چک ضمانت تخلیه (1)

در این مقاله در ارتباط با چک ضمانت تخلیه و شرایط صحیح نگارش آن و چگونگی تنظیم آن می‌خوانید تا انتها همراه ما باشید. همیشه قرارداد اجاره نامه با خوبی به اتمام نمی رسد، و ممکن است در پایان اجاره اختلافاتی بین مستاجر و موجر رخ دهد. حل این اختلافات نیز به خودی خود دردسر ها و دوندگی هایی دارد، اما قانون، قوانین و ضوابطی را در این باره وضع کرده است که می توان با بکار گیری آن از بروز مشکلات هنگام تخلیه جلوگیری کرد‌.

برخی اوقات موجر ممکن است مبلغی که مستاجر به عنوان رهن به صاحب خانه پرداخت کرده است، را باز پس ندهد؛ برای جلوگیری از بروز چنین شرایطی باید در بدو انعقاد قرارداد موجر به مستاجر چک ضمانت تخلیه بدهد، چک ضمانت تخلیه تضمینی است که قانونا هر زمان مستاجر پول خود را درخواست کند صاحب خانه موظف است مبلغ داده شده را پرداخت نماید.

در قرار داد نیز ثبت می شود که مستاجر تا پایان مدت اجاره حق مطالبه وجه را ندارد، بنابراین فقط زمانی مستاجر می تواند مبلغ رهن را خواستار شود که مدت قرارداد اجاره نامه به پایان رسیده باشد.

اگر در پایان اجاره نامه موجر به هر دلیلی در پرداخت مبلغ بیعانه مستاجر کوتاهی کند، مستاجر می تواند با همان چک ضمانت تخلیه به مراجع قانونی مراجعه کند و تمام حق و حقوقات خود را باز پس گیرد.

شماره تماس وکیل ملکی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

چک تخلیه چیست؟

چک ضمانت تخلیه چکی است که، در زمان عقد قرارداد اجاره ملک، صاحب ملک یا موجر از مستاجر بابت تضمینی برای پرداخت به موقع اجاره ها و تخلیه به موقع ملک دریافت می کند.

به عبارتی چک ضمانت تخلیه به منزله اهرم فشاری است که در زمان مقرر رسید قرارداد صاحب ملک یا موجر می تواند توسط آن مستاجر را برای تخلیه به موقع تحت فشار قرار دهد.

البته مستاجر گرامی باید در نظر داشته باشد که، اگر چک تخلیه امضا کرده باشد و چه چکی نوشته نشده باشد، وی موظف است در قرارداد ثبت شده ملک را تخلیه نماید؛ لازم به ذکر است که، مالک بدون این چک نیز می تواند با قرار داد به شورای حل اختلاف یا دادگاه مراجعه کند، و با پرداخت رهن ملک مستاجر را از طریق قوانین و ضوابت تعیین شده وادار به تخلیه ملک نماید.

فسخ قرارداد اجاره و چک ضمانت تخلیه:

آیا ممکن است مستاجر در زمان مدت اجاره و قبل از به پایان رسیدن مدت قرارداد، در خواست مطالبه وجه رهن خود را بکند؟

در قانون قرارداد اجاره عقد لازم است و هیچکس نمی تواند عقد لازم را به آسانی فسخ کند؛ بنابراین در زمان اجاره نه موجر حق فسخ قرارداد را دارد و نه مستاجر!

اما در قرارداد ممکن است حق فسخ پیش بینی شده باشد، که این موضوع هم شرایط مختص خود را دارد، و بنا به شرایط ذکر شده در قرارداد امکان فسخ وجود دارد، مثلا ممکن است شرط خاصی بین مالک و مستاجر پیش بینی شود که در صورت عمل نکردن به این شرط حق فسخ به موجر یا مستاجر داده می شود.

به طور کلی پس از تعیین مدت اجاره و ثبت قرارداد اجاره نامه به هیچ وجه نه توسط موجر و نه توسط مستاجر قابل فسخ نمی باشد.

فقط تنها در شرایط خاص قرارداد با خیارات زیر قابل فسخ می باشد:

خیار به معنای توانایی یکی از طرفین قرارداد برای برهم زدن قرارداد است.

  • خیار شرط
  • خیار تعذر تسلیم
  • خیار غیب
  • خیار تخلف شرط
  • تخلف از وصف

همانطور که گفتیم برای فسخ اجاره نامه قانون شرایطی را تعیین کرده است، پس طرفین قرارداد نمی توانند به جز دلایل رسمی و قانونی اقدام به فسخ قرارداد اجاره نامه کنند.

شرایط فسخ قرارداد اجاره نامه شامل موارد زیر می شود:

شرط خیار این شرط به دو طرف قرارداد یا شخص ثالث، در مدت زمان معینی اجازه فسخ قرارداد را می دهد.
خیار تعذیر سلیم طبق این قانون در صورتی که یکی از طرفین قرارداد به تعهداتی که هنگام قرارداد ثبت شده است عمل نکند، طرف دیگر حق فسخ قرارداد را دارد.
خیار عیب در صورتی که در منزل اجاره ای عیبی وجود داشته باشد، و موجر در هنگام ثبت قرارداد آن را ذکر نکرده باشد، مستاجر حق فسخ را دارد.
خیار تخلف از شرط اگر در زمان ثبت قرارداد اجاره نامه، شرط هایی تعیین شده باشد، اما یکی از طرفین قرارداد به این شروط عمل نکند، می توان طبق این قانون اجاره نامه را فسخ نمود.
تخلف از وصف اگر موجر یا مستاجر پس از انعقاد. قرارداد متوجه شود که مبلغ پرداختی با پرداختی متفاوت است، مستاجر می تواند اقدام به فسخ اجاره نامه کند.

پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را بخوانید و در صورت نیاز به برقراری ارتباط با وکیل با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

تخلیه به جهت تخریب و نوسازی

تخلیه اماکن تجاری

دریافت حکم تخلیه فوری

وکیل تخلیه ملک

نحوه تنظیم چک ضمانت تخلیه چگونه است؟

چک ضمانت تخلیه فقط تنها زمانی بر علیه مستاجر می شود که او از انجام وظایف خود سرپیچی کند، وظایف مستاجر شامل: پرداخت اجاره بها و تحویل به موقع ملک است، برای جلوگیری از این گونه مشکلات احتمالی باید چک ضمانت تخلیه به گونه ای تنظیم شود، تا از عواقب ناگوار جلوگیری شود.

اگر شما به عنوان مستاجر به مالک اطمینان ندارید، روش هایی موجود است که می توان از طریق آن عواقب چک ضمانت تخلیه را از بین برد، البته این راه ها تنها زمانی ممکن می شود که کوتاهی از سمت مستاجر نباشد. 

تاریخ چک ضمانت تخلیه

شرایط نگارش صحیح چک ضمانت تخصص:

  •   به هیچ عنوان نباید چک تخلیه را در وجه حامل پر کرد.
  •  برای جلوگیری از سواستفاده، در قرارداد شماره چک و مشخصات آن در اجاره نامه ذکر شود.
  •  باید در چک تخلیه قید شود که این چک برای تضمین تخلیه ملک، در آدرس فلان و تاریخ فلان به آقا یا خانم مالک تحویل داده  می شود.   
  • همچنین باید چک ضمانت تخلیه مانند باقی چک ها دارای امضا و تاریخ باشد، و هیچ گونه خط خوردگی نداشته باشد.
  • مبلغ و تاریخ نوشته شده در چک ضمانت باید از نظر عدد و حروف یکسان باشد.
  • عدم رعایت هر کدام از این موارد باعث بروز مشکلاتی می شود. 

آیا مبلغ چک ضمانت را می توان از بانک وصول کرد؟

شما می توانید با مراجعه به بانک، مبلغ چک را وصول کنید. بانک به شرط ضمانت توجهی نمی کند، فقط تنها اثر ضمانت این است که اگر گواهی منتهی به پرداخت عدم چک شود، نمی توان بر علیه دارنده چک شکایت کیفری نمود، و فقط می توان اقدام حقوقی و اجرایی کرد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید