مطالبه وجه از طریق رسید یا سند عادی

مطالبه وجه از طریق رسید یا سند عادی، یکی از انواع مطالبه وجه در دعاویی دادگستری است که به خاطر آن که سند رسمی برای طرح دعوای حقوقی وجود نداشته یا در دسترس نمی باشد، لذا برای گرفتن طلب خود از طریق رسید یا سند عادی، در این مقاله می توانید با آن آشنا شوید.

شماره تماس وکیل مطالبه وجه:

در صورت نیاز به برقراری ارتباط با وکیل حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل متخصص در دعاوی مطالبه وجه با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

طلب چیست؟

وقتی شخصی وجه یا پولی را به کسی قرض می دهد و توافق می کند که قرض گیرنده، در تاریخ معینی آن را پس بدهد، اما چنانچه به تعهدش عمل نکند در این صورت قرض دهنده به عنوان طلبکار می تواند علیه قرض گیرنده به عنوان بدهکار بابت طلبش (پولی که قرض داده) اقامه دعوا به خواسته «مطالبه طلب» نماید.

تعریف رسید یا سند عادی چیست؟

رسید یا سند عادی سندی است که به موجب آن، شخصی به شخص دیگر بدهکار گردیده که می بایست بدهی خود را در تاریخی مشخص پرداخت نمایند. به عبارت دیگر سند عادی نوشته­ ای است که مردم میان خود تنظیم می­کنند و به نوعی در دادگاه جهت اثبات حق یا موضوعی قابل استفاده باشد. رسیدهای عادی برخلاف اسناد رسمی یا سندهای لازم‌الاجرا و یا در حکم لازم الاجرا، از حمایت قانونی کمتری برخوردار است البته این دلیل بر پایمالی حق و حقوق طلبکار نخواهد بود.

سند چیست؟

منظور از سند عبارتست از هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. اسناد کتبی یکی از مهمترین دلایل دعوا در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف به شمار می آیند.

سند به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. اسناد رسمی: اسناد تنظیمی در سه حالت رسمی محسوب می شوند. اسنادی که در ادارات ثبت اسناد و املاک تنظیم و صادر می شوند مانند سند مالکیت خانه. کلیه اسناد تنظیمی در دفاتر رسمی مانند وکالتنامه یا اجاره نامه. کلیه اسنادی که توسط یکی از مامورین ذی صلاح دولتی تنظیم شده باشد مانند رای صادره از سوی قاضی دادگاه.
  2. اسناد عادی: هر سندی که یکی از شرایط و ویژگی های سند رسمی را نداشته باشد، جزء اسناد عادی محسوب می شود. مانند قرارداد تنظیمی میان دو نفر در خصوص معاملات شخصی.

اشکال گوناگون رسیدهای عادی:

۱-فاکتور فروش:

شخص صادر کننده فاکتور بر مبنای این رسید و نیز اثبات تحویل کالاها، می‌تواند وجه آن‌ها را از طرف مقابل مطالبه نماید

۲-رسید معمولی:

شامل یک برگه است که در آن شخصی اقرار به بدهی خود به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) دیگر نموده است

۳-رسید واریز وجه به حساب و یا کارت عابر بانک:

در این صورت، پرینت حساب بانکی با مهر بانک مربوطه برای اثبات واریز وجه الزامی خواهد بود

۴-مطالبه وجه بر اساس قرارداد:

در قراردادهای خرید و فروش و یا قراردادهای کارگزاری و … معمولا یکی از شروط، نقل و انتقال وجه است که در صورت عدم ایفای تعهد شخص متعهد، می‌تواند دادخواست مطالبه وجه براساس قرارداد را به مرجع قضایی صالح تقدیم نمود

۵-وجود شاهد برای انتقال وجه به صورت دستی:

سخت ترین حالت اثبات طلب همین حالت است که باید یا شاهد معتبر و یا اقرار خود مدیون برای وجود دین وجود داشت باشد.

اگر ساکن شهر سمنان هستید و نیاز به برقراری ارتباط با وکیل در این شهر را دارید روی لینک مقابل کلیک کنید:وکیل در سمنان

چگونگی تقدیم دادخواست مطالبه وجه از طریق رسید یا سند عادی:

طلبکار می بایست با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست مطالبه وجه از طریق رسید یا سند ادی خود را ثبت نماید. مدارک لازم برای ثبت این دادخواست عبارت است از اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه و مدارک مربوط به اثبات طلب می باشد.

سپس تعیین وقت رسیدگی از طریق دادگاه انجام شده و قاضی با شنیدن ادله طرفین، اقدام به صدور رای مقتضی می‌نماید.

در صورت محکومیت بدهکار، اموال وی توقیف شده و یا در صورت نداشتن اموال بنا به درخواست بدهکار بدهی وی توسط دادگاه تقسیط می شود.

مرجع صالح به رسیدگی به دعوای مطالبه وجه:

چنانچه مبلغ بیست میلیون تومان یا کمتر باشد دادخواست به شورای حل اختلاف ارجاع می شود و چنانچه مبلغ بیش از بیست میلیون تومان باشد دادگاه حقوقی صالح به رسیدگی خواهد بود.

نکات حقوقی کاربردی:

  1. در مطالبه طلب از طریق رسید یا سند عادی، امکان استفاده از قرار تامین خواسته بدون پرداخت خسارت احتمالی وجود نخواهد داشت.  که احتمال می‌رود، بدهکار اموال خود را جابجا کند، که بهتر است از خسارت احتمالی برای توقیف اموال استفاده شود که بسته به نظر قاضی معمولا بین ۱۰ تا ۵۰ درصد ارزش خواسته می‌باشد.
  2. در این نوع دعوی، صرفا خواهان اصلی یعنی شخصی که برگه رسید یا سند عادی به نام وی صادر شده است، حق تقدیم دادخواست داشته و می‌تواند تنها شخص بدهکار را طرف مقابل دعوای حقوقی قرار دهد.
  3. چنانچه در رسید یا سند عادی، تاریخ سررسید بدهی معین نشده باشد، برای دریافت خسارت تاخیر تادیه لازم است تا بصورت قانونی مطالبه طلب انجام شده باشد. یعنی در صورتی که طلبکار برای گرفتن طلب خود به بدهکار اظهارنامه داده باشد، می‌تواند از تاریخ ابلاغ اظهارنامه تقاضای تاخیر تادیه را نیز بنماید.

نتیجه:

برای مطالبه طلب خود از طریق سند یا اسناد رسمی یا عادی می توانید با وکیل مربوطه از طریق شماره 09122724813 تماس حاصل نموده و اقدام لازم را برای مشاوره حقوقی یا اعطای وکالت انجام دهید.

امتیاز دهید

پیام بگذارید