ارث فرزند نامشروع

ارث فرزند نامشروع یکی از مباحث مهم در زمینه انحصار وراثت است که در این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم. البته با توجه به وجود مسائل مختلف دیگر مثل نحوه اثبات فرزند نامشروع و نفقه فرزند نامشروع، در این مقاله به صورت گسترده‌تر به بحث‌های مربوط به فرزند نامشروع می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

شماره تماس وکیل خانواده:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری و تلفنی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

ارث فرزند نامشروع و شرایط ارث برای فرزندان:

با توجه به قانون مدنی کشور، تنها زمانی فرزندان می‌توانند از والدین خود ارث بری کنند که به سبب رابطه نسبی یا سببی، جزو فرزندان قانونی فرد محسوب شوند. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت یکی از موانع ارث بردن از والدین، عدم مشروعیت نسبت فرد با متوفی است.

منظور از فرزند نامشروع کیست؟

فرزند نامشروع به فردی اشاره دارد که پدر و مادر او خارج از چارچوب قانون شرعی و بدون هیچ زوجیتی اقدام به رابطه کرده باشند در حالی که می‌دانند این نوع رابطه از نظر قانونی و شرعی، ممنوع و حرام است. در این نوع رابطه فرزند به وجود آمده از ارث والدین محروم می‌شود و ممنوعیت‌های مختلف دیگری مثل عدم امام جمعه شدن این فرزند در صورتی که سید باشد، به وجود می‌آید.

آیا فرزند نامشروع از والدین خود ارث می‌برد؟

با توجه به ماده 884 قانون مدنی، می‌توان گفت که فرزند حاصل از زنا هیچ ارث از والدین خود به ارث نمی‌برد و از سمت دیگر نیز پدر و مادر این فرزند هیچ مالی از او به ارث نخواهند برد. البته در صورتی که این فرد ازدواج کند و صاحب فرزند شود، اموال او به فرزندان و زن او به ارث می‌رسد.

اثبات فرزند نامشروع

مقاله ذیل را خوانده و جهت دریافت پاسخ سوالات خود آن را در قسمت نظرات سایت بیان کرده و یا با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

سهم ارث مادر از فرزند

در چه شرایطی به فرزند نامشروع از سمت والدین ارث می‌رسد؟

همانطور که گفته شد، طبق ماده 884 قانون مدنی، هیچ ارثی از سمت والدین به فرزند نامشروع یا همان فرزند حاصل زنا نمی‌رسد مگر در شرایطی که فرزند حاصله ولد به شبه باشد. در این نوع رابطه، یکی از طرفین به اشتباه در حال رابطه بوده و نمی‌داند که این نوع رابطه برای وی حرام و ممنوع است. البته ممکن است هر دو طرف در اشتباه باشند که در این صورت از سمت هر دو فرد به فرزند ارث می‌رسد.

بد نیست بدانید که اگر فقط یکی از طرفین در اشتباه باشد، فرزند فقط به صورت قانونی با وی و خویشاوندان او رابطه قانونی داشته و از آن‌ها ارث می‌برد.

حضانت فرزند نامشروع به پدر است یا مادر؟

برخلاف این موضوع که به فرزند نامشروع ارث از سمت والدین نمی‌رسد، نفقه و حضانت فرزند نامشروع طبق قانون با والدین او می‌باشد. طبق حکم قانونی بچه نامشروع و با توجه به ماده 1169، می‌توان گفت حضانت فرزند نامشروع تا سن 7 سالگی به عهده پدر و مادر است و بعد از آن نیز با توجه به مصلحت فرزند و طبق حکم قانون مشخص می‌شود که حضانت فرزند به عهده چه کسی است.

وکیل انحصار وراثت در تهران:

در صورتی که درگیر مسائل انحصار وراثت هستید و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن به مسائل و مشکلات شما رسیدگی شود، با شماره «09122724813» در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی فوری رایگان تیم وکیل ابراهیمی استفاده نماید.

امتیاز دهید

پیام بگذارید