نرخ مالیات بر اجاره خانه

نرخ مالیات بر اجاره خانه

محاسبه نرخ مالیات بر اجاره خانه، وظیفه ای است که بر عهده ی مالک می‌ باشد و مالک هر سال باید مالیات ملکی که اجاره داده است را پرداخت کند. البته در این میان برخی از سازمان ها یا ارگان‌ های خاص بر اساس قوانین مالیاتی ممکن است که از پرداخت مالیات اجاره معاف باشند. اما در هر صورت باید بدانید که مالیاتی که بر اجاره پرداخت می‌ شود قوانین خاص خود را دارد و آگاهی از این قوانین به همه و به خصوص به کسانی که مالک یک ملک هستند پیشنهاد می‌ شود، تا با آگاهی کامل در جهت پرداخت مالیات بر اجاره اقدامات لازم انجام شود.

همانطور که می‌دانید مالیات به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم است. مالیات مستقیم به مالیاتی گفته می‌ شود که مستقیماً از درآمد و دارایی فرد گرفته می‌ شود و مالیات غیر مستقیم به مالیاتی گفته می‌ شود که به عنوان یک بخش از قیمت کالا و خدمات از افراد گرفته می‌ شود. مالیاتی که بر اجاره است از نوع مستقیم می‌باشد. این مالیات، از فردی که ملک را اجاره می‌ دهد گرفته خواهد شد. حتی اگر فردی که یک ملک را که از قبل اجاره کرده بود راهم اجاره دهد، باید مالیات را پرداخت کند.

 در ادامه با ما همراه باشید تا قوانین مربوط به مالیات و نرخ این نوع از مالیات را بشناسید و یک آگاهی کامل نسبت به مالیات بر اجاره خانه پیدا کنید.

نحوه محاسبه نرخ مالیات بر اجاره خانه 

نحوه محاسبه نرخ مالیات بر اجاره خانه نکته ی مهمی است که مالکان محترم باید نسبت به آن شناخت پیدا کنند. نحوه محاسبه این مالیات بر اساس اجاره بهای سالانه انجام می‌ شود. بدین ترتیب مبلغ اجاره ماهانه با ۱۲ ضرب می‌ شود و در شرایطی که پول بیشتر از مستاجر گرفته شده باشد ۱۸ درصد از آن با اجاره بها جمع خواهد شد. به میزان ۷۵ درصد از اجاره بها، مالیات تعلق می‌ گیرد. در نتیجه، باید عددی که به دست می‌ آید را در ۷۵ ضرب کنید تا عدد نهایی مشمول مالیات باشد.

عدد نهایی را با توجه به جدول نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اجاره در عدد مربوطه ضرب می کنید که این عدد ممکن است که طی سال ها متفاوت باشد و تغییر کند.

 شاید این فرمول برای شما کمی دشوار باشد و نتوانید به درستی از پس آن بر بیایید. در همین راستا حمیدرضا برادران ابراهیمی به عنوان وکیل پایه یک دادگستری که انواع خدمات مربوط به امور مالیاتی را هم ارائه می دهد، در خدمت شما می باشد.

اگر احساس می‌ کنید که به یک وکیل مالیاتی احتیاج دارید، می‌ توانید با شماره تماس ۰۹۱۲۲۷۲۴۸۱۳ ارتباط برقرار کنید و از مشاوره مالیاتی آنلاین این وکیل به بهترین شکل ممکن برخوردار شوید.

حمیدرضا برادران ابراهیمی از جمله وکلای موفق در تهران محسوب می‌ شود که علی رغم جوان بودن، دارای تجربه و مهارت بسیار بالا می‌باشد و قطعاً در دعاوی مختلف پیروز خواهد شد و یکی از حوزه‌ های مهم که این وکیل در آن تخصص بالا دارد، مسائل مربوط به مالیات می‌ باشد.

نرخ مالیات بر اجاره خانه چیست؟

کمیسیون تلفیق مجلس هر سال میزان مالیات بر درآمد اجاره را مشخص می‌ کند و این مبلغ سالانه افزایش پیدا می کند. البته ممکن است که در برخی از سال ها نیز افزایش وجود نداشته باشد.

 برای مثال در سال ۱۴۰۰ افزایشی از این بابت وجود نداشت و مالیات بر اساس مبلغ سال ۹۹ حساب می شد. همانطور که وزارت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده است همه سرپرستان خانوار که دارای یک ملک هستند و آن ملک را اجاره داده اند، وظیفه دارند که از طریق سامانه املاک و اسکان اطلاعاتی که در رابطه با معامله ملک انجام شده است را ثبت کنند و وقتی که این کار انجام نشود فرد اجاره دهنده مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد. که هزینه نسبتاً سنگینی است. برای جلوگیری از این اتفاق حتما در سامانه املاک و اسکان اطلاعات مورد معامله را ثبت کنید.

اکنون بهتر می‌ توانید درک کنید که نرخ مالیات بر اجاره خانه چیست و اگر دارای یک خانه هستید که قصد اجاره آن را دارید می‌ توانید با آگاهی کامل‌ تری این مسیر را آغاز کنید و سالانه مالیاتی که بر عهده ی شما می‌ باشد را پرداخت کنید.

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره خانه

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم بسیاری از افراد از پرداخت مالیات بر اجاره خانه معاف هستند و نرخ مالیات بر اجاره خانه برای آنها اهمیتی ندارد.

طبق ماده ۵۳ و ۵۵ و ۵۷ قانون مالیات تبصره‌ هایی وجود دارد که برخی از افراد را معاف می کند که این موارد عبارتند از:

  • خانه های سازمانی که مالکیت آن ها بر عهده اشخاص حقوقی است نه اشخاص حقیقی.
  • املاکی که پدر، مادر، همسر یا فرزند و اجداد صاحب ملک در آن سکونت دارند.
  • املاکی که به صورت رایگان در تصرف وزارتخانه‌ ها موسسه های دولتی و دستگاههایی که بودجه آنها توسط دولت تامین می‌ شود قرار گرفته اند.
  • در صورتی که صاحب خانه ملک را بفروشد و با خریدار قرار بگذارند که تا ۶ ماه در ملک مورد نظر خود مستقر باشد.

اگر خانه‌ ای دارید که مشمول این شرایط می‌ شود، می‌ توانید بر اساس قانون از پرداخت مالیات بر اجاره خانه معاف شوید. اگر در این زمینه شک دارید می‌ توانید با دریافت یک مشاوره حقوقی آنلاین با حمیدرضا برادر ابراهیمی، مشخص کنید که خانه شما نیاز به پرداخت مالیات بر اجاره خانه دارد یا خیر!

چه کسی باید مالیات بر اجاره خانه را پرداخت کند؟

پرداخت مالیات بر اجاره خانه و آگاهی از نرخ مالیات بر اجاره خانه بر عهده فرد اجاره دهنده یا مالک خانه می‌ باشد و مستاجر به هیچ عنوان برای پرداخت این مالیات مسئول نیست و وظیفه‌ای در این زمینه ندارد.

 ممکن است که در برخی از موارد یک خانه دو بار اجاره داده شود. یعنی یک مستاجر مجدداً ملکی که اجاره کرده بود را به فرد دیگری اجاره می‌ دهد. در این صورت مستاجر موظف به پرداخت مالیات بوده و مستاجر دوم از دادن مالیات منع می‌شود.

معرفی بهترین وکیل برای مالیات بر اجاره خانه

مباحث مربوط به مالیات بسیار پیچیده و گسترده هستند و از آنجایی که قوانین و تبصره های متعددی برای امور مالیاتی وجود دارد، شاید افراد معمولی قادر نباشند در جهت پرداخت مالیات به صورت کامل با این مباحث آشنا شوند و یا به آن ها اشراف و تسلط داشته باشند.

 در چنین موقعیتی کمک گرفتن از یک وکیل مالیاتی می تواند بسیار مؤثر واقع شود. حمیدرضا برادران ابراهیمی از جمله وکلای مالیاتی به حساب می‌ آید که یک وکیل دعاوی مالیاتی تمام عیار است و تمام اصول مربوط به مالیات و انواع مالیات را از بر می باشد. این تخصص و تسلط خوب بر امور مالیاتی باعث شده است که بسیاری از افراد که ساکن تهران نیستند با مشاوره حقوقی آنلاین از خدمات این وکیل برخوردار شوند و در راستای پرداخت مالیات بر اجاره خانه کمک بگیرند.

اگر قصد دارید که از نرخ مالیات بر اجاره خانه خود آگاهی پیدا کنید تا در این زمینه به مشکل نخورید و همه چیز به خوبی پیش برود، قطعاً این وکیل متخصص می‌ تواند بسیار کمک حال شما باشد.

در همین راستا می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۱۰۹۸۳ ارتباط بگیرید و در ساعات ۸ صبح تا ۵ عصر شنبه تا پنجشنبه یک مشاوره مالیاتی آنلاین با کیفیت را تجربه کنید.

سخن آخر

پرداخت مالیات در زمینه‌ های مختلف جزو موارد مهمی است که همه باید به آن دقت کنند و عدم پرداخت آن می‌ تواند عوارض جبران ناپذیر زیادی را به دنبال داشته باشد و شامل جریمه‌ های متعدد شود.

 نرخ مالیات بر اجاره خانه هم از جمله نکات بسیار مهم به حساب می‌ آید که تمام مالکان خانه که قصد اجاره خانه خود را دارند باید از آن آگاهی پیدا کنند و یا از یک وکیل کاردان در این زمینه کمک بگیرند.

امتیاز دهید

پیام بگذارید