آیا مهریه حکم جلب دارد؟

ماهیت حقوقی قرار بازداشت موقت، اصل برائت، بازداشت موقت

در مورد سوال حقوقی آیا مهریه حکم جلب دارد باید بگوییم که زمانی که زوج مهریه خود را مطالبه می کند مرد موظف به پرداخت آن است. طبق قانون حمایت از خانواده مهریه حق زن است و هر وقت بخواهد می تواند آن را مطالبه کند زمانی که مرد نتواند مقدار مهریه را پرداخت کند زن می تواند از دادگاه حکم جلب مرد را بگیرد.

شماره تماس وکیل مهریه در تهران:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و یا سوالات خود را در قست نظرات بیان کرده تا توسط وکیل متخصص به آن پاسخ داده شود.

آیا مهریه حکم جلب دارد؟

قانون وصول مهریه:

با توجه به قانون وصول مهریه، اجرای محکومیت‌های مالی و یا بازداشت زوج تا نهایتاً 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل ریالی آن ممکن است و محکومیت بیشتر از این مقدار را شامل نمی‌شود. البته دقت داشته باشید که پرداخت مهریه به هر میزان که باشد باید توسط زوج انجام شود و قانون مذکور به محکومیت‌ها اشاره داشت که تا مرز 110 سکه را پوشش می‌دهد، وگرنه که زوج باید تمام چیزی که مهر کرده را بپردازد.

چه زمانی مهریه حکم جلب دارد؟

آیا مهریه حکم جلب دارد و چه زمانی این حکم صادر می شود؟ در پاسخ به این سوال همسر زمانی مهریه را مطالبه می کند و در دادگاه دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه را مطرح می کند دادگاه پس از بررسی نسبت به اجرای حکم رای صادر می کند. اگر مرد اموالی داشته باشد توقیف می شود و زن می تواند اموال مرد را به دادگاه معرفی کند تا جهت پرداخت مهریه توقیف شوند و اگر مرد هیچ اموال و دارایی نداشته باشد باید درخواست اعسار از مهریه(عدم توانایی در پرداخت مهریه) را مطرح کند.

اگر ناتوانی مرد از پرداخت مهریه تایید شود دادگاه حکم جلب را لغو می کند و مهریه را با توجه به توانایی مرد قسط بندی می کند و زمانی که مرد قسط‌های خود را به موقع پرداخت ننماید دوباره برای او حکم جلب صادر می شود‌.

اعسار بعد از حکم جلب مهریه

گرفتن حکم جلب مهریه:

گرفتن مهریه با حکم جلب زمان بر است و این موضوع زمانی مطرح می شود که مرد نتواند بدهی (مهریه) را پرداخت کند و یا اینکه نتواند رضایت همسر خود جلب کند. در این صورت مرد متهم به جلب خواهد شد و روانه زندان می‌شود‌.

مقاله ذیل را خوانده و در صورت داشتن سوال با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

هزینه دادرسی مهریه

شرایط مرتبط با آیا مهریه حکم جَلب دارد؟

در خصوص اینکه آیا مهریه حکم جلب دارد تبصره ها و ماده هایی قانون ها و شرایط زیادی وجود دارد که به برخی از این شرایط اشاره می کنیم:

  • بر اساس ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده حکم جلب و حبس مردان فقط برای مهریه تا ۱۱۰ سکه است.
  • مطالبه مهریه عندالمطالبه حکم جلب دارد و اگر مهریه عندالاستطاعه باشد زن نمی تواند حکم جلب همسر را بگیرد.
  • پس از اجرای حکم پرداخت مهریه مرد درخواست اعسار را مطرح نکرده باشد.
  • اگر مرد قسط های مهریه را سر موعد مقرر پرداخت نکند.
  • حکم جلب مهلت دار است و باید در موعد مقرر بتوان مرد را جلب کرد.
  • حکم جلب تنها در حوزه قضایی محل صدور معتبر است.
  • اصل برگه حکم جلب معتبر می باشد و نمی توان از کپی آن استفاده کرد.
  • تنها زن یا وکیل قانونی او می توانند درخواست جلب کنند و خود این دو نفر هم باید حکم جلب را ارائه کنند.
  • کلانتری وظیفه رسیدگی به جلب مرد را دارد.
  • جلب مهریه یک پرونده حقوقی در دسته پرونده های ادای دین است و مجازاتی ندارد.

در برخی از موارد زوج برای شانه خالی کردن از پرداخت مهریه و جلوگیری از توقیف اموال اقدام به انتقال اموال می کند. در این صورت زن زمانی که اطمینان کامل از توانایی پرداخت مهریه توسط فرد را دارد و بتواند این موضوع را در دادگاه ثابت کند و ثابت کند که مرد اموال خود را در چند ماه اخیر انتقال داده است و یا اینکه به صورت صوری آن ها را واگذار و مخفی کند اگر زن ادله کافی برای اثبات داشته باشد می تواند اموال فرد را توقیف و مصادره کند‌.

چقدر زمان نیاز است تا به درخواست محکومیت رسیدگی شود؟

با توجه به تفاوت در هر پرونده، نمی‌توان زمان رسیدگی را به صورت دقیق بیان نمود و آن را محدود به زمان خاصی نمود. به طور کلی زمان بررسی و اجرای حکم محکومیت زوج به فرآیند و اوقات دادگاه و حضور زوج در دادگاه بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ما همراه باشید.

حکم جلب مهریه در سال 1400

طریق اجرا گذاشتن مهریه در قانون جدید:

طریق اجرا گذاشتن مهریه براساس قانون جدید به شکلی است که زوجین نمی‌توانند در ابتدا به صورت مستقیم به دادگاه مراجعه و اقدام به کاری نمایند و باید در همان ابتدا و از طریق اداره اجرای ثبت اقدامات، امور لازم را انجام دهند.

مدت زمان زندان برای مهریه چقدر است؟

با توجه به قیمت سکه و افزایش بی رویه آن، دستگاه قضا به شکلی عمل می‌کند که حتی المقدور فرد به زندان نرود و متناسب با حقوق خود به صورت اقساطی مهریه زن را پرداخت نماید. در حال حاضر تمام تلاش دستگاه قضا برای کاهش به زندان رفتن افرادی است که به دلیل نداشتن مال به میزان لازم که بتوانند مهریه را پرداخت نمایند است. بد نیست بدانید که مطالبه مهریه جزو دعاوی حقوقی بوده و طبق قانون، هر زمان اقساط پرداخت یا اعسار مجدد زوج برای دادگاه اثبات شود، فرد از زندان آزاد می‌شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید