شکایت کیفری نفقه

شکایت کیفری نفقه:حقوق خانواده ابعاد گوناگونی دارد که یکی از آن مبحث نفقه می باشد البته نفقه رابطه مستقیمی با تمکین دارد که انجام یا عدم انجام آن آثار حقوقی گوناگونی نیز به همراه دارد برای آشنایی و نحوه و چگونگی شکایت کیفری و حقوقی نفقه در صورت تمایل می توانید تا پایان مقاله با اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی همراه باشید.

در صورت نیاز به برقراری ارتباط با وکیل مجرب و متخصص خانواده حمیدرضا برادران ابراهیمیو دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

منظور از نفقه چیست؟

نفقه عبارت است از تأمین نیازهای زوجه (زن) در صورت تمکین از قبیل مسکن ، البسه ، غذا ، اثاث منزل و هزینه ‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه که به صورت عادت یا احتیاج لازمه زندگی وی باشد.

تمکین چیست؟

تمکین در لغت به معنای همراهی زوجین از یکدیگر می باشد.

انواع تمکین در قانون مدنی:

تمکین 2 نوع است که عبارت است از:

1- تمکین خاص: رابطه جنسی 

2- تمکین عام: فرمان برداری از مرد

طبق ماده 1111 قانون مدني:

زوجه (زن) می‌تواند در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه به محکمه رجوع کند ، در این صورت محکمه میزان نفقه را معیّن و شوهر را به دادن آن محکوم خواهد کرد.

شکایت کیفری نفقه

شکایت کیفری نفقه و میزان مجازات قانونی:

قانونگذار برای مردی که نفقه زن را پرداخت نمی کند مطابق ماده 53 قانون حمایت خانواده مرد به مجازات درجه 6 ماده 19 قانون مجازات اسلامی محکوم می شود که در این ماده میزان مجازات را 6 ماه تا 2 سال تعیین کرده است.

البته امکان دارد اگر مرد برای بار اول مرتکب شود تبدیل به جزای نقدی شود و یا تعلیق شود اما در صورت شکایت کیفری دادگاه موظف نیست نفقه را از مرد بگیرد و به زن بدهد و زن به منظور دریافت نفقه باید دادخواست حقوقی بدهد.

ماده 53 قانون حمایت خانواده:

هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف می‌شود.

پیشنهاد ما برای شما همراهان عزیز:

عقد یا صیغه ۹۹ ساله

دادخواست طلاق توافقی

طلاق از طرف زن

حضانت چیست؟

سلب حضانت فرزند

نکات عملی شکایت کیفری نفقه:

در شکایت کیفری ترک انفاق نیز اولین قدم تنظیم شکواییه در دادسرا است.

شکایت کیفری ترک انفاق پس از ثبت در واحد رایانه از سوی سرپرست دادسرا به یکی از شعب دادیاری ارجاع می شود.

اما باید توجه کرد که در صورت عدم پرداخت نفقه توسط مرد، زن در صورتی می‌تواند این شکایت را در دادسرا مطرح کند که دو شرط وجود داشته‌باشد:

1- شوهر توانایی مالی برای پرداخت نفقه را داشته باشد.

2- زن تمکین کرده باشد.

شکایت حقوقی نفقه و ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه:

زن به منظور دریافت نفقه حتما باید دادخواست نفقه بدهد که می تواند با تقدیم این نوع دادخواست اموال مرد را توقیف کند یا در نهایت پس از صدور حکم قطعی جلب و دستگیری مرد را درخواست کند.

با قطعی و لازم‌الاجراء شدن حکم ، چنانچه شوهر از اجرای رأی و پرداخت نفقه خودداری کند ، از طریق معرفی و بازداشت اموال وی ، حکم اجرا می ‌شود و محکوم‌له می‌تواند از ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی استفاده نماید و حتی در نهایت ممکن است به حبس مرد مستنکف از پرداخت نفقه همسر ، هم منجر شود.

ماده 2 قانون اجرای محکومیت های مالی:

مرجع اجراء كننده رأي ، اعم از قسمت اجراي دادگاه صادركننده اجرائيه يا مجري نيابت ، مكلف است به تقاضاي محكوم له از طرق پيش بيني شده در اين قانون و نيز به هر نحو ديگر كه قانوناً ممكن باشد ، نسبت به شناسايي اموال محكوم عليه و توقيف آن به ميزان محكوم به اقدام كند.

تبصره: در موردي كه محكوم به عين معين بوده و محكوم له شناسايي و تحويل آن را تقاضا كرده باشد نيز مرجع اجراء كننده رأي مكلف به شناسايي و توقيف آن مال است.

نکات عملی شکایت حقوقی نفقه:

بنابراين با تقدیم دادخواست توسط زن به دادگاه (خانواده) ، دادگاه موضوع را با دعوت از طرفین بررسی می کند البته آن را با صدور قرار به کارشناس نفقه ارجاع می‌نماید و کارشناس هم با مطالعه و بررسی پرونده و مدارک و استماع اظهارات طرفین ، میزان نفقه را با عنایت به وضعیت زن و شوهر ، خصوصاً نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن ، تعیین و به دادگاه اعلام می‌کند. در ادامه دادگاه با توجّه به تطابق نظریه کارشناس با اوضاع و احوال ، رأی عادلانه را صادر خواهد کرد.

نکات طلایی شکایت کیفری نفقه:

1- زن مطابق شرط مندرج در عقدنامه ( در صورت عدم پرداخت نفقه به مدت 6 ماه ) زن وکیل و وکیل در طلاق می باشد ، که می تواند درخواست طلاق کند.

2- البته لازم به ذکر است که نفقه مربوط به زمان حال از طریق کیفری قابل مطالبه و نفقه مربوط به گذشته با ارایه دادخواست حقوقی قابل پرداخت است.

شکایت کیفری نفقه

نحوه اثبات عدم پرداخت نفقه در دادگاه:

اصل بر آن است که مرد به زن نفقه پرداخت نکرده است مگر مرد فیش پرداخت یا واریزی ارائه دهد یا شاهد به دادگاه معرفی کند.

اثر پرداخت نفقه توسط مرد، بعد از شکایت زن:

لازم به ذکر است پرداخت نفقه توسط مرد بعد از شکایت زن موجب از بین رفتن اثز کیفری جرم نمی شود لذا با وقوع عقد نکاح دائم ، مرد مکلف می‌ شود (با تمکین زن) نفقه او را مرتبا پرداخت کند و اگر از این تکلیف قانونی امتناع شود ، هم از جهت کیفری و هم به لحاظ حقوقی زن می تواند از مرد بابت عدم پرداخت نفقه شکایت کند.

امتیاز دهید

پیام بگذارید