عرصه و اعیان

آیا می دانید عرصه و اعیان چیست؟ امروزه در مورد املاک مسکونی، تجاری، اداری و … که دارای سند هستند مفهوم های متعددی به کار برده می شوند که عَرصه و اعیان هم یکی از این مفهوم ها است. در واقع عرصه به زمینی گفته می شود که بنای خاصی نظیر ساختمان، برج، مجتمع تجاری یا ویلا بر روی آن بنا شده باشد و اعیان به همان ساختمان احداث شده گفته می شود. پس در کل عرصه زمین است و اعیان ساختمان بنا شده بر روی آن است.

شماره تماس وکیل ملکی:

 مقاله عرصه و اَعیان توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش در آمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی 24 ساعته و فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

درباره مفهوم عرصه و اعیان بیشتر بدانید؟

برای این‌که با مفهوم عرصه و اَعیان چیست دقیق تر آشنا شویم. باید تمام موارد مرتبط با ان را مشخص کنیم. به طور مثال برای املاک و زمین های موقوفی که به صورت جداگانه به فروش می رسند، عَرصه و اعیان با توجه به نوع خرید مشخص می شود اما از طرفی دیگر برای املاک شخصی شش دانگ عَرصه واعیان متعلق به مالک است. اما در مورد ساختمان ها و برج هایی که هر واحد مالک مشخصی دارد افراد صاحب بخشی از عرصه و صاحب کامل اعیان هستند.

نحوه محاسبه عرصه و عیان

اهمیت اعیان در مفهوم عرصه و اعیان چیست؟

این‌که عرصه و اَعیان چیست و در چه صورتی اهمیت پیدا می کند باید بگوییم که این موضوع در معاملات ملکی رایج است. وقتی شما یک ملک را خرید و فروش می کنید در واقع اعیان ارائه می شود و احتمالا در مورد عرصه چیزی مشخص نشود. چون به طور کلی موضوع عرصه در خرید و فروش اعیان تاثیر چندانی نخواهد داشت. زمانی این موضوع مهم است که فرد بخواهد ملک را تخریب کند و آن را نوسازی کند. در این صورت هر یک از صاحبان اعیان به میزان سهم خود از عرصه بهره می برند. و هر چه اعیان یک فرد بیشتر باشد از عرصه بیشتری برخوردار خواهد بود. زمانی که حق السهم هر فرد از عرصه مشخص باشد خرید و فروش اعیان هم آسانتر و بهتر است.

در بیشتر ساختمان های امروزی هر کدام از اعیان ها دارای سند رسمی هستند اما سهم عرصه مشخص نشده است و در واقع برای تعیین این سهم باید مراحل مربوط به آن طی شود و این تفکیک تنها در زمانی ضروری می باشد که قصد تخریب بنا و فروش زمین و یا بازسازی آن باشد.

همان طور که بیان شد عرصه و اَعیان در ساختمان ها به زمین و بنای ساختمان اطلاق می شود که در برخی از املاک صاحب عرصه و اَعیان هر دو یک نفر می باشد و در برخی دیگر صاحب اعیان تنها بر بخش کوچکی از عرصه و یا زمین تملک دارد. به عبارتی می توان این‌گونه بیان کرد که در آپارتمان ها و یا مجتمع ها صاحب اعیان و عَرصه چندین نفر می باشند که میزان سهم هر یک می تواند با تفکیک زمین و ساختمان برای هر یک از مالکان مشخص و تعیین شود.

بیشتر بخوانید و در صورت تمایل آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

خرید ملک قولنامه ای

دعوای مطالبه سرقفلی

خرید و فروش ملک قولنامه ای

اعتراض شخص ثالث در دعاوی حقوقی

عرصه و عیان در شهرسازی

چگونگی تفکیک عرصه واعیان چیست؟

تفکیک عرصه و اَعیان چیست و چه زمانی اهمیت دارد؟ همان‌طور که گفتیم تفکیک عرصه در زمان تخریب ساختمان اهمیت دارد تا از این طریق سهم هر فرد را مشخص نمود. فرد با مراجعه به شهرداری ها درخواست تفکیک سند می کند و مراحل مرتبط را طی می کند. در  ساختمان های امروزی به دلیل چند واحدی بودن آن ها تفکیک ساختمان و ارائه سند معتبر برای هر واحد اهمیت دارد تا در حین خرید و فروش فرد بتواند واحد خود را با سند معتبر به فروش برساند.

امتیاز دهید

پیام بگذارید