انواع وصول وجه چک

انواع وصول وجه چک: یکی از ابزار قابل کاربرد بین مبادلات مالی و تجاری اشخاص، چک به عنوان سند تجاری می باشد که استفاده از آن به هر صورت آثار و تبعات حقوقی و کیفری بدنبال دارد که در صورت عدم آگاهی به حمایت ها یا ضمانت اجراهای حقوقی سند تجاری چک، آثار سویی را به همراه دارد. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا انواع با وصول وجه چک آشنا شوید.

به عبارت دیگر چک برگه ای است که به موجب آن صادر کننده چک بخشی یا کل دارایی خود در نزد بانک را مسترد یا به دیگری واگذار می کند. در این فرآیند خیلی پیش می آید که صادر کننده چک، چک هایی را صادر کند که بیشتر از کل دارایی های اوست و به همین دلیل بانک چک بلامحل اعلام می کند. در بیشتر مواقع فردی که صاحب چک است، تقاضای برگشت چک را داده لذا در صورت تمایل برای آگاهی از راه های وصول چک مطابق قانون می توانید تا پایان مقاله با من همراه باشید.

شماره تماس وکیل چک:

شما همراهان عزیز می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال در امور وصول مطالبات ،چک ، سفته و …. و دریافت مشاوره حقوقی فوری 24 ساعته با وکیل حمیدرضا برادران ابراهیمی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

وصول چِک از طریق شکایت کیفری:

با توجّه به قانون جدید وصول وجه چک‌ مصوب 1397 ، دارنده‌ چک می‌تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک مربوط، به طرفیّت صادرکننده‌‌ چک، اقدام به طرح شکایت کیفری کند.

البتّه، طرح شکایت کیفری منوط به این است که، دارنده‌ چک مواعد ذیل را رعایت کند:

  • ظرف شش ماه از تاریخ صدور چک، برای وصول وجه چک‌ آن به بانک مراجعه کرده باشد.
  • بعد از مراجعه به بانک و دریافت گواهی عدم پرداخت، اقدام به طرح شکایت کیفری کند.

بدیهی است که، شکایت کیفری فقط علیه صادرکننده‌ چک امکان‌پذیر است. بنابراین، علیه سایر اشخاص، ضامن و ظهرنویس، نمی‌توان اقدام به شکایت کیفری کرد.

براساس اصلاحات قانون صدور وصول وجه چک‌ در سال 1397 ، چک‌های وعده دار، بدون تاریخ، سفید امضاء ، مشروط، و بابت تضمین انجام معامله ، فاقد جنبه‌ کیفری اعلام شده است.

وصول چک از طریق اجرای احکام دادگستری:

یکی از مندرجات قانون صدور چک مصوب 1397/08/13 در ماده 23 این قانون صدور اجراییه چک از طریق دادگستری بدون نیاز به رسیدگی و صدور حکم است که در قانون سابق وجود نداشته و فقط به صدور اجراییه از طریق اداره ثبت اشاره شده بود. در حال حاضر می توان هم از طریق اداره ثبت و هم از طریق دادگستری  اقدام نمود لیکن با توجه به اینکه اقدام از طریق دادگستری برخلاف اداره ثبت هزینه دادرسی ندارد اقدام از طریق دادگاه اقدامی مناسب است و حتی به موجب قانون نیاز به تقدیم دادخواست نیز ندارد گرچه رویه به اینگونه است که درخواست صدور اجراییه در قالب دادخواست تنظیم می شود.

برای وصول چک از طریق مراجعه مستقیم به اجرای احکام دادگستری باید شرایط ذیل رعایت شود:

  • برای پرداخت مبلغ چک شرطی در متن چک تصریح نشده باشد.
  • در متن چک تصریح نشده باشد که چک جهت تضمین است.
  • صادرکننده چک نسبت به چک صادره به بانک دستور عدم پرداخت نداده باشد.
  • VAKILEBRAHIMI-VOSOL-VAJE-CHECK-وصول-وجه-چک

پیشنهاد می شود این مقالات را بخوانید شاید برایتان مفید باشد:

اعلام مفقودی چک

وکیل چک

مشاوره حقوقی رایگان ۲۴ ساعته تهران

قانون صدور چک جدید

وصول چِک از طریق دایره‌ اجرای ثبت:

با توجّه به این‌ که، چک «در حکم اسناد لازم‌الاجرا» است ، لذا دارنده‌ چک می‌تواند از طریق دایره‌ی اجرای ثبت درخواست صدور اجرایّیه علیه صادر‌کننده‌ی چک نماید.

البتّه، اقدام ثبتی از طریق ادارات ثبت اسناد و املاک، نیازمند وجود و تحقّق شرایطی به شرح ذیل است:

  • فقط علیه صادرکننده‌ چک امکان پذیر است.
  • باید مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادر‌کننده در بانک، گواهی شده باشد‌.
  • صادر‌کننده‌ چک اموالی داشته باشد، و دارنده‌ی چک نیز آن اموال را به اجرای ثبت معرّفی کند.
  • به علاوه، نیازمند پرداخت نیم عُشر اجرایی از سوی دارنده‌ چک است.
  • ضمن این‌که، لاشه‌ چک هم در این مرحله، از دارنده‌ چک دریافت می‌شود.

وصول چک از طریق تقدیم دادخواست‌ حقوقی:

با توجّه به این ‌که، چک همانند سفته و برات از جمله «اسناد تجاری» مندرج در قانون تجارت محسوب می‌شود ، بنابراین دارنده‌ی چک می‌تواند علیه همه‌ی مسئولین، اعمّ از صادرکننده و ظهرنویسان، تحت شرایطی ، با تقدیم دادخواست  اقامه‌ دعوای حقوقی کند.

اقامه‌ دعوای حقوقی ، دارای مزایایی است که این مزایا، به شرح ذیل می‌باشد:

  • اقامه‌ی دعوا علیه همه‌ی مسئولین، از جمله ظهرنویسان امکان‌پذیر است.
  • صدور قرار تامین خواسته بدون تودیع خسارات احتمالی‌ صورت می‌گیرد.

گفتنی است که اقامه‌ی دعوای حقوقی از سوی دارنده‌ی ‌چک، دارای شرایطی به شرح ذیل است:

  • گواهی عدم پرداخت، (که این گواهی، جایگزین واخواست در سفته و برات می‌باشد)، باید در ظرف پانزده روز یا چهل و پنج روز یا چهار ماه از تاریخ صدور چک (بر حسب مورد)، اخذ شده باشد‌. (موادّ ۳۱۵ و ۳۱۷ قانون تجارت)
  • ‌در ظرف یک سال یا دو سال (بر حسب مورد)، از تاریخ اخذ گواهی عدم پرداخت، اقدام به تقدیم دادخواست شود. (موادّ ۲۸۶ و ۲۸۷ قانون تجارت)

دارنده‌ چک، در هر حال، حقّ اقامه‌ دعوا علیه صادرکننده‌ چک را دارد. که این امر، با تقدیم دادخواست به دادگاه‌های عمومی حقوقی و طبق تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی صورت می‌گیرد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید