دعوای مطالبه سرقفلی

دعوای مطالبه سرقفلی وقتی به وجود می آید که شخص اجاره دهنده ملک زودتر از تاریخی که در قرارداد ذکر شده است از مستاجر خود بخواهد که ملک را تخلیه کند. در این مواقع مستاجر با مراجعه به دادگاه می تواند شکایتی را مبنی بر اینکه فرد اجاره دهنده ملک را زودتر از تاریخ مشخص شده درخواست تخلیه کرده است تنظیم کند و مبلغ سرقفلی را مطالبه کند. در این مواقع وقتی که دادگاه حکم را صادر و به صاحب ملک یا اجاره دهنده ملک حکم پرداخت مبلغ سرقفلی را داده باشد، اجاره دهنده فقط ده روز زمان دارد تا مبلغ سرقفلی را به مستاجر خود پرداخت کند. اگر موجر به هر دلیلی مبلغ سرقفلی را پرداخت نکند مستاجر از نظر قانونی این حق را دارد که تا زمان پس گرفتن مبلغ سرقفلی خود اموال او را توقیف کند.

شماره تماس وکیل ملکی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. در صورت داشتن تمایل به برقراری ارتباط با وکیل و دریافت مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

دعاوی سرقفلی

نحوه تعیین مبلغ سرقفلی:

چگونگی تعیین مبلغ سرقفلی توسط دادگاه و بر اساس موقعیت ملک مورد نظر، مدت زمان اشتغال مستاجر و در حسن شهرت وی مشخص می گردد.

نکات مهم در مورد دعوای مطالبه سرقفلی:

در مورد دعوای مطالبه سرقفلی نکات مهمی وجود دارد که عبارتند از:

-اگر مالک از مستاجر خود مبلغ سرقفلی را نگرفته باشد ولی مستاجر با دریافت هزینه سرقفلی آن ملک را به فرد دیگری اجاره داده باشد مستاجر دوم تا تاریخ اتمام قرارداد حق ندارد که طلب مبلغ سرقفلی را داشته باشد. نکته قابل ذکری مهمی که وجود دارد این است که اگر بین مالک و مستاجر بدون دریافت هزینه سرقفلی قراردادی نوشته شده باشد و تاریخ اتمام قرارداد یکسال باشد اما بعد از گذشت پنج ماه مستاجر به درخواست فرد موجر و یا فرد دیگری مجبور به تخلیه ملک باشد می تواند به ازای زمان باقی مانده قرارداد مطالبه سرقفلی کند.

-موقع تخلیه ملک تجاری شخص مستاجری که هزینه سرقفلی را پرداخت کرده است می تواند مطابق روز و به قیمت عادلانه مطالبه حق سرقفلی را از موجر داشته باشد.

-اگر در موقع عقد قرارداد بین مستاجر و موجر ذکر شود که فرد اجاره دهنده تا وقتی که مستاجر در آن ملک حضور دارد، پول پیش و یا مبلغ اجاره را اضافه نمی کند مستاجر می تواند با اجاره دادن آن ملک به فرد دیگری طلب حق سرقفلی را داشته باشد.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت داشتن هرگونه سوالی آن را در قالب کامنت بیان کرده و یا با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

صلح سرقفلی

وکیل شهر پردیس

خیار مجلس

افراز چیست؟

مطالبه سرقفلی به قیمت روز

نظر مخالفان دعوی مطالبه سرقفلی:

حقوقدانانی که پیشه و تجارت و حق کسب را یک مفهوم واحد می دانند اینگونه استدلال می کنند که چون فرد قانونگذار درباره این دو تفاوتی قائل نشده است پس اگر مستاجر به یکی از تخلف های مسقط حق پیشه و کسب دچار شود با توجه به وحدت حق پیشه و کسب و سرقفلی حق مطالبه سرقفلی و یا هزینه ای تحت عنوان آن ندارد. پس صدور حکم تخلیه محل پیشه و کسب به علت تفریط و تعدی در زمان مستاجره یا به علت پرداخت نکردن اجاره بها و یا به علت محل فساد قرار دادن زمان مستاجری ملازمه قانونی ندارد و مستاجر مستحق دریافت چنین حقی نیست.

موافقان دعوی مطالبه سرقفلی:

تعدادی از حقوقدانان که موافق دعوی مطالبه سرقفلی هستند حق کسب و پیشه و سرقفلی را دو حق جدا و متفاوت از یکدیگر می دانند و معتقدند که در صورتی که هزینه‌ی سرقفلی از طرف مستاجر به شخص اجاره دهنده پرداخت شود تخلفات مسقط حق پیشه و کسب درج شده در قانون روابط مستاجر و موجر مصوب سال 1356 نمی توانند حق سرقفلی را از بین ببرند و مطالبه سرقفلی با وجود تخلف فرد مستاجر و از بین رفتن حق پیشه و کسب حاصله در زمان عقد اجاره کاملا قابل پذیرش و قانونی است.

نمونه دادخواست مطالبه حق سرقفلی

مرجع صالح رسیدگی به دعوای مطالبه حق سرقفلی:

اگر میزان مبلغ سرقفلی کمتر از ٢٠ میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک یا اقامتگاه خوانده صالح به رسیدگی است، ولی اگر مبلغ سرقفلی بیشتر از ٢٠ میلیون تومان باشد در دادگاه محل وقوع ملک یا اقامتگاه خوانده، باید طرح شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید