حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت

حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت، یکی از امکان‌هایی است که در اکثر قراردادهای تملیکی وجود داشته و دارای اشکال مختلفی است و در قراردادهای مشارکت در ساخت نیز وجود دارد که می‌تواند زمینه سازی کلاه برداری را برای طرفین باز بگذارد به شرطی که قرارداد منعقد شده به شکلی درست تنظیم نشده باشد؛

البته حق حبس در صورتی که قرارداد بین طرفین به شکل درستی بسته شده باشد، مانند یک گارانتی عمل می کنه که طرفین را موظف به اجرای تعهدات خود می‌کند که در این مقاله قرار است به صفر تا صد حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت بپردازیم و بهترین وکیل قرارداد ها و وکیل حق حبس در تهران را نیز معرفی نمایم، پس با ما همراه باشید.

حق حبس چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره داشتیم، حق حبس مانند ضمانتی عمل می‌کند که در دست طرفین قرارداد وجود دارد؛ به بیان دیگر، منظور از حق حبس، اشاره به حقی دارد که به واسطه آن، طرفین قرارداد می‌توانند، اجرای تعهدات خود را منوط به انجام تعهدات طرف مقابل نمایند؛ به عنوان مثال در صورتی که فرد خانه خود را به اجاره دهد، می‌تواند موعد تحویل کلید را منوط به پرداخت پول ودیعه مستأجر نماید.

حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت

قراردادهای مشارکت در ساخت نیز نوعی از قراردادها هستند که حق حبس در آن قابل استفاده است؛ به بیان دیگر حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت، می‌تواند اهرمی بسیار حیاتی برای طرفین قرارداد باشد تا بتوان به واسطه آن از انجام تمام تعهدات توسط طرفین قرارداد مطمئن بود؛ البته دقت داشته باشید که حق حبس به همان اندازه که مفید است، می‌تواند اهرم خطرناکی باشد که باعث کلاه برداری نیز شود که در ادامه به این موضوع نیز می‌پردازیم و روش‌هایی که می‌توان از کلاه برداری به واسطه حق حبس جلوگیری کرد را معرفی می‌کنیم.

مشارکت در ساخت به چه معناست؟

بد نیست قبل از این که به حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت بپردازیم، با خود قراردادهای مشارکت در ساخت بیشتر آشنا شویم؛ در این نوع قرارداد، طرفین قرارداد که در یک سمت مالک زمین یا ملک نیمه کار ایستاده و در سمت دیگر آن سازنده یا پیمانکار، به واسطه توافقی به نتیجه می‌رسند تا براساس درصد مشخصی، فرد ملک یا زمین خود را در اختیار سازنده قرار دهد و در انتها از واحدهای آماده به مقدار معینی سهیم باشد.

انواع عقد حبس در قراردادهای ملکی به چه شکل است؟

در اکثر قراردادهای تملیکی می‌توان حضور حق حبس را مشاهده نمود که با توجه به این موضوع، می‌توان حق حبس در دو شکل و مدل، حق حبس یک طرفه و حق حبس دو طرفه را در نظر گرفت که این دو مدل با هم تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  1. حق حبس یک طرفه

در این نوع از حق حبس، یک طرف قرارداد داری حق حبس است بدین معنا که فرد می‌تواند انجام تعهدات خود را منوط به انجام تعهدات طرف مقابل بداند و تا زمانی که طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، فرد نیز به تعهدهای خود نپردازد؛ حق حبس یک طرفه نیز به شکل‌های مختلفی نظیر حق حبس یک طرفه به سبب اهمیت و ماهیت تعهد و حق حبس یک طرفه به سبب ترتیب زمانی، دسته بندی می‌شود.

  1. حق حبس دو طرفه

حق حبس دو طرفه نیز نوعی دیگر از تعهد است که به واسطه آن، هر دو طرف قرارداد می‌توانند انجام تعهدات خود را منوط به انجام طرف مقابل بدانند؛ البته در قانون برای این نوع از حق حبس شکل‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده است که به آن‌ها نمی‌پردازیم.

شرایط سقوط حق حبس چیست؟

با توجه به این که حق حبس یک حق مالی است، پس امکان سقوط و اسقاط این حق به اشکال مختلف وجود دارد که همین موضوع می‌تواند یکی از روش‌های کلاه برداری به واسطه حق حبس باشد، زمانی که طرف قرارداد، حق حبس را نقطه‌ای امن برای خود می‌داند؛ فارغ از موضوعات گفته شده، از مهم‌ترین شرایط سقوط حق حبس، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • درج حق سقوط حق حبس در قرارداد برای و توسط طرفین
  • براساس حکم قانون در شرایطی که اجرای یکی از تعهدات باید زودتر از باقی تعهدات انجام شود
  • حواله ثمن یا مبیع کلی در حکم تسلیم ثمن و مبیع نیز باعث سقوط حق حبس است
  • مالی که طرف قرارداد متعهد به پرداخت آن بوده یا تعهد که باید انجام می‌داده، تسلیم یا انجام شود

کلاهبرداری مشارکت در ساخت به واسطه حق حبس

همانطور که گفته شد، حق حبس اهرم و گارانتی برای طرفین قرارداد است که به واسطه آن، طرفین قرارداد، یکدیگر را منوط به انجام تعهداتی می‌کنند؛ در این بین گاهی پیش می‌آید که در قرارداد به شکلی این حق از بین می‌رود یا به شکلی تنظیم می‌شود که فقط یک طرف را منوط به انجام تعهداتی می‌کند که همین موضوع، باعث ایجاد کلاهبرداری در قراردادهای مشارکت در ساخت می‌شود.

روش‌های جلوگیری از کلاهبرداری در قراردادهای مشارکت در ساخت

تنها به واسطه استفاده از مشاوره حقوقی افراد متخصص و بستن قرارداد بدون نقص، می‌توانید از بروز هرگونه کلاه برداری جلوگیری کنید؛ دقت داشته باشید، که قراردادهای مشارکت در ساخت و یا قراردادهای پیش فروش، می‌توانند پتانسیل زیادی برای کلاه برداری ایجاد نمایند، که تنها به واسطه مشاوره گرفتن از افراد متخصص می‌توانید از بروز همچین مواردی جلوگیری نماید؛ توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت از طریق شماره «0912274813» با متخصصین ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل قراردادهای مشارکت در ساخت تهران

با توجه به موارد گفته شده، در صورتی که نیاز به بهترین وکیل دعاوی ملکی و حق حبس دارید، می‌توانید از طریق شماره «0912274813» با متخصصین ما در تیم وکیل ابراهیمی در ارتباط باشید؛ دقت داشته باشید، همانطور که گفته شد، حق حبس به شکل یا اهرم امنیتی و ضمانت کاربرد دارد.

اگر بتوان به شکلی در قرارداد آن را دور زد، شما دیگر هیچ حقی ندارید تا از طرف مقابل انتظار انجام تعهداتی داشته باشید و به همین علت نیز قبل از هر کاری باید از مشاوره تلفنی حق حبس تیم وکیل ابراهیمی استفاده کنید و بعد اقدام به بستن قرارداد نماید تا از هر نظر بتوانید به بهترین شکل ممکن از منافع مالی و معنوی خود در قراردادهای مشارکت در ساخت دفاع نماید.

نتیجه گیری

حق حبس در قراردادهای مشارکت در ساخت و به طور کلی تمام قراردادهای تملیکی به نوعی از حق و حقوق طرفین اشاره دارد که به واسطه آن، فرد می‌تواند انجام تعهدات خود مانند پرداخت پول ودیعه یا تحویل کلید خانه را منوط به پرداخت تعهد یا تعهداتی از طرف مقابل مانند تخلیه خانه یا پرداخت پول ودیعه نماید.

البته دقت داشته باشید که مثال زده شده ارتباطی با قراردادهای مشارکت در ساخت ندارد و در این نوع از قرارداد، این حق به شکل دیگر عمل می‌کند؛ مهم‌تر از وجود حق حبس، روش‌هایی است که می‌تواند باعث اسقاط یا سو استفاده از این حق شود که باعث کلاهبرداری در قراردادهای مشارکت می‌شود.

به همین علت نیز شما باید در بستن انواع قرارداد مشارکت در ساخت دقت داشته باشید و حتماً از مشاوره حقوقی استفاده نماید تا راه کلاهبرداری به واسطه این قانون را برای طرف مقابل بسته نگه دارید و از حق و حقوق خود به بهترین شکل دفاع نماید.

امتیاز دهید

پیام بگذارید