تنظیم قرارداد اجاره

امروزه بیشتر قراردادی که در بین مردم رایج است قرارداد اجاره می باشد. انعقاد این قرارداد با هدف اجاره منزل، آپارتمان، زمین کشاورزی، مغازه، ماشین و … انجام می شود. تنظیم و قوانین این قرارداد ها مهم هستند و معمولا اکثر افراد توجهی به این قوانین ندارند. آگاهی از نکات کلیدی قراردادها، حقوق موجر و مستاجر، نحوه نوشتن اجاره نامه، مدت زمان تنظیم اینگونه قراردادها و … کمک می کند تا افراد با دانش بیشتری این‌گونه قراردادهای را انعقاد کنند.

شماره تماس وکیل ملکی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور ملکی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید در هر ساعت از شبانه روز جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

قرارداد اجاره چیست؟

تا به حال برای شما پیش آمده که در حین اجاره یک منزل قرارداد اجاره بنویسید. فرم های این قراردادها از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک تنظیم می شوند و کاملا قانونی هستند. در واقع این قراردادها به این معنی هستند که موجر مال مشخصی را در قبال پرداخت مبلغی برای یک مدت معین به مستاجر اجاره می دهد. واگذاری منافع فردی خود در ازای دریافت مبلغ مشخص، تعریفی است که برای عقد اجاره عنوان شده است.

در این راستا اصطلاحات موجر(دارنده ی مال)، مستاجر( مشتری اجاره کننده)، عین مستاجر( مورد اجاره) و مال الاجاره( اجاره بها) رایج هستند.

نکات مهم در تنظیم اجاره نامه

انواع قرارداد اِجاره:

همان‌طور که گفتیم قرارداد اجاره برای انواع موارد تنظیم می شود و قانون در این خصوص شرایط قراردادها را با توجه به مورد قرارداد تعریف کرده است.

اجاره حیوانات: تعیین کردن مدت اجاره، نوع دام، مبلغ توافقی و محل نگهداری حیوانات به قرارداد وجه قانونی می بخشد.

اجاره اشیاء: مدت زمان اجاره، مبلغ اجاره و نحوه دریافت اجاره بها کاملا درج شود.

اجاره اشخاص: این نوع اجاره به اسم اجیر هم رایج است که باید مدت کار و شرایط پرداخت حق و حقوق افراد کاملا تعیین شود.

اجاره زمین، ملک، خانه و …: این نوع قرارداد بسیار رایج است و باید حتما مشخصات طرفین، مشخصات ملک، شرایط رهن و اجاره، مدت زمان اجاره، شرایط پرداخت و … درج شود.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت داشتن سوال و دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید.

ابطال سند رسمی

دعوای فک رهن

ویژگی‌ها و اوصاف قرارداد اجاره:

  1. اجاره عقد معین می باشد منظور از عقد معین در قانون نام و قواعد مشخص دارد.
  2. اجاره عقد تملیکی می باشد منظور از عقد تملیکی عقدی که موضوع آن مالک شدن چیزی است. 
  3. اجاره عقد معوض می باشد منظور از عقد معوض عقدی می باشد که در برابر استفاده از منافع عین مستاجره ، اجاره بها پرداخت می شود.
  4. اجاره عقدی موقت می باشد منظور از عقد موقت عقدی است که دارای مدت است.
  5. اجاره عقد رضایی می باشد منظور از عقد رضایی عقدی است که با توافق دو طرف انعقاد می شود و نیاز به ثبت رسمی ندارد.
  6. اجاره عقد لازم می باشد عقد لازم یعنی دو طرف قرارداد نمی توانند به میل خودشان و بدون ذکر دلیل قانونی قرارداد را فسخ کنند.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره نامه مغازه

بخش های مختلف قرارداد اِجاره:

برای نوشتن قرارداد اجاره باید به تمام بخش های اجاره نامه دقت شود و همه آن ها را به ترتیب و با دقت تکمیل کرد تا در ضرورت بروز مشکل بین طرفین قرارداد بتوان از طریق آن در دادگاه شکایت کرد. بخش های مختلف این اجاره نامه شامل موارد زیر هستند.

بخش اول مربوط به مشخصات شخصی، تلفن، آدرس دقیق و … دو طرف قرارداد می باشد.

بخش دوم مربوط به موضوع قرارداد است که باید به طور کامل مشخصات مورد اجاره عنوان شود. در این بخش باید دقت شود که هر آنچه مختص عین اجاره است باید دقیقا بیان شود تا بعدا از وجه قانونی برخوردار باشد.

بخش سوم مختص به مشخصات اجاره نامه است که در آن مبلغ رهن و اجاره و نحوه پرداخت آن کاملا درج می شود‌. نکته مهم در این بخش این است که پرداخت رهن به چه صورت بوده و همچنین باید درج شود که تاریخ دریافت رهن و شیوه ی دریافت آن دقیقا نوشته شود و در پایان تاریخ تحویل عین مستاجر هم مشخص شود و تمام موارد به امضاء طرفیت و شاهدین برسد. تمام شرایط و تعهدات در این گونه قراردادها با توجه به نوع مورد اجاره و شرایط طرفین تنظیم می شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید