آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد

در حوزه مسائل حقوقی آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد؟ با توجه به اینکه در قانون اسلامی حق طلاق با مرد است و تنها در برخی از شرایط خاص حق طلاق به زن داده شده است می توان گفت که بجز این شرایط خاص زن نمی تواند از دادگاه درخواست طلاق کند. در پاسخ به سوال آیا زن ناشِزه می تواند طلاق بگیرد؟ باید ابتدا به تعریف چند واژه در این سوال بپردازیم اینکه زن ناشزه کیست و شرایط طلاق زن ناشزه به چه نحوی است.

شماره تماس وکیل خانواده:

این مقاله توسط حمیدرضا برادارن ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی رایگان و فوری 24 ساعته با شماره های 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

زن ناشزه به چه کسی گفته می شود؟

زن بعد از عقد نکاح موظف به انجام وظایف و مسئولیتهای خاص و عامی است که در واقع به این مسئولیت ها تمکین یا فرمان بردن گفته می شود. اگر زن عمدا و بدون هیچ دلیل از انجام وظایف خود سرباز زند در اصطلاح به او ناشِزه گفته می شود و مرد می تواند از دادگاه تقاضای طلاق زن ناشزه را مطرح کند اما خود زن حق طلاق را نخواهد داشت مگر اینکه از قبل در شرایط ضمن عقد قید کرده باشد که حق طلاق با زن است و در این صورت می تواند تقاضای طلاق کند.

زن ناشزه چگونه می‌تواند طلاق بگیرد؟

آیا زن ناشِزه می تواند طلاق بگیرد؟ شرایط طلاق زن ناشِزه کدامند؟ آیا ثبت این‌گونه درخواست ها ممکن است؟ بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران زن ناشزه اگر درخواست طلاق خود را در دادگاه مطرح کند تنها با رضایت مرد این طلاق انجام می شود و زن باید دلایل و مدارک محکمی در دادگاه ارائه کند. اما در مورد طلاق زن ناشزه از طرف مرد ابتدا مرد باید ثابت کند که زن ناشزه است و عدم تمکین او را در دادگاه اثبات کند.

در برخی از موارد ناشِزه بودن زن به عدم توانایی مرد بر می‌گردد مثلا ابتلا زوج به یک بیماری لاعلاج که توانایی تامین خواسته های زوجه را نداشته باشد در این صورت زن درخواست طلاق می کند و دادگاه تصمیم به طلاق را با بررسی شرایط و مدارک بر عهده می گیرد.

زمانی که زندگی زناشویی برای زن زن همراه با مشقت باشد و تحمل آن دشوار باشد که در اصطلاح حقوقی به آن عسر و حرج گفته می شود زن می تواند درخواست طلاق کند. مصادیق عسر و حرج در قانون مشخص شده است و زن در شرایط عسر و حرج ناشِزه محسوب نمی شود و دادگاه پس از اثبات می تواند طلاق زن را صادر نماید.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت تمایل برای دریافت مشاوره حقوقی 24 ساعته فوری و رایگان با شماره 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

خروج زن از خانه بدون اجازه همسر

مالیات بر ارث

وکیل بیمه بیکاری در تهران

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

شرایط مهریه و نفقه در طلاق زن ناشزه:

این‌که آیا زن ناشزه می تواند طلاق بگیرد و حق و حقوق قانونی خود را دریافت کند؟ باید بگوییم که اگر ناشزگی زن ثابت شود نفقه به او تعلق نمی گیرد زمانی که خود زن درخواست طلاق می کند تنها با رضایت مرد حکم طلاق صادر می شود. در باب پرداخت مهریه عدم تمکین موجب عدم پرداخت مهریه نخواهد شد و مرد موظف است کل مبلغ مهریه را پرداخت کند اما تعهدی در قبال نفقه ندارد.

شرایط طلاق زن ناشزه به این نحو است که مرد باید درخواست عدم تمکین همسر را به دادگاه بدهد و زمانی که دادگاه ناشِزه بودن زن را اثبات کند مرد می تواند دعاوی طلاق و یا ازدواج مجدد را مطرح نماید. زن در صورت اعتراض می تواند درخواست تجدید نظر داشته باشد‌.

 

امتیاز دهید

پیام بگذارید