ملکی

ارث زن در عقد موقت

ارث زن در عقد موقت چه حکمی دارد و آیا زن یا فرزند می‌تواند در عقد موقت نیز از زوجه ارث دریافت نماید یا خیر؟ موارد ذکر شده سوالاتی هستند که در این مقاله به صورت کامل آن‌ها را بررسی می‌کنیم، پس با ما همراه باشید تا به شرط وراثت در عقد موقت بپردازیم.

وکیل انحصار وراثت در تهران:

در صورتی که نیاز به وکیل انحصار وراثت یا وکیل طلاق در تهران دارید تا با کم‌ترین هزینه و بیشترین سرعت مراحل پرونده شما را انجام دهد، با شماره «۰۹۱۲۲۷۲۴۸۱۳» با وکیل حمید رضا برادران ابراهیمی در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی فوری ما استفاده نماید.

شرایط کلی ارث در عقد موقت برای مرد و زن:

طبق ماده 867 قانون مدنی، زمانی به زن و مرد از هم دیگر ارث می‌رسد که در زوجیت و عقد دائم باشند. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت برای عقد موقت به طور معمول شرایطی در قانون برای ارث بری تعریف نشده است. البته این موضوع فقط برای ارث بری مرد و زن از همدیگر بوده و قانون برای ارث بری فرزند یا فرزندان از والدین وجود دارد که به آن نیز اشاره می‌کنیم.

در چه شرایطی در عقد موقت به زن ارث می‌رسد؟

همانطور که گفته شد، دریافت ارث در عقد دائم به صورت قانونی آمده است و در عقد موقت دریافت ارث از همسر جایز نمی‌باشد، زیرا میزان ارث بقیه خویشاوندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته با این که طبق قواعد فقهی دریافت ارث در زمان عقد موقت برای زن صحیح نیست، باز هم همسر می‌تواند مالی را برای زوجه وصیت نماید. نکته مهم: همانطور که گفته شد، طبق قانون فقط در عقد دائم به زوجین ارث می‌رسد و با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که ارث در عقد موقت به مرد هم نمی‌رسد و ارث بردن مرد در عقد موقت از زن منتفی است. آیا صیغه 99 ساله ارث می برد مقالات ذیل را بخوانید و در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی رایگان و 24 ساعته با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید. سهم ارث مادر از فرزند ارث بردن فرزند در ازدواج موقت

ارث فرزند در عقد موقت به چه شکل است؟

برخلاف شرایط ارث در عقد موقت برای زن، فرزندی که در عقد موقت به دنیا می‌آید، همانند فرزندی که در عقد دائم به دنیا آمده است، حق داشته و از پدر و مادر خود ارث می‌برد. به علاوه پدر و مادر نیز از این فرزند ارث خواهند برد که با توجه به مقالات ارث پدر از فرزند و ارث مادر از فرزند، میزان ارث والدین در شرایط مختلف متفاوت است.

آیا در عقد موقت به زن نفقه تعلق می‌گیرد؟

نفقه در عقد موقت یکی دیگر از مباحث مهم در زمینه صیغه است که بد نیست به آن نیز بپردازیم. طبق قانون مدنی، نفقه در عقد موقت به زن تعلق نمی‌گیرد مگر زمانی که طرفین بر سر نفقه با هم توافق کرده باشند یا عقد بر مبنای نفقه دادن جاری شده باشد.

جدایی در عقد موقت برای زن میسر است؟

تنها در صورتی که در عقد موقت شرط شده باشد که زن از سمت همسر خود برای اتمام عقد موقت وکالت دارد می‌تواند، اقدام به اتمام عقد موقت نماید. به علاوه در صورتی که زن بعد از عقد هم از همسر خود وکالت نامه برای دریافت حق طلاق گرفته باشد، می‌تواند به راحتی اقدام به اتمام مدت مانده عقد موقت نماید.

آیا به ازدواج موقت هم ارث می‌رسد؟

خیر: در شرایط عادی فقط به عقد دائم ارث می‌رسد و زنی که در عقد دائم بوده است، می‌تواند از ارث بهرهمند شود. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که در عقد موقت از شوهر به زن هیچ ارثی نمی‌رسد. البته در شرایطی که هنگام فوت همسر زمان عده تمام نشده باشد، زن می‌توان از اموال زوج ارث ببرد. جمع بندی: ارث یکی از مسائل پیچیده است که قانون در شرایط مختلف برای آن تصمیمات مختلفی گرفته است. یکی از موضوعاتی که بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد، نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن و اصلاً شرایط ارث بری زن از مرد است. با توجه به موضوعاتی که در این مقاله بیان شد و با در نظر گرفتن شرایط ارث بری زن از مرد، می‌توان گفت در شرایط کلی فقط در عقد دائم است که زن از مرد ارث می‌برد و می‌توان به فکر نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن بود و در غیر این صورت به زن هیچ ارثی نمی‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *