شکایت اثبات شراکت

شکایت اثبات شرکت: در بعضی مواقع اشخاص برای توسعه کسب و کار و منافع بیشتر اقدام به شراکت با اشخاص دیگر می کنند که این اقدام بدون تنظیم قرارداد مکتوب خواهد بود این امر بدلیل شفاهی بودن و کتبی نبودن مشکلات عدیده حقوقی پدید خواهد آورد لذا برای جلوگیری از تضییع شدن حقوق مالی خود نیازمند اقامه دعوی مبنی بر اثبات شراکت خواهیم بود به همین منظور در صورت تمایل می توانید تا پایان مقاله با اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

شماره تماس وکیل شرکت:

در صورت نیاز به برقراری ارتباط با وکیل شرکت و دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و یا سوال خود را در قالب کامنت بیان کرده تا توسط وکیل مجرب و متخصص به آن پاسخ داده شود.

اثبات شراکت:

وقتی که مابین دو شریک ، در میزان و زمان شراکت اختلاف حاصل شود و علاوه بر آن سند رسمی برای اثبات شراکت وجود نداشته باشد ، در وهله اول شکایت حقوقی اثبات شراکت مطرح می شود.

اثبات شراکت و نیز انتقال سهم الشرکه از جمله دعاوی حقوقی مالی تلقی می گردد که براساس نوع مدارک و مستندات موجود نتیجه پرونده و شکایت معلوم می شود. 

ویژگی ‌های حقوقی شراکت مابین اشخاص:

مطابق ماده ۵۷۱ قانون مدنی:

شراکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه.

بنابراین، هدف واحد در شراکت که عمدتا منافع مالی است ، از شروط اساسی شراکت است.

پیشنهاد می شود مطالب ذیل را خوانده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

وکیل در نارمک

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت تضامنی

توقیف اموال شرکت

قانون صدور چک جدید

شراکت در اموال چند نوع است:

الف) قوه قاهره: مانند ارث که تمامی وراث در مال الارث با یکدیگر شریک هستند.

ب) با اراده و میل و رضایت طرفین: این امر معمولا براساس انعقاد قراردادهای مختلف صورت می‌گیرد. به طور مثال زمانی که دو یا چند نفر برای یک زمین اسناد مشاعی به میزان سهم خود می‌گیرند ، بر روی ملک مذکور نوعی شراکت دارند.

اثبات شراکت

شراکت در اموال برای رسیدن به هدف مشترک:

معمولا در این نوع شرکت‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌های مدنی و تجاری انجام می‌شود و سود و زیان حاصله را بین خود با نسبت‌های مشخص تقسیم می‌نمایند. در اصطلاح به این نوع از فعالیت‌ها شرکت گفته می‌شود.

شراکت مدنی:

در شراکت مدنی، دو یا چند نفر اراده می‌کنند تا مال مشاع خود را اداره کنند و با یکدیگر عقد شرکت منعقد کنند. به موجب عقد شرکت ، هر کدام از شرکاء مالک مال مشاعی بوده ضمنا شرکت مدنی دارای شخصیت مستقل از شرکاء نخواهد بود.

شکایت اثبات شراکت:

چنانچه شراکت یکی از شرکا از جانب شریک یا شرکای دیگر مورد انکار باشد و یا در مورد میزان شراکت و سهم الشرکه و یا تعهدات اختلاف حاصل شود، فردی که شراکت وی مورد انکار است باید با ارائه دلایل مستدل دادخواست اثبات شراکت و نیز انتقال سهم الشرکه را همزمان را به دادگاه تقدیم نماید.

دلایل لازم برای شکایت اثبات شراکت:

سند عادی: شراکت نامه که بین شرکاء تنظیم و به امضا می‌رسد در مورد میزان آورده هر کدام از شرکاء ، تعهدات و میزان سهم الشرکه هر کدام از شرکاء تصمیم‌گیری شده است. چنانچه در مورد نحوه تقسیم سود و زیان ، مطلبی ذکر نشده باشد ، میزان تقسیم سود و زیان براساس نظریه کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود.

شاهد: چنانچه دو شاهد عادل مرد وجود داشته باشد که به شراکت فی مابین اشخاص شهادت دهند ، می‌توان شراکت را اثبات نمود لازم به ذکر است شهود می‌توانند از سایر شرکا نیز باشند.

اتیان سوگند: چنانچه هیچ کدام از ادله فوق وجود نداشته باشد، بسته به نظر قاضی می‌توان از سوگند استفاده نمود.

در شرکت‌ های تجاری ، اساسنامه ، برگه سهام شرکت مهم ترین دلیل برای اثبات شراکت است.

مراحل دادخواست شکایت اثبات شراکت:

  1. خواهان دعوی باید دادخواست اثبات شراکت خود را به همراه مدارک خود در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید پس از ثبت دادخواست ، براساس محل و مبلغ شراکت به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.
  2. دادگاه با بررسی دلایل خواهان و دفاعیات خوانده اقدام به صدور رای می‌نماید.
  3. پس از صدور حکم قطعی به نفع خواهان، خوانده باید میزان مبلغ محکومیت را در حق خواهان دعوی پرداخت کرده و پس از آن شراکت بر منوال جدید طی می‌گردد ، مگر آنکه طرفین به دنبال فسخ قرارداد شراکت باشند.
امتیاز دهید

پیام بگذارید