دسته‌بندی نشده

اثبات حق ارتفاق

اثبات حق ارتفاق یکی از حقوق مرتبط با املاک می باشد. این حق موقتی و در مواردی دائمی می باشد. امروزه کاربرد و استفاده آن در امور املاک امری شایع و و مبتلا می باشد بنابراین بدلیل کاربرد زیاد آن نیازمند آشنایی و شناخت دقیق از آن است لذا برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید تا پایان مقاله با اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری همراه باشید.

شماره بهترین وکیل حقوقی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی رایگان و فوری با وکیل با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

ماهیت حق ارتفاق:

حق ارتفاق به جهت وجود ضرورت و رفع نیازی است که فرد دارنده در ملک دیگری از آن استفاده می نماید. موارد حق ارتفاق در قانون به صورت حق العبور، حقی است که شخص در ملک دیگری می‌تواند از این حق برای عبور استفاده کند. حق ارتفاق شامل حق المجری، حقی است که مجرای آب متعلق به فردی می‌تواند در ملک دیگری واقع شود. حق ارتفاقی که برای این فرد وجود دارد و مستقر گردیده است، بنا بر ضرورت و مصلحت خود کمال انتفاع و استفاده را می‌دهد و شخص مالک زمین که حق ارتفاق در ملک او ایجاد شده ، حق ممانعت از انتفاع وی از حق ارتفاق را ندارد.

ایجاد و شکل گیری حق ارتفاق:

حق ارتفاق می‌تواند بر اساس ضرورت و به حکم قانون و یا به موجب عقد و قرارداد، بین طرفین ایجاد شود و نیز همچنین در صورتی که حق ارتفاقی موجود و مورد توافق نبوده، شخص می‌تواند با اذن مالک زمین، بنا به ضرورت و نیاز و مصلحت خود از حق ارتفاق مورد نظر خود بهره مند شود. در صورتی که حق ارتفاق برای شخص ایجاد شده باشد، این حق به صورت یک توافق الزامی و لازم الاجرا می باشد و مالک او یا ورثه نمی‌توانند از ان حق رجوع کنند، این حقی است که در ملک استمرار دارد و با انتقال عین زمین هم از بین نمی رود و باقی و پابرجاست. جلوگیری از حق ارتفاق

چگونگی اثبات حق ارتفاق در رویه کنونی:

استفاده از حق ارتفاق، می‌تواند با توجه به عقد و قرارداد و اذن مالک زمین ایجاد بشود ولی در مواردی که حق ارتفاق و یا اذن ارتفاق در ملک غیر مورد تضییع وانکار قرار گیرد می بایست از جانب کسی که مدعی ارتفاق می باشد، اثبات حق ارتفاق صورت گیرد که این اثبات می‌تواند از طرق و ادله ی مصرح در قانون (اقرار،سند،شهادت شهود و..) باشد. اقرار: چون حق ارتفاق در ملک غیر ایجاد می‌شود و در واقع طرف دعوی در اثبات ارتفاق مالک زمین است، در صورت اقرار شخص مالک به وجود حق ارتفاق، به نفع مدعی، حق او اثبات می‌گردد. ولی در صورتی که مالک عین یا وراث او اقرار نمایند که مدعی حق ارتفاق، اذن در ارتفاق داشته و نه حق ارتفاق، اقرار موجب اثبات حق ارتفاق او نمی گردد، چرا که اگر اذن ارتفاق از جانب مالک عین مورد اقرار می بود، اذن ارتفاق ثابت می‌شود ولی نکته حائز اهمیت این است که این اذن قابل رجوع می باشد و مالک عین هم با رجوع خود اذن را منتفی می نماید و مدعی می بایست حق خود را با سایر ادله اثبات نماید. سند: حق ارتفاق می‌تواند به ضرورت و یا به موجب قرارداد بین طرفین حق ارتفاق ایجاد شود، در این شیوه اگر نسبت به سند حق ارتفاق ، اظهار انکار یا ادعای جعل مطرح نشود و یا اینکه در صورت جعل یا انکار، اصالت آن می بایست احراز شود حق ارتفاق اثبات می‌شود. هرگاه نسبت به وجود حق ارتفاق به موجب قرارداد در ملکی اختلاف حاصل شود و هر دو طرف مدعی حق ارتفاق باشند، با ارائه سند مالکیت عادی، چون هر دو سند با یکدیگر متعارض و غیر قابل جمع می‌باشند هر دو سند ساقط می‌گردد و اثبات حق ارتفاق میسر نمی‌شود. در صورت اثبات حق ارتفاق به موجب سند رسمی، حق ارتفاق بر هر سند عادی ارجح و مقدم می‌شود. شهادت شهود: برای اثبات حق ارتفاق و اینکه مدعی در ملک حق ارتفاق دارد، شهادت شهود (دو مرد) کفایت می نماید و اگر شهادت بر سبق حق ارتفاق مدعی باشد، وجود فعلی حق ارتفاق او نیز استصحاب می شود. سوگند(قسم): اگر مدعی حق ارتفاق دلیل قطعی برای وجود حق ارتفاق خود نداشته، از منکر درخواست سوگند می نماید و اگر منکر سوگند را رد کرد با سوگند مدعی حق ارتفاق، اثبات حق ارتفاق او میسر می‌گردد. اماره: اگر شخصی که مدعی حق ارتفاق است، در ملک از حق ارتفاق خود استفاده نماید و تصرف و استیلاء داشته باشد، تصرف به عنوان حق ارتفاق، دلیل بر وجود حق ارتفاق وی می باشد و اگر شخص دیگری هم متصرف به عنوان حق ارتفاق باشد، دو اماره ساقط می‌گردد و دلیل دیگری می بایست اقامه شود. بیشتر بخوانید شاید برایتان مفید باشد: عسر و حرج عدم تمکین زنای به عنف پسر با دختر زن ناشزه انواع حق ارتفاق

دادگاه صالح رسیدگی به دعوای اثبات حق اِرتفاق:

حق ارتفاق حق مالی غیرمنقول تبعی است و از نظر صلاحیت محلی دادگاه عمومی حقوقی صالح به رسیدگی می باشد و از نظر صلاحیت محلی چون حقی غیر منقول است بنابراین در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک باید مطرح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *