چه مشاغلی معاف از مالیات هستند؟

مشاغل معاف از مالیات به دسته‌ای خاص از مشاغل در کشور اشاره دارد که بنا به خواست قانون از پرداخت انواع مالیات با توجه به خدماتی که ارائه می‌کنند، معاف هستند؛ به بیان دیگر این قانون که هر فردی باید مالیات پرداخت نماید، برای این افراد و مشاغل صدق نمی‌کند و این مشاغل می‌توانند بدون پرداخت هیچ گونه مالیاتی در طول سال فعالیت داشته باشند؛ اگر برای شما هم سؤال است که آیا خدمات و کسب و کار شما نیز جزو مشاغل معاف از مالیات می‌باشد یا نه؟، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نماید و در صورتی که به وکیل مالیاتی نیاز دارید با متخصصین ما در تیم وکیل ابراهیمی در ارتباط باشید.

مالیات چیست و به چه مشاغلی تعلق می‌گیرد؟

یکی از روش‌های تعمین نیازهای مالی یک کشور، اخذ مالیات از تمامی افراد موجود در جامعه می‌باشد که در قالب مدل‌های مختلفی مانند مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود تا صرف بهبود خدمات دهی در کشور شود؛ به طور معمول تمام مشاغل و کسب و کارها باید مالیات به اشکال مختلف پرداخت کنند که در هر سال میزان این مالیات، نحوه دریافت آن و تمام قوانین تأثیر گذار در آن ممکن است دچار تغییراتی شود؛ گرچه با این که گفته شده، تمام مشاغل باید مالیات پرداخت نمایند، اما هستند کسب و کارهایی که معاف از مالیات می‌باشند که در ادامه به صورت کامل به این مشاغل و دلیل عدم پرداخت مالیات توسط این مشاغل می‌پردازیم.

چه مشاغلی معاف از مالیات هستند؟

طی سال‌های گذشته، مشاغلی که معاف از مالیات شده‌اند، همواره رشد داشته و بیشتر در دریافت یا عدم دریافت مالیات از مشاغل خانگی تغییراتی وجود داشته که باعث شده دسته بندی‌های مختلفی از مشاغل وجود داشته باشند که مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ به طور کلی مشاغل بسیار مهم که اهدافی مانند آموزش و پرورش دارند یا صادرات و واردات کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند معاف از مالیات هستند که البته این لیست به همین مشاغل ختم نمی‌شود و در ادامه به مشاغل معاف از مالیات 1402 می‌پردازیم.

  1. مشاغل آموزشی، تربیتی و ورزشی

یکی از مهم‌ترین مشاغل موجود در کشور که از مالیات دادن معاف است، سیستم آموزشی کشور می‌باشد که با هدف کاهش مشکلات موجود بر سر آموزش عالی از پرداخت مالیات معاف شده است و می‌تواند بدون پرداخت هیچ گونه مالیاتی فعالیت داشته باشد.

  1. مشاغل و صنایع صادراتی کشور

صادرات نیز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تأمین ارزی کشور است که با هدف کاهش مشکلات موجود بر سر صادرات محصولات و خدمات به خارج از کشور، این حوزه نیز از پرداخت مالیات به طور کامل معاف شده است.

  1. مشاغل و موسساتی که سرمایه گذاری در بنگاه‌های تولید می‌کنند

طبق قانون 138 مالیات‌های مستقیم، مشاغل، مؤسسات و افرادی که در بنگاه‌های تولیدی کشور که بخش بسیار مهمی در کشور هستند و یکی از پایه‌های حیاط این کشور به شمار می‌روند و نیازمند سرمایه گذار هستند نیز از پرداخت مالیات معاف هستند تا بتوان به راحتی برای این بخش‌ها سرمایه گذار پیدا نمود.

  1. مشاغل مربوط به بخش عشایری، روستایی و کشاورزی

قسمت‌های روستایی و عشایر و البته کشاورزی که بخش مهمی از جامعه هستند نیز با هدف افزایش قدرت کشاورزی کشور که بخش مهمی برای تأمین نیازهای کشور می‌باشد، از پرداخت مالیات معاف شده است که خود این بخش نیز شامل تعاونی‌های کارگری، صیادان، عشایر و اتحادیه‌های این مشاغل می‌باشد.

  1. مشاغل تولیدی، معدنی و گردشگری

بخش گردشگری، معادن و مشاغل تولیدی کشور، یکی دیگر از مشاغلی هستند که باید کمترین مشکلات را در سر راه خدمات خود داشته باشند تا بتوانند نیاز کشور را تأمین نمایند و از همین رو نیز بخش گردشگری، تولیدی و معدنی نیز از پرداخت هر گونه مالیات معاف هستند.

  1. معافیت مالیاتی مهریه و جهیزیه

مهریه و جهیزیه ربطی به مشاغل موجود در کشور نداشته و صرفاً جهت اطلاع در این مقاله به این 2 مقوله اشاره داشتیم که بدانید مهریه و جهیزیه طبق قانون از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

  1. معافیت مالیاتی مشاغل موجود در مناطق آزاد تجاری و صنعتی

مناطق آزاد تجاری مانند کیش نیز که به طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر در ارز آوری کشور دارند، با هدف جذب سرمایه گذار خارجی معاف از مالیات شده‌اند تا فرصت خوبی را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنند.

  1. مشاغل مربوط به بخش هنر و فرهنگ

یکی از مشاغلی که معاف از مالیات است و در چند سال گذشته نیز حرف‌های زیادی برای تغییر رویه در این حوزه بوده است، مشاغل هنری و فرهنگی می‌باشند که با هدف کمک رسانی به هنرمندان این مشاغل از پرداخت مالیات مستقیم معاف شده‌اند و هنوز نیز هیچ تغییر در پرداخت مالیات این مشاغل ایجاد نشده است.

  1. مشاغل مربوط به بخش ترانزیت

ترانزیت نیز جزو مهم‌ترین مشاغل و حوزه‌های موجود در کشور است که نقش بسیار مهمی در تأمین منابع ارزی و سایر نیازهای کشور داشته و به همین علت نیز، در قانون پیش بینی و تصمیماتی مبنی بر عدم پرداخت مالیات توسط این مشاغل شده است و بدین ترتیب، مشاغل مربوط به بخش ترانزیت نیز معاف از مالیات هستند.

  1. معافیت مشاغل خانگی از مالیات

طبق قانون، با توجه به این که سرمایه مشاغل خانگی توسط بانوان تأمین می‌شود و در اکثر موارد بسیار کم نیز می‌باشد، دریافت مالیات از این مشاغل نیز ممنوع می‌باشد؛ بد نیست بدانید که انواع مشاغل و صنایع مانند صنایع دستی، کشاورزی، قالی بافی، دامپروری، خدمات تولید، شیلات، محصولات غذایی خانگی و مشاغل دیگر از پرداخت مالیات معاف هستند.

مالیات بر ارزش افزوده چیست و چقدر است؟

مالیات ارزش افزوده، نوعی از مالیات است که روی خدمات و محصولات خیلی از کسب و کارهای موجود حساب و اخذ می‌شود؛ دقت داشته باشید که مالیات بر ارزش افزوده برای خدمات و محصولات در اصناف مختلف ممکن است به شکلی متفاوت محاسبه شود که توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همین طور برای پاسخ به سؤال چه «موسساتی معاف از مالیات هستند؟» با متخصصین ما در تیم وکیل ابراهیمی از طریق شماره «09122724813» در ارتباط باشید.

آیا خدماتی که ما ارائه می‌کنیم شامل معافیت مالیاتی می‌باشد؟

لیستی که قبل‌تر ذکر شده، تمامی مشاغل معاف از مالیات سال 1401 را به طور کامل بیان نمود و در صورتی که شغل شما جزو این مشاغل باشد، می‌تواند بدون پرداخت مالیات، فعالیت داشته باشید و در غیر این صورت نیز باید اقدام به پرداخت مالیات نماید تا دچار مشکلات فرار مالیاتی و پرداخت جریمه نشوید؛ البته بد نیست بدانید که مشاغل معاف از مالیات کارتخوان و مشاغل کم مالیات نیز وجود دارند که برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با ما همراه باشید.

