تخلیه به جهت تخریب و نوسازی

یکی از دعاوی مرتبط با املاک، دعوای تخلیه به جهت تخریب و نوسازی می باشد. این دعوا بیشتر در مورد قراردادهای اجاره مطرح می شود. از آنجا که پس از پایان یافتن موعد قرارداد اجاره روابط موجر و مستاجر به قوت خود باقی است پس برای تجدید بنای ملک نیاز به درخواست صدور حکم تخلیه خواهد داشت تا نوسازی را انجام دهد.

شماره تماس وکیل ملکی مجرب و حرفه ای:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما هموطنان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان و فوری با شماره 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

قرارداد تخریب و نوسازی محل سرقفلی

شرایط تخلیه به جهت تخریب و نوسازی چگونه است؟

برای تخلیه به جهت تخریب‌ و نوسازی نیاز است که موجر از شهرداری پروانه تخریب و نوسازی بگیرد و برای تخلیه املاک تجاری بهترین راه حکم تخلیه است و از آنجایی که تمامی حق و حقوق کسب و پیشه به مستاجر داده می شود پس دادگاه مانعی در این خصوص ندارد.

بعد از طرح این گونه دعاوی دادگاه مدارک مالک را بررسی می کند و از کارشناس رسمی دادگستری می خواهد تا میزان حق کسب و پیشه را پرداخت تعیین کند و تا سه ماه مالک باید این حق را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت رای دادگاه لغو خواهد شد.  زمانی که حق کسب و پیشه پرداخت شد باید مستاجر ده روز تا دو ماه ملک را تخلیه کند. این مهلت از تاریخ پرداخت حق کسب و پیشه شروع می شود در این دعاوی مالک یا موجر در نقش خواهان و مستاجر در نقش خوانده است. دادگاه بررسی به این گونه دعاوی همان دادگاه محل وقوع دعاوی می باشد.

مهمترین نکات تخلیه به جهت تخریب و نوسازی:

به طوری کلی نکات مهمی باید در طرح دعاوی مربوط به تخلیه به جهت تخریب و نوسازی رعایت شود تا فرد موجر بتواند بدون دغدغه حکم تخلیه را از دادگاه بگیرد. که به برخی از مهمترین این نکات می پردازیم:

  • کل ملک باید باید تجدید بنا شود و نمی توان تنها به جهت تعمیر قسمتی درخواست تخلیه ملک را داشت.
  • علاوه بر مجوز بازسازی از شهرداری حتما باید پروانه تخریب و نوسازی هم ارائه شود.
  • پرداخت تمام مبلغ حق کسب و پیشه به مستاجر
  • حکم بازسازی ۶ ماه اعتبار دارد و اگر موجر در این زمان ملک خود را تخریب نکند باید معادل یک سال اجاره بها یا اجرت المثل ملک را به مستاجر پرداخت کند.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت تمایل برای دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

شماره تماس وکیل ملکی

تنظیم قرارداد اجاره

خرید ملک قولنامه ای

عرصه و اعیان

نمونه دادخواست تخلیه به علت نوسازی

مستندات قانونی در خصوص تخلیه به جهت تخریب و نوسازی:

قانون در خصوص تخلیه به جهت تَخریب و نوسازی چند قانون مهم اخذ کرده است که در مورد روابط مستاجر و موجر می باشد.

طبق ماده ۲۷ قانون روابط بین مستاجر و موجر حکم تخلیه مهلت مقرر کمتر از ده روز و بیشتر از دو ماه نیست در خصوص تخریب اماکن عمومی نظیر مدرسه حکم تخلیه تعطیلات تابستان است. تبصره های این ماده شامل:

اگر دادگاه مهلت تخلیه را زمان پرداخت حق کسب یا پیشه تعیین کند مهلت تخلیه پس از پرداخت شروع می شود.

اگر حکم تخلیه به دلیل ندادن اجاره بها باشد مهلت تخلیه ۱۵ روز است.

در ماده ۲۸ آمده است اگر حکم تخلیه قطعی شود موجر باید حق کسب را در مدت ۳ ماه پرداخت نماید وگرنه حکم لغو خواهد شد. اگر موجر پس از تخلیه تا یکسال ملک را تخریب کند حکم لغو می شود مگر اینکه با مستاجر توافق کرده باشد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید