وصیت نامه شفاهی و لفظی

وصیت نامه شفاهی و لفظی چه حکمی دارد و میزان اعتبار این نوع وصیت نامه‌ها به چه شکل است؟ در این مقاله به سوالاتی درباره وصیت نامه شفاهی و لفظی می‌پردازیم و میزان اعتبار و آیا این که اصلاً این نوع وصیت نامه اعتبار دارید یا خیر؟ را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید تا صفر تا صد وضعیت وصیت نامه شفاهی را بررسی کنیم.

شماره تماس وکیل امور حسبی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادارن ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به رشته نگارش درامده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با اینجاب یا شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

وصیت نامه شفاهی و لفظی چیست و چه حکمی دارد؟

وصیت نامه زبانی یا همان وصیت نامه شفاهی، نوع از وصیت نامه است که برخلاف وصیت نامه کتبی روی برگه‌ای نوشته نمی‌شود و در زمان زنده بودن متوفی و توسط او به وراث گفته می‌شود.

اعتبار وصیت نامه شفاهی:

اعتبار وصیت نامه سری در دو حالت قابل قبول است و در غیر این صورت وصیت نامه شفاهی هیچ نوع اعتبار قانونی ندارد. اعتبار وصیت نامه شفاهی در دادگاه به این دو شرط که فرد نظامی باشد و به دلایل مختلف مثل اسارت توانایی مکاتبه با خارج را نداشته باشد، می‌تواند در حضور 2 شاهد و فردی هم رده وصیت نماید.

در حالت دوم ممکن است به دلایل مختلف مثل خطر مرگ فوری، مسافرت در دریا و یا جنگ، فرد توانایی مکاتبه وصیت نداشته باشد و به سراغ وصیت نامه شفاهی و لفظی برود. در این حالت نیز حضور 2 شاهد لازم است و یکی از شاهدها باید حتماً زمان دقیق حادثه به اضافه مکان آن را بنویسید و وصیت کننده نیز این برگه را امضا نماید.

شاهد در وصیت نامه چه اهمیتی دارد؟

نبود شاهد در وصیت نامه شفاهی به معنی بی اعتبار بودن وصیت نامه است و اثبات وصیت با شهادت شهود تنها راهی است که بتوان به این نوع وصیت نامه جامه قانونی پوشاند. بد نیست بدانید حکم شرعی وصیت شفاهی در صورت وجود شاهد نیز به اجرای آن دلالت دارد.

اعتبار وصیت نامه متوفی

حکم وصیت نامه فرد بی سواد چیست؟

طبق قانون افراد بی سواد که توانایی تنظیم وصیت نامه ندارند و فقط می‌توانند امضا نمایند، باید به صورت رسمی اقدام به تنظیم وصیت نامه نمایند و در غیر این صورت وصیت نامه اعتبار نخواهد داشت. البته با توجه به شرایط گفته شده در وصیت شفاهی و البته با توجه به قانون مدنی، در صورتی که وصیت نامه توسط فردی دیگر نگارش و توسط موصی امضا شده باشد و البته در صورتی که 2 شاهد که توسط دادگاه تأیید و محترم شمرده شوند، وجود داشته باشد، این وصیت نامه معتبر خواهد بود.

مقاله ذیل را بخوانید و در صورت نیاز به مشاوره 24 ساعته با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

سهم ارث مادر از فرزند

نظریه شورای نگهبان در مورد وصیت نامه چیست؟

طبق نظریه شورای نگهبان شماره 2639 که در سال 1367 به تصویب رسیده، محدود نمودن وصیت نامه به مدت 90 روز یا همان 3 ماه در قانون امور حسبی خلاف قوانین شرع بوده و بدین سان این قسمت از ماده 294 باطل می‌شود.

دادخواست تنفیذ وصیت نامه شفاهی ممکن است؟

در صورتی که تمام وراث این وصیت نامه را قبول کنند و در دادگاه به آن اقرار نمایند این وصیت نامه قابل تنفیذ خواهد بود و در غیر این صورت با وجود وصیت نامه شفاهی نیز نمی‌توان اقدام به دریافت ارث نمود. البته در صورت وجود شاهد و اثبات وصیت نامه برای دادگاه، وصیت نامه مورد قبول و اجرا می‌شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید