محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید

محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید زمانی مطرح می شود که فردی به موجب پرداخت بدهی چکی را  صادر کرده است و در موعد چک نتوانسته آن را پاس کند و شخص دارنده ی چک متضرر گشته و از دادگاه برای جبران خسارت شکایت می کند. در این نوع شکایات فرد مستلزم پرداخت جریمه است اما زمانی که فرد خطاکار خسارت را پرداخت نکند و فرد زیان دیده ممکن است خسارت بیشتری به او وارد شود که در این صورت قانون از خسارت تاخیر تادیه چک استفاده می کند.

زمانی که فرد تعهد انجام امری را بر عهده می گیرد و به آن تعهد پایبند نشود مسئول جبران خسارت خواهد شد از این رو در بعضی از قراردادها دو طرف قرارداد شرایطی تعیین می کنند تا طرفین قرارداد از تعهدات خود سرپیچی نکنند در غیر این صورت باید خسارت وارد شده را بپردازند. وجهی که بابت خسارت پرداخت می شود در قوانین حقوقی وجه التزام می نامند.

زمانی که شرط تعهد، پرداخت وجه نقد باشد، به آن خسارت تاخیر تادیه نیز گفته می شود.

شماره تماس وکیل چک

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می‌توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

محاسبه خسارت تاخیر تادیه
محاسبه خسارت تاخیر تادیه در سال 1402

شرایط محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید چیست؟

به طور کلی برای مطالبه خسارت و محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید باید یک سری شرایط رعایت شوند.

باید موضوع تاخیر تادیه در دعاوی مربوط به بدهی بررسی شود و نوع بدهی پول رایج ایران باشد و حتما برای پرداخت باید چک نشان دهنده بدهی وجود داشته باشد.

اگر فردی در موعد چک نتواند آن را پرداخت کند و حتی نتواند خسارتی که به طلبکار زده جبران کند حتما باید در دادگاه مدارکی ارائه کند که ناتوانی مالی خود را ثابت نماید.

ملاک محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید چه زمانی است؟

برای محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید اگر طلبکار و بدهکار در مورد زمان شروع محاسبه خسارت به توافق برسند این توافق رسمیت خواهد داشت و دادگاه می تواند بر اساس قوانین دادرسی اقدام به صدور حکم نماید.

زمان محاسبه خسارت تاخیر تادیه سفته و برات

زمان محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید از روزی خواهد بود که فرد طلبکار به آن اعتراض می کند یعنی روزی که واخواست‌ نامه در دادگاه ثبت خواهد شد.

مقالات ما را بخوانید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن هرگونه سوال حقوقی آن را در بخش نظرات سایت حمیدرضا ابراهیمی بیان کرده و یا با شماره های 0922724813 و 02191010983 تماس حاصل نمایید.

آیا تاخیر در پرداخت باعث دریافت خسارت می شود؟

محاسبه تاخیر تادیه چک در قانون جدید زمانی است که فرد به موقع بدهی خود را پرداخت نکرده است. برای تعیین میزان این خسارت دادگاه به ویژه تری ان را بررسی می کند تا فرد بدهکار تحت فشار مالی شدیدتری قرار نگیرد و بیشتر از این ضرر مالی نبیند.

در صورتی که فردی تعهد به پرداخت خسارت کرده است در صورت توانایی مالی از پرداخت آن امتناع کند، دادگاه با توجه به تناسب شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی تعیین می شود میزان خسارت تاخیر تادیه چک را مشخص می کند و به این ترتیب از ضرر بیشتر وارده بر فرد زیان دیده که ممکن است در طول مدت زمان به وجود آید تا حدی جلوگیری می کند.

خسارت تاخیر تادیه چک از چه زمانی قابل محاسبه و دریافت می‌باشد؟

برای محاسبه تاخیر تَادیه چک در قانون جدید شک و شبهاتی وجود دارد که در زیر به چند نمونه از این موارد اشاره می کنیم.

بعضی از افراد معتقدند که باید زمان محاسبه خسارت باید از زمان سررسید چک باشد چون در آن تاریخ فرد توانایی پرداخت را نداشته است.

در مواردی هم افراد زمان محاسبه از وقتی که چک برگشت زده می شود.

در مواردی هم فرد همزمان با برگشت دادن چک اقدام مطالبه را نیز انجام می دهد تا بتواند زودتر به پول خود برسد.

نحوه محاسبه تاخیر تادیه چک در اجرای احکام

خسارت تأخیر تأدیه برای چک‌های صیادی

 با توجه به این که موضوع این مقاله، محاسبه تأخیر تأدیه چک در قانون جدید است، بد نیست به موضوع چک‌های صیادی نیز بپردازیم. با توجه به تغییرات قوانین مربوط به این نوع چک‌ها، در صورتی که مبلغ مورد نظر در چک در حساب فرد نباشد، شما می‌توانید بدون نیاز به هزینه دادرسی اقدام به مطالبه اصل مبلغ چک نماید.

مراحل مطالبه خسارت تأخیر تأدیه چک توسط وکیل

در صورتی که درگیر دعاوی حقوقی مربوط به چک و دریافت تأدیه چک هستید، قبل از هر کاری نیاز به وکیل چک دارید. به علاوه بد نیست بدانید که مراحل مطالبه خسارت تأخیر تأدیه چک توسط وکیل ابراهیمی با نهایت سرعت انجام می‌شود به شرطی که شما تمام جزئیات در اختیار متخصصین ما قرار دهید.

هزینه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه توسط وکیل چقدر است؟

هزینه‌های مختلفی برای دریافت و مطالبه خسارت تأخیر تأدیه چک توسط وکیل وجود دارد که با توجه به شرایط پرونده و البته توافق طرفین مشخص می‌شود. به بیان دیگر میزان هزینه مطالبه خسارت تأخیر تأدیه چک توسط وکیل را نمی‌توان دقیق ذکر نمود، ولی در صورتی که به فکر دریافت خسارت تأخیر تأدیه در کمترین زمان و کمترین هزینه هستید، قطعاً تیم وکیل ابراهیمی بهترین گزینه ممکن است.

امتیاز دهید

پیام بگذارید