شرکت با مسئولیت محدود

تشکیل و ثبت شرکت امروزه امری رایج و متداول است . اشخاص برای تبادل تجاری اقدام به تشکیل شرکت می کنند اما متاسفانه اغلب اشخاص از نحوه و چگونگی تشکیل شرکت حتی آثار حقوقی آن بی خبر هستند به همین دلیلشرکت با مسئولیت محدود به دلیل آسان بودن ثبت آن از رایج ترین نوع شرکت ها محسوب می شود که در صورت تمایل می توانید تا پایان مقاله با من همراه باشید .

منظور از شرکت با مسئولیت محدود مطابق قانون تجارت چیست؟

 

 

مطابق با ماده 94 قانون تجارت:

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد. ضمنا برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ حداقل مبلغی تعیین نشده است.

در ادامه بخوانید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

انواع دعاوی شرکت ها در دادگاه

مراحل عملی ثبت شرکت

شرکت سهامی

قانون چک جدید

شرکت با مسئولیت محدود

 

تعیین نام شرکت با مسئولیت محدود مطابق قانون تجارت:

1-در اسم شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
2-در اسم شرکت نباید اسم هیچ یک از شرکاء قید شود وگرنه در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

نحوه و مراحل تشکیل شرکت با مسئولیت محدود:

برای اینکه بتوان یک شرکت با مسئولیت محدود را به ثبت رساند طی کردن مراحل ذیل الزامی می باشد:

1-تنظیم شرکت نامه و امضای آن
2-تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
3-ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

ضمانت اجرای عدم تعیین نام قانونی برای شرکت با مسئولیت محدود:

در شرکت با مسئولیت محدود داشتن اساسنامه و شرکت نامه الزامی است و در اسم شرکت عنوان شرکت با مسئولیت محدود قید میشود چرا که ضمانت اجرای آن تضامنی محسوب شدن مسئولیت شرکت در مقابل طلبکاران خواهد بود و همچنین در نام شرکت با مسئولیت محدود نباید اسم هیچ یک از شرکا قید شود چرا که با ذکر نام شریک وی در قبال دیون شرکت در مقابل شخص ثالث ضامن و دارای مسئولیت نامحدود خواهد بود.در اینجا ذکر این مطلب مفید فایده است که هر شرکت با مسئولیت محدود که بر خلاف قانون تشکیل شود باطل است و از درجه اعتبار ساقط خواهد بود ولیکن شرکاء در مقایل اشخاص ثالث به این امر نمی توانند استناد کرده و دارای مسئولیت خواهند بود.

سهم الشرکه شرکاء و نحوه انتقال آن در شرکت با مسئولیت محدود:

هر یک از شرکاء در صورت ورود به شرکت با آوردن حصه دارای حقی می شوند که در شرکت های اشخاص به سهم الشرکه تعبیر می شود لازم به ذکر است سهم الشرکه حق مالی است و ارزش مبادله ای دارد و قابل انتقال به غیر نیست مگر به موجب سند رسمی با رضایت عده ای از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنها بوده و اکثریت عددی نیز دارا باشند البته وجود رعایت عده ای از شرکا در انتقال به غیر لازم است و در انتقال به سایر شرکاء رعایت این اکثریت لازم نمی باشد . این حق قابل توثیق نخواهد بود و جزء دارایی شرکت محسوب خواهد شد .

اختیارات مدیرعامل در شرکت با مسئولیت محدود مطابق قانون تجارت:

به موجب ماده 105 قانون تجارت مدیران شرکت کلیه اختیارات لازمه را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد هر قرارداد راجع به محدود کردن اختیارات مدیران که در اساسنامه تصریح به آن نشده در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است .

مسئولیت مدیران در شرکت:

1-مسئولیت مدنی

2-مسئولیت کیفری

مسئولیت مدنی:

مدیران شرکت که اداره کنندگان شرکت با مسئولیت محدود محسوب می شوند به مانند وکیل برای شرکت عمل می نمایند یعنی تا حدودی که به ایشان اختیار داده شده است مجاز هستند و خارج از اختیارات داده شده مجاز به هیچ اقدامی ولو به نفع شرکت نمی باشند بنابراین وظیفه دارند رعایت مصلحت شرکت را بنمایند و در موعدی که معین شده حساب زمان تصدی خود را به شرکاء اعلام دارند حتی اگر در حدود اختیارات داده شده سوء استفاده نمایند یا سهل انگاری ، بی مبالاتی و بی احتیاطی آن ها موجب ورود خسارت به شرکت گردند، مسئول جبران خسارات وارده می باشند .

مسئولیت  کیفری:

به موجب ماده 115 قانون تجارت:
الف) موسسین و مدیرانی که برخلاف واقع پرداخت تمام سهم الشرکه نقدی و تقویم و تسلیم سهم الشرکه غیرنقدی را در اوراق و اسنادی که باید برای ثبت شرکت بدهند اظهار کرده باشند.
ب) کسانی که به وسیله متقلبانه سهم الشرکه غیرنقدی را بیش از قیمت واقعی آن تقویم کرده باشند.
ج) مدیرانی که با نبودن صورت دارایی یا به استناد صورت دارایی مزور منافع موهومی را بین شرکاء تقسیم کنند.

مسئولیتی که بر عهده مدیران متخلف در شرکت با مسئولیت محدود می باشد دو نوع است:

اول : مدیرانی که در اثر ارتکاب به عمل مجرمانه کلاهبرداری ، موجب ضرر و زیان شرکت گردیده اند که مسئولیت کیفری متوجه آن ها است که علاوه بر جبران خسارت مستوجب مجازات می باشند.
دوم : مدیرانی که بر اثر بی مبالاتی، سهل انگاری و بی توجهی موجب ضرر و زیان شرکت گردیده اند فقط مسئولیت مدنی متوجه آن ها است و ملزم به جبران خسارات وارده می شوند.

پیشنهاد می کنیم مطالب ذیل را بخوانید و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

وکیل در شرق تهران

بهترین وکیل در خیابان دردشت

وکیل در نارمک

 

شرکت با مسئولیت محدود

مدارک لازم برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود به مرجع اداره ثبت شرکت ها:

1-تقاضانامه ثبت شرکت ۲ برگ
2-شرکت نامه رسمی۲ برگ
3-اساسنامه شرکت  ۲ جلد
4-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره ۲ نسخه
5-فتوکپی شناسنامه کلیه شرکاء و مدیران
6-اخذ و ارائه مجوز مربوطه

امتیاز دهید

پیام بگذارید