طلاق ایرانیان خارج از کشور

قوانین حقوقی کشور های مختلف در سراسر دنیا تابع مقررات خاصی است که اجرای آن ها در هر صورت ضروری است. در نظر داشته باشید که اجرای مقررات و قوانین مربوط به احوال فردی و شخصی افراد نیز بسیار مهم است و این اهمیت در مورد مسلمانان تقریبا بیشتر است. در این نوشتار در مورد ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور توسط وکیل توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

شماره تماس وکیل خانواده:

شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده حمیدرضا برادران ابراهیمی در ایران با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

قوانین مربوط به ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور توسط وکیل:

ایرانیانی که در کشورهای خارجی ساکن هستند و به این کشورها مهاجرت کرده اند، همچنان نیز برای انجام امورات خود تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند. این موضوع، در مورد احوال شخصیه فرد صدق می کند که شامل نقل و انتقال اموال منقول و غیر منقول، ازدواج و طلاق ایرانیان خارج ازکشور و … است. این موارد به صورت کامل تابع قوانین جمهوری اسلامی است. نکته ای که باید در این مورد در نظر داشته باشید، این است که اگر فردی تابعیت کشور دیگری را قبول کند، باز هم باید در احوال شخصیه تابع قوانین و مقررات ایران باشد.

طبق قوانین مدنی تمامی امورات مربوط به ازدواج، طلاق، اهلیت افراد، ارث و … افرادی که ایرانی هستند حتی اگر تابعیت کشور دیگری را داشته باشند، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی خواهد بود. در نظر داشته باشید که اگر فردی بخواهد در داخل ایران از امکانات و تسهیلات داخلی کشور استفاده کند باید تمامی قوانین تابعیت جمهوری اسلامی را رعایت کند. از طرفی اگر فردی قصد نداشته باشد از هیچ‌کدام از تسهیلات یا خدمات جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، می تواند با قوانین کشوری که تابع آن است امورات خود را انجام دهد. قوانین طلاق و ازدواج نیز شامل این موارد می شوند. ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل نیز می تواند انجام شود که بستگی به درخواست طرفین دارد.

طلاق ایرانیان خارج از کشور:

در پاراگراف قبلی اشاره شد که با توجه به قوانین مدنی کشور تمامی احوال شخصیه فرد، در صورت مهاجرت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است. در قوانین مدنی زمانی که فردی بخواهد طلاق خود را در خارج ازکشور ثبت کند باید مراحل قانونی در داخل کشور انجام بگیرد، به همین دلیل بهترین راه برای این مسئله ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل در داخل ایران می باشد.

سعی کنید این کار را به یک وکیل کاردان و مجرب بسپارید. در این مورد باید نکاتی را در مورد ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل، مد نظر داشته باشید. طبق قانون مدنی ایران اگر یک زوج قصد جدا شدن و طلاق داشته باشند و یکی از زوجین در داخل ایران ساکن باشد و دیگری در داخل کشور باشد درخواست طلاق باید در ایران مطرح شود. در این مورد تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد و هر کدام در ایران ساکن باشند باید درخواست طلاق خود را ثبت نمایند. برخی از افراد این مورد را به وکیل می سپارند. ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل نیز انجام می شود، در این حالت یکی از طرفین یا هر دو نفر می توانند این کار را به وکیل بسپارند. از سمت دیگر اگر هر دو طرف در خارج ازکشور ساکن باشند، درخواست طلاق باید در دادگاه تهران ثبت شود. البته این نکته نیز وجود دارد که طرفین می توانند با توافق خود درخواست طلاق را در یکی از شعبه های دادگاه در یکی از شهرستان یا استان ها ثبت کنند. در این‌جا نیز ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل نیز انجام می شود.

بیشتر بخوانید:

وکیل برای حق طلاق

وکالت به وکیل برای طلاق

شرایط ارث بردن زن بعد طلاق

نحوه ثبت طلاق ایرانیان در خارج از کشور:

ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل در داخل کشور امکان‌پذیر است. البته این موضوع کاملا اختیاری است. اما از طرفی باید گفت که این امر ضرورت بسیاری دارد، زیرا با توجه به قوانین و مقررات بسیاری که در این قضیه وجود دارد گرفتن یک وکیل می تواند کمک بسیاری برای فرد باشد. وکیلی که این کار را قبول می کند باید علاوه بر مهارتی که در امر وکالت در طلاق دارد بر قوانین اجرای طلاق نیز در خارج ازکشور مسلط باشد.

  1. در امر ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل اگر فرد خارج از کشور اقامت دارد می تواند وکالت نامه را از طریق پست به وکیل برساند.
  2. یکی دیگر از روش هایی که می توان وکالت نامه را برای وکیل مورد نظر ارسال کرد، ثبت آن در سامانه میخک است.
  3. از طرفی می توانید از طریق سفارت ایران در کشور مورد نظر وکالت نامه را به دست وکیل برسانید.

روند انجام طلاق ایرانیان در خارج از کشور:

  • ابتدا باید دادخواست طلاق را ثبت کنید.
  • بعد از این مرحله باید طرفین در جلسات صلح و سازش شرکت کنند.
  • از دیگر جلساتی که افراد مجبور به شرکت در آن هستند، جلسات رسیدگی دادگاه است.
  • شرکت در جلسه داوری و مشاوره نیز برای طرفین ضرورت دارد.
  • برای اجرای صیغه طلاق در نهایت باید به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کرد.
  • در آخر بعد از طلاق، زوجه باید عده نگه دارد و یک مدت مشخص ازدواج وی مانع قانونی و شرعی دارد.

نکات مهم در ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل:

در مورد ثبت طلاق ایرانیان خارج ازکشور توسط وکیل باید گفت که حضور در جلسات صلح و سازش و البته جلسات رسیدگی دادگاه ضروری است. این جلسات در ایران برگزار می شود، به همین دلیل باید افراد در این جلسات شرکت کنند که وکیل می تواند این کار را انجام دهد.

اما شاید برای شما سوال باشد که آیا می توان از طریق مراجع قضایی در خارج از کشور این کار را انجام داد؟ با این‌که این موضوع محدودیت هایی دارد اما اگر دادگاهی در یک کشور قوانین طلاق را مطابق قوانین ایران و مسلمانان انجام دهند، مراجعه به آن ها مشکلی ندارد.

نکته مهمی که در مورد طلاق ایرانیان خارج ازکشور وجود دارد این است که اجرای خطبه طلاق باید توسط مراکزی انجام شود که مورد تایید قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشند. البته بهتر است در صورت تصمیم به این کار این موضوع را از داخل کشور پیگیری نمایید.

این قوانین که ایرانیان مقیم خارج کشور تابع آن هستند بر اساس قانون 6 مدنی است که افراد باید طبق آن امور مربوط به احوال شخصیه را پیگیری کنند.

امتیاز دهید

پیام بگذارید