بهترین وکیل مالیات در تهران

در صورتی که به هر دلیل اعم از فرار مالیاتی نیاز به مشاوره مالیاتی دارید یا می‌خواهید پرونده مالیاتی خود را بدست بهترین وکیل دعاوی مالیاتی در تهران بسپارید، می‌توانید از طریق شماره «09122724813» با متخصصین ما در تیم وکیل ابراهیمی در ارتباط باشید.

جمع بندی

مشاغل معاف از مالیات در کشور شامل دسته بندی‌های مختلفی هستند که با پیدایش شغل‌های جدید، مشاغل معاف از پرداخت مالیات نیز به دسته بندی‌های متنوع‌تری دسته بندی می‌شوند که در حال حاضر شامل بخش‌هایی که گفته شد می‌باشد؛ دقت داشته باشید که مالیات به مدل‌های مختلفی دریافت می‌شود و ممکن است هر کسب و کاری به نوعی مالیات پرداخت نماید، ولی مشاغل معرفی شده از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند.

امتیاز دهید

10 نظرات

  • قدرت فلاح

    1402-03-23 - 5:22 ب.ظ

    باسلام
    اینجانب در شهرستان به شغل طراحی فرش دستباف با پروانه کسب طراح قالی مشغول به کار هستم اما سال 1400بیست وشش میلیون تومان وسال1401سی وشش میلیون تومان برگ مالیات اومده اعتراض دادم تا به امروز نتیجه نداده آیا این شغل معافیت صددرصدی دارد

    • سمانه قنبری

      1402-03-28 - 12:04 ق.ظ

      سلام وقت بخیر بستگی به نوع اظهارنامه و تکمیل آن می باشد که باید روئیت شود چون مرحله خوداظهاری دارای اهمیت است.

  • علی اکبر

    1402-04-08 - 11:53 ب.ظ

    آیا تاکسی شهری. از مالیات کارت خوان معاف هسته

  • امیرمحمد زارع زاده

    1402-04-11 - 6:48 ب.ظ

    با سلام و احترام
    آیا سایتی که به آموزش طراحی سایت میپردازه معاف از مالیات و ارزش افزوده هست؟
    باتشکر

    • vakilebrahimi

      1402-04-14 - 2:57 ب.ظ

      سلام وقت بخیر. بستگی به میزان کارکرد و تراکنش های پرداختی ها دارد

  • بهمن

    1402-05-20 - 5:57 ب.ظ

    سلام وقت بخیر کار من مسب وکار خانگی وتولید فلافل هست مالیات تعلق میگیرد؟

    • vakilebrahimi

      1402-05-21 - 1:01 ب.ظ

      سلام، قاعدتا خیر مگر درآمد شما در حدی باشد که مالیات به آن تعلق بگیرد.

  • ظهوری

    1402-06-20 - 1:36 ق.ظ

    سلام راننده اسنب هستم تراکنش روزی ۳۰۰ تومان مالیات دارد

  • ایرج

    1402-07-06 - 6:51 ب.ظ

    سلام. وقت. بخیر به شغل پیله وری مشغول شغلی که در طی زندگی یکبار میتوانم از امتیاز صادرات و واردات کردن به میزانی که اداره سمت مشخث میکند مثلا هر پیله ور ۵۰ هزار دلار صادرات کند و ۵۰ هزار دلار واردات در واقع امتیاز دولت محسوب میشود خواهش میکنم در این زمینه کمکم کنید دارایی ۱۹۰ میلیون دارای در نظر گرفته. البته در منطقه ازاد ماکو زندگی میکنم حاضرم هزینه کارشناسی هم پرداخت کنم ۰۹۱۴۴۶۲۷۲۰۹ باقری

پیام بگذارید