر به نتیجه برسد.

هزینه شکایت از کارفرما

پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را بخوانید و در صورت نیا به برقراری ارتباط با وکیل با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

وکیل خانواده

وکیل ملکی

اهمیت تهیه متن شکایت از کارفرما:

با توجه به اینکه در قوانین اداره کار و امور اجتماعی صراحتا وظایف کارگر و کارفرما در قبال همدیگر بیان شده است پس در این صورت در صورتی که کارفرما بخواهد حقوق کارگر را تضییع کند کارگر می تواند شکایت از کارفرما در اداره کار را برای پس گرفتن حقوق خود که شامل دستمزد، پاداش و عیدی، حق مسکن، حق اولاد، خوار و بار و مرخصی می باشد را پس بگیرد. تمامی این حقوق حق مسلم کارگر می باشد و باید در موعد مقرر پرداخت شود در غیر این صورت کارگر به راحتی با مراجعه به اداره کار می تواند نارضایتی خود را اعلام کرد و از کارفرما شکایت کند.

مراحل تنظیم متن شکایت از کارفرما:

به طور کلی زمانی که متن شکایت از کارفرما در اداره کار را تهیه نمودید باید مراحل این شکایت را طبق روال اداری آن طی کنید.

  • در مرحله اول باید شعبه ای که در آن بیمه دارید را پیدا کنید و از طریق آن شعبه اداره کار رو هم پیدا می کنید.
  • مراجعه به اداره کار و واحد ارجاع و گرفتن نامه برای شعبه بیمه گذاران
  • مراجعه به کارگزاری بیمه و جمع آوری سوابق بیمه
  • مراجعه مجدد به اداره کار و تکمیل فرم های مرتبط و تنظیم دادخواست
  • دادن نامه سازش به کارفرما و در جریان قرار دادن او

بعد از دو هفته جلسه سازش برگزار می شود در صورت سازش مسئله حل می شود و در غیر اینصورت به جلسه تشخیص کشیده می شود. در جلسه تشخیص رای توسط کارشناسان مربوطه صادر می شود و اگر کارگر یا کارفرما به رای معترض باشند پرونده به جلسه حل اختلاف کشیده می شود. رای نهایی در مرحله آخر که همان حل اختلاف است صادر می شود.

امتیاز دهید

1 دیدگاه

  • فقلفق

    1401-04-04 - 10:32 ق.ظ

    مراحل شکایت از کارفرمای قانون گریز جهت دریافت حقوق و مزایای قانونی برای کارگر پیچیده و سخت شده است

پیام بگذارید