دسته‌بندی نشده

توقیف اموال شرکت

توقیف اموال شرکت: علاوه بر اینکه اموال اشخاص حقیقی در قبال بدهکاری قابلیت توقیف را دارد در مواردی هم که شرکت بدهی داشته باشد و به اشخاص حقیقی یا حقوقی بدهکار باشد اموال شرکت قابلیت توقیف را دارد برای اینکه در خصوص توقیف اموال شرکت آگاهی بیشتر کسب کنید می توانید تا پایان مقاله با ما همراه باشید . در صورت تمایل به برقراری ارتباط با حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری با شماره 0912272813 تماس حاصل نمایید.

منظور از شرکت چیست؟

شرکت مطابق قانون ایران دو نوع شرکت تجاری و مدنی است . شرکت های تجاری، اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را گویند اما شرکت هایی که هدف از تاسیس آن ها تجارت نیست و اعمال تجاری انجام نمی دهند،شرکت های حقوقی یا مدنی نامیده می شوند.

انواع شرکت های تجاری :

به موجب ماده 20 قانون تجارت شرکت های تجاری بر هفت قسم می باشند که عبارتند از: 1.شرکت های سهامی 2.شرکت های با مسئولیت محدود 3.شرکت های تضامنی 4.شرکت های نسبی 5.شرکت های مختلط سهامی 6.شرکت های مختلط غیر سهامی 7.شرکت های تعاونی تولید و مصرف توقیف اموال شرکت

توقیف اموال شرکت با مسئولیت محدود در قبال بدهی احدی از سهامداران :

به موجب دلالت مواد 583 و 588 قانون تجارت ، شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل از شخصیت شرکا بوده و دارایی آنها نیز جدا و مستقل از دارایی شرکاست چنانچه این امر از آثار شخصیت حقوقی است .

ماده 583 قانون تجارت :

« کلیه شرکتهای تجارتی مذکور در این قانون شخصیت حقوقی دارند. »

ماده 588 قانون تجارت :

« شخص حقوقی می‌تواند دارای كلیه حقوق و تكالیفی شود كه قانون برای افراد قائل است مگر حقوق و وظایفی كه بالطبیعه فقط انسان‌ ممكن است دارای آن باشد مانند حقوق و وظایف ابوت نبوت و امثال ذالك. » شرکت با مسئولیت محدود نیز همانند دیگر شرکت های تجاری، شخصیت شرکاء در آن نقشی ندارد . بنابراین اموال شرکت در قبال بدهی سهامداران قابلیت توقیف ندارد چرا که شخصیت شرکت جدا از شخصیت سهامداران می باشد و به همین منظور حقوق و تکالیف آنها هم متفاوت از هم هست . پیشنهاد می کنیم مطالب ذیل را خوانده و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید: انواع دعاوی شرکت ها در دادگاه وکیل شهر پردیس مراحل عملی ثبت شرکت وکیل در نارمک

توقیف اموال شرکت با مسئولیت محدود در قبال بدهی مدیرعامل و شرکاء :

بنابراین توقیف اموال شرکت با مسئولیت محدود در قبال بدهی مدیر عامل و شرکا شرکت فاقد مجوز قانونی است ، مقررات ماده 129 قانون تجارت هم با آنکه به اعتبار وضع شرکت تضامنی که به شخصیت شرکا نظر دارد و دارای جنبه استثنایی است مع ذلک در همین مورد استثنایی ، نیز به طلبکاران شخصی شرکا حق نداده است که طلب خود را مادام که شرکت مربوط منحل نشده است از دارایی شرکت تامین یا وصول کنند و این امر هم خود موید نظر بالا است  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *