قرارداد ها, ملکی

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

مفهوم واژه فسخ در لغت به معنای، نقض، زایل گردانیدن و تباه کردن است؛ اما آنچه ما در این مطلب در مورد آن می خوانیم به معنای انحلال ارادی یک قرارداد است. حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت به معنای، فسخ کردن یا بهم زدن قرارداد است؛ که در اصطلاح حقوقی به آن خیار می گویند. قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی با اهمیت و لازم است، و هیچکدام از طرفین قرارداد حق فسخ آن را ندارند، اما راه هایی وجود دارد که می توان قرارداد مشارکت در ساخت را به خاطر آن ها فسخ نمود‌، در قرارداد مشارکت در ساخت، برای هر یک از طرفین مواردی را برای حق فسخ عنوان می کنند، که در صورت نیاز مالک و سازنده هر دو می توانند از حق فسخ مقرر در قرارداد استفاده نمایند. لازم به ذکر است که، حق فسخ یک حق مالی است؛ و هر حق مالی قابل اسقاط است، پس می توان حق فسخ را اسقاط کرد یا از حق خود انصراف داد.

شماره وکیل مشارکت در ساخت:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل قرارداد مشارکت در ساخت با سال ها تجربه در این حوزه به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید هت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

قرارداد مشارکت در ساخت یعنی چه؟

از انواع قرارداد های مرتبط با ساخت و ساز، قرارداد مشارکت در ساخت می باشد؛ قرارداد مشارکت در ساخت با عناوینی مثل: قرارداد مشارکت مدنی‌ و قرارداد سرمایه گذاری در ساخت نیز شناخته می شود. قرارداد مشارکت در ساخت، قراردادی لازم، عهدی و تملیکی، مستمر، رضایی، مختلط، و یا حتی اگر در یک طرف آن دولت و اداره اوقاف یا بانک ها باشند، قراردادی الحاقی است، و در راستای تشکیل این عقد طرفین مانند تمام عقود در برابر یکدیگر تعهداتی دارند. به طور کلی، قرارداد مشارکت در ساخت، یک قرارداد سرمایه گذاری در ساخت است که بین یک یا چند مالک، و یک یا چند سازنده صورت می گیرد. در این قرارداد، اگر چه طرفین قرارداد حقوق و تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند، اما در صورتی که یکی از طرفین اقدام به پیش فروش ساختمان در حال احداث نماید ، نسبت به طرف دیگر قرار داد، دارای حقوق و تعهداتی است که باید همگی این حقوق را رعایت کند.

فسخ قرارداد مشارکت در ساخت از سوی مالک:

فسخ قرارداد به معنای منحل کردن اختیاری قرارداد عقد شده می باشد؛ منحل کننده می تواند هر کدام از طرفین قرارداد باشد، حتی شخص سوم اجازه فسخ قرارداد را دارد. فسخ قرارداد مشارکت در ساخت از سوی مالک، در این مورد مالک در صورت تخلف سازنده و سرپیچی آن از برخی تعهدات، می تواند قرارداد را فسخ نماید. مواردی که برای مالک اجازه فسخ قرارداد مجاز می شود:
  • تاخیر غیر مجاز سازنده در تجهیز کارگاه در مدت زمان تعیین شده در قرارداد مشارکت ساخت.
  • تاخیر غیر مجاز سازنده در اجرای برنامه زمانبندی قرارداد.
  • انتقال و واگذاری قرارداد به شخصی دیگر، مثل: صلح، وکالت، بیع، مشارکت و نمایندگی.
  • رعایت نکردن مقررات قرارداد در مورد ساخت و ساز، نقشه ها، طرح ها، فروش و پیش فروش ملک.

روش اعلام فسخ قرارداد:

در قانون کشور ما ایران، برای حق فسخ اراده فرد کافیست، اما اراده فرد زمانی موثر است که، و از طرف فرد اعلام شود. در قانون طبق ماده ۴۴۹ قانون مدنی، فسخ زمانی که لفظا از طرف شخصی که دارای حق فسخ است حاصل شود، انجام می گردد. لذا فرد دارای حق فسخ باید اجرای حق خود را با رفتار یا گفتار نشان دهد. یا به عبارتی، اجرای حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت با اعلان اراده صورت می پذیرد؛ و دادگاه هیچ نقشی در وقوع فسخ ندارد. فسخ قرارداد زمانی رخ می دهد که:
  1. طرفین در مورد این موضوع توافق داشته باشند.
  2. مقام رسمی شرایط ایجاد حق فسخ و اجرای به هنگام و درست آن را اجرا و اعلام کند.
(لازم به ذکر است که، طرف قرارداد به راحتی از قرارداد دست نمی کشد، و باب میل اراده صاحب فسخ عمل نمی کند، بنابراین او ناچار است برای اجرای فسخ قرارداد از دادگاه کمک بگیرد.) پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را خوانده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در صورت نیاز به برقراری ارتباط با وکیل مشارکت در ساخت با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید. پیگیری صدور سند مالکیت فسخ قرارداد املاک وکیل ملکی در تهران شماره تماس وکیل ملکی

نکات مهم در فسخ قرارداد:

قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قرارداد های مشارکت مدنی و از نوع قرارداد های لازم می باشد. برای فسخ کردن یک قرارداد ملکی سه شرط اصلی وجود دارد:
  • شخصی که قصد دارد قرارداد را فسخ کند باید برای انجام این عمل اراده کند.
  • شخصی که می خواهد فسخ قرارداد کند، این کار را با رضایت کامل و بدون اکراه انجام می دهد، مثلا اگر فسخ کننده قرارداد متوجه اکراه و عدم تمایل فرد حالا به هر دلیلی، برای فسخ قرارداد شود؛ حتی با وجود فسخ قرارداد، این فسخ اثر قانونی ندارد.
  • فسخ قرارداد باید توسط فردی انجام شود که، عاقل، بالغ، و مورد اعتماد باشد.
مهم‌ترین موردی که در مورد فسخ قرارداد مشارکت در ساخت، باید بدانید این است که تحت هیچ شرایطی، به صورت یک طرفه نمی توانید معامله را فسخ نمایید؛ این امکان در صورتی جایز است که، این حق برای شما یا طرف دیگر معامله در قولنامه ذکر شده باشد. اگر اصرار دارید که این کار را انجام دهید، باید برای فسخ، دلیل موجهی داشته باشید، اگر در توضیحات اظهار داشته باشید که پشیمان هستید و هیچ دلیل موجهی برای انجام فسخ ندارید، از نظر قانون پذیرفتنی نیست، و قانون به شما اجازه فسخ قرارداد را نمی دهد.

نکاتی در مورد فسخ قرارداد:

قرارداد مشارکت در ساخت، از قرارداد های موضوع ماده 10 قانون مدنی است. در قرارداد های مشارکتی در ساخت و ساز ها، مثل سایر قرارداد ها مبنای فسخ قرارداد ممکن است کمی متفاوت باشد؛ یعنی فسخ قرارداد یا به وسیله توافق طرفین ایجاد شده یا به وسیله حکم مستقیم قانون به وجود آمده است، و این حق برای یکی از طرفین یا هر دو شخص ثالث است:
  1. خیارات قراردادی: هنگامی که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز، به حق فسخ طرفین یا شخص سومی اشاره شود و یا یکی از طرفین یا نفر سوم با رجوع به قرارداد اقدام به فسخ کند، این عمل را خیار فسخ قراردادی می گویند.
  2. خیارات قانونی: در قانون مدنی چند نکته در مورد خیار فسخ گفته شده است،اگر طرفین قرارداد قصد داشته باشند، با رجوع به خیارات قانونی اقدام به فسخ قرار داد نمایند، دادگاه در مورد این فسخ تصمیم می گیرد، این روش از فسخ کردن خیارات قانونی نام دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *