چگونه می توان فرزند خود را از ارث محروم کرد؟

محرومیت از ارث یکی از نکات مهمی است که ممکن است برای هر فردی در بحث انحصار وراثت اتفاق بی افتد که در این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم و شرایط محرومیت از ارث را بیان می‌کنیم. در صورتی نیاز به وکیل انحصار وراثت دارید تا به مسئله محروم شدن از ارث شما رسیدگی کند تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

شماره تماس وکیل ارث و امور حسبی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

آیا محرومیت از ارث ممکن است؟

این که بتوان کسی را به طور کلی از ارث به واسطه وصیت نامه محروم نمود، مسئله‌ای است که جنبه قانونی ندارد. به بیان دیگر، حتی اگر موصی بخواهد به واسطه وصیت کسی را از ارث خود محروم کند، می‌تواند فقط درباره 1.3 از اموال خود این تصمیم را بگیرد و نه بیشتر. البته وصیت متوفی در صورتی برای کل اموال او اجرا می‌شود که تمام وراث به این کار رضایت داشته باشند.

پس با این حساب حتی با وجود متن محرومیت از ارث فرزند یا فرزندان، نمی‌توان آن‌ها را از تمام اموال خود محروم نمود و اقدام به تقسیم ناعادلانه ارث نمود. البته بد نیست بدانید که برای محرومیت فردی از ارث راه‌های مختلف دیگری نیز وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم.

محروم کردن فرد از ارث در زمان حیات:

درست است که موصی دیگر دخل تصرف در اموال خود ندارد، ولی این موضوع برای افرادی که زنده هستند صدق نمی‌کند. برای این که بتوان کسی را از ارث محروم نمود، می‌توان اقدام به تقسیم ارث در زمان حیات نمود. البته تقسیم ارث در زمان حیات نیز باید به صورت قانونی انجام شود تا جنبه قانونی داشته باشد.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت داشتن سوال با شماره های 09122724813 و یا 91010983-021 تماس حاصل نمایید

ارث در عقد موقت

شرایط ارث بردن زن بعد طلاق

محروم کردن اِرث فرد توسط شخص ثالث:

که هیچ فردی حتی مادر خانواده نیز نمی‌تواند در مال موصی دخل تصرف کرده و اقدام به محروم کردن فردی از مال موصی نماید حتی در صورتی که در زمان حیات موصی، با این عمل موافقت شده باشد. به علاوه در صورتی که موصی، وارثی هم نداشته باشد، می‌تواند هر کسی را به عنوان وارث خود معرفی کند که در این صورت نیز وارث فقط در 1.3 از مال فرد حق داشته و بقیه طبق قانون تقسیم می‌شود.

چگونه می توان فرزند خود را از ارث محروم کرد

چه کسانی از ارث محروم می‌شوند؟

همانطور که گفته شد، به طور کلی فرد نمی‌تواند، فرزندان خود را از ارث محروم کند ولی مطابق قانون در بعضی از موارد استثنا وجود داشته و افرادی که در ادامه معرفی می‌شوند، از ارث محروم می‌شوند.

  • قتل مورث (فردی که مورث خود را به عمد به قتل برساند)
  • کافر (کافر از مسلمان ارث نمی‌برد)
  • حجب (با توجه به طبقات ارث بری، افرادی مثل خواهر و برادر که در طبقات پایین‌تر هستند، از ارث محروم شوند)
  • زنا (فرزندی که به صورت شرعی به دنیا نیاید ارث نمی‌برد)
  • لعان (فرزندی که از سمت پدر و مادر نفی شده باشد)
  • فوت فرزند (زمانی که فرزند زودتر از والد فوت کند)

حکم طلب اِرث در زمان زنده بودن والدین:

یکی از نکات مهم درباره ارث بری فرزندان و طلب ارث از والدین، حکم طلب ارث در زمان زنده بودن والدین است که با توجه به قانون، می‌توان گفت هیچ فرزندی تا زمانی که والدین آن زنده هستند، نمی‌تواند اقدام به طلب ارث نماید و تقسیم ارث بعد از فوت اتفاق می افتد. در همین باره باید گفت، مالی که در زمان حیات فرد به فرزند بخشیده می‌شود، جزو ارث محسوب نمی‌شود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید