قوه قهریه یا فورس ماژور

قوه قهریه یا فورس ماژور: امروزه وقوع اتفاقات و حوادث گوناگون به دلایل متفاوت امری محتمل است لذا باید آگاه باشیم این حوادث و اتفاقات آثار حقوقی بر رفتار و اعمال حقوقی ما خواهد داشت به همین منظور عدم آشنایی و آگاهی می تواند موجب تضییع حقوق ما شود. بهتر است با عبارت قوه قَهریه و فورس ماژور آشنا شویم و کاربرد آن را بدانیم برای همین در صورت تمایل می توانید با اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری تا پایان مقاله همراه باشید.

شماره تماس وکیل حقوقی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی نوشته شده است. در صورت داشتن هرگونه سوالی در ارتباط با قوه قَهریه و دعاوی مرتبط با آن با شماره 0922724813 تماس حاصل نمایید، تا از مشاوره حقوقی 24 ساعته رایگان و فوری ما بهره مند شوید.

قوه قهریه در اجرای حکم

منظور از قوه قهریه طبق قانون مدنی:

مطابق ماده ۲۲۷ قانون مدنی ایران فورس ماژور یا قوه قهریه حادثه‌ای است که نمی‌توان آن را به متعهد مربوط دانست، اعم از این که ارتباطی با قلمرو فعالیت متعهد داشته و « حادثه غیرمترقبه » تلقی شود یا صرفاً ناشی از عوامل بیرونی و جدا از متعهد باشد.

انواع قوه قهریه یا فورس ماژور چیست؟

1- قوه قَهریه طبیعی: سونامی، سیل، آتش سوزی، زلزله 

2- قوه قَهریه غیرطبیعی که از طریق اقدامات بشری به وجود می آید: جنگ، شورش، انقلاب، اعتصاب 

3- مواردی که با توافق طرفین معامله جزء قوه قهریه محسوب گردد.

مقالات ذیل را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

شماره وکیل قرارداد

وکیل دیوان عدالت اداری

شماره وکیل در ایران

معامله معارض

قوه قهریه کرونا

قوه قهریه یا فورس ماژور در صورت بودن شرایط ذیل دلیلی موجه و منطقی برای عدم انجام تعهد متعهد محسوب می گردد:

1- عاملی خارجی جدا از  شخص متعهد ، مانع انجام تعهد متعهد باشد مثل : سیل و زلزله و…

نکته:

اگر سازنده بر اثر اضطرار و فشار و یا سایر موارد … قادر به انجام تعهد نباشد نمی تواند ادعا نماید عاملی از خارج از وجود او ، مانع انجام تعهد او شده مثل ورشکستگی و یا بدهی وی و یا در صورتی که متعهد له و یا شخص ثالث مانع ایفاء تعهد متعهد گردد نمی توان متعهد را محکوم به پرداخت خسارات مندرج در قرارداد نمود.

2- وقوع قوه قَهریه برای متعهد قابل پیش بینی نباشد  به عبارت دیگر تعیین موقعیت و زمان اتفاق از سوی طرفین و عرف غیرقابل پیش بینی باشد که اگر غیر از این باشد قطعا مشمول قوه قهریه نمی باشد.

3- جلوگیری از وقوع قوه قهریه برای متعهد قابل دفع یا اجتناب نباشد این بدین معناست که دفع اتفاق نباید در توان شخص باشد که اگر در دید عرف وقوع اتفاق قابل دفع باشد دیگر مشمول قوه قهریه نیست.

امتیاز دهید

پیام بگذارید