تعدیل اقساط مهریه

تعدیل اقساط مهریه: بعد از عقد نکاح زوجه صاحب و مالک مهریه خود می شود، بنابراین حق هرگونه دخل و تصرف در آن را دارا می باشد و هر زمانی که اراده کند می تواند آن را از همسر خود دریافت نماید. در برخی مواقع زوج قادر به پرداخت مهریه نمی باشد لذا با تقدیم دادخواست اعسار عدم توانایی مالی خود را به دادگاه اعلام می نماید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا از سیر تا پیاز چگونگی تعدیل اقساط مهریه آگاه شوید.

شماره تماس وکیل خانواده حرفه ای و مجرب:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری به نگارش در آمده است. در صورت داشتن هرگونه سوالی در ارتباط با تعدیل اقساط مهریه و دیگر دعاوی خانواده با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید تا از مشاوره حقوقی 24 ساعته اینجانب بهره مند شوید.

معسر به چه شخصی گفته می شود؟

به شخصی معسر می گویند که عسر و حرج دارد (یعنی در شرایط عسرت و تنگدستی قرار دارد و قادر به پرداخت بدهی خود نمی باشد)

حدود اقساط مهریه

نحوه اثبات تعدیل مهریه:

در برخی موارد نیازی به اثبات ادعای زوج مبنی بر عدم ملائت در پرداخت اقساط مهریه و تعدیل مهریه و تمکن مالی نخواهد بود در این حالت زوجه موظف است تا توانایی مالی همسرش را ، به دادگاه اثبات نماید ولی در بسیاری موارد زوجه موفق به اثبات نخواهد شد که مواجه به مشکلاتی می شود در نتیجه منجر به شکست وی خواهد شد.

تعدیل اقساط مهریه: 

تغییر در آینده زوج تاثیری بر نحوه پرداخت مهریه خواهد داشت به گونه ای که دادگاه با در نظر گرفتن اوضاع و بررسی شرایط جدیدی در مورد تعدیل مهریه حکم صادر خواهد کرد.

پرداخت مهریه در طلاق توافقی:

در طلاق توافقی پرداخت مهریه می تواند با توافق طرفین در قبال طلاق باشد و یا بخشیده شود و یا کامل پرداخت شود و یا به صورت اقساط و تعدیل اقساط آن در صورت درخواست، تمامی این موارد با توافق انجام خواهد شد.

مقالات ذیل را خوانده و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و در صورت داشتن سوال با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

شماره وکیل طلاق حرفه ای و کاربلد

شماره وکیل قوه قضاییه

وکیل تلفنی

مشاوره حقوقی رایگان ۲۴ ساعته

دعوای ممانعت از حق

روش های تعدیل اقساط مهریه:

1- زوج بدهی خود را به صورت اقساط به زوجه پرداخت نماید.

2- زوج اقساط را در زمانی مشخص پرداخت نماید.

رای تعدیل اقساط مهریه

آیا می توان در طلاق توافقی درخواست تعدیل در اقساط مهریه داد؟

مطابق با تبصره 2 ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت مالی:

محکوم علیه و محکوم له هر دو امکان تقدیم دادخواست تعدیل مهریه را خواهند داشت، یعنی بعد از صدور حکم و محکوم شدن مرد به پرداخت مهریه وی با توجه به اوضاع مالی خود در خواست تقسیط داده است بعد از اجرای حکم و پرداخت اقساط اوضاع مالی وی هر روز ممکن است تغییر کند.

نکات طلائی در اقساط مهریه و طلاق توافقی که باید بدانید:

اگر پرداخت تعدادی از مهریه به بعد از طلاق  توافقی موکول شود ازدواج مجدد زوجه مانع استحقاق دریافت مهریه قبلی او نخواهد بود.

اگر مهریه 110 سکه و یا معادل آن ضمانت اجرای جلب در صورت نپرداختن آن است بنابراین اگر اقساط مهریه بعد از طلاق توافقی پرداخت نشود زوجه می تواند اقدام قانونی کند.

در دادگاه تغییر اقساط سکه توافق شده بین زوجین را در صورت ادعای زوج مبنی بر عدم توانایی پرداخت یا دادخواست تعدیل پذیرفته نمی شود اگرچه موارد نقض آن هم در آرایی دیده شده است.

امتیاز دهید

پیام بگذارید