ارث بردن فرزند در ازدواج موقت

ارث بردن فرزند در ازدواج موقت و به طور کلی مسئله انحصار وراثت، یکی از مبانی پیچیده قانون است که در شرایط مختلف قوانین خاصی دارد. با توجه به این موضوع در این مقاله به مسئله ارث بردن فرزند در عقد موقت می‌پردازیم. توصیه می‌کنم اگر به دنبال وکیل انحصار وراثت هستید یا نمی‌دانید که چه میزان ارث به شما تعلق می‌گیرد، حتماً این مقاله را به طور کامل مطالعه نماید.

وکیل انحصار وراثت در تهران:

در صورتی که با مشکل در انحصار وراثت برخورد کرده‌اید و می‌خواهید حق خود را دریافت کنید، می‌توانید از طریق شماره «۰۹۱۲۲۷۲۴۸۱۳» با وکیل حمید رضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی فوری و رایگان استفاده نماید.

آیا فرزند در ازدواج موقت از پدر و مادر ارث می‌برد؟

بله: با توجه به قانون مدنی کشور، می‌توان گفت که فرزندی که در دوران زوجیت به دنیا می‌آید، صرف نظر از دائم یا موقت بودن ازدواج، از پدر و مادر خود ارث می‌برد. البته این که میزان ارث فرزند در ازدواج موقت با ازدواج دائم به یک اندازه است یا نه، مسئله‌ای متفاوت است که به آن می‌پردازیم.

منظور از ازدواج موقت چیست؟

قانون مدنی، ازدواج موقت که با نام صیغه نیز شناخته می‌شود، را یکی از شرایطی می‌داند که در آن فرزند از پدر و مادر خود ارث می‌برد، می‌داند و برخلاف روابط نامشروع که در آن فرزند هیچ حقی از پدر و مادر خود به ارث نمی‌برد، در این نوع ازدواج که به نکاح منقطع شناخته می‌شود، فرزند از پدر و مادر خود حق و ارث دارد.

ارث از برادر بدون فرزند

شرایط ارث بردن فرزند در ازدواج موقت به چه شکل است؟

از مهم‌ترین شرایط حاکم بر ارث بردن فرزند در ازدواج موقت این است که تاریخ نزدیک زوجین تا زمان به دنیا آمدن فرزند کم‌تر از 6 ماه یا بیشتر از 10 ماه نباشد که در این صورت به فرزند متولد شده، به میزانی که به فرزندان در عقد دائم ارث می‌رسد، ارث خواهد رسید.

البته با توجه به این که پدر فرزند بعد از فوت چه افرادی را به عنوان وراث دارد، می‌توان میزان ارث فرزند متفاوت باشد که توصیه می‌کنم در همین زمینه مقالات سهم ارث مادر از فرزند و سهم ارث پدر از فرزند را مطالعه نماید. به علاوه این که فرزند دختر باشد یا پسر نیز در میزان ارث فرزند تأثیر مستقیم دارد.

پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز به دریافت مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

حضانت فرزند در ازدواج موقت به چه کسی است؟

با توجه به قانون مدنی، باید گفت حضانت فرزند در ازدواج موقت به عهده پدر است و فرقی نمی‌کند که مدت اعتبار این عقد موقت چقدر بوده باشد. به علاوه نه تنها حضانت فرزند، بلکه نفقه زن باردار در عقد موقت و تکلیف شناسنامه بچه صیغه‌ای نیز به عهده پدر می‌باشد.

در صورتی که عقد موقت ثبت نشده باشد، چه اتفاقی می افتد؟

یکی از نکات مهم درباره عقد موقت، الزامی بودن ثبت آن برای جلوگیری از سایر مسائل حقوقی است که در ادامه ممکن است ایجاد شود. دقت داشته باشید که اگر صیغه ثبت نشده باشد، حتی اگر عقد به درستی هم اجرا شده باشد، باز در صورت انکار مرد، مشکلات حقوقی زیادی برای طرفین به ویژه زن ایجاد می‌شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید