اعسار از پرداخت محکوم به

اعسار از پرداخت محکوم به یک اصطلاح حقوقی است. زمانی که یک شخص به موجب حکم دادگاه محکوم به پرداخت مبلغ مشخصی باشد می تواند درخواست اعسار را در مورد وجهی که محکوم به پرداخت آن شده است را در دادگاه مطرح کند.

شماره تماس وکیل حقوقی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت پاسخ سوالات حقوقی خود به صورت رایگان و فوری با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

مقاله اعسار از پرداخت محکوم به

منظور از اعسار چیست؟

اعسار در واقع به معنی ناتوانی است. اگر در یک دادرسی حقوق فردی محکوم به پرداخت بدهی های خود شود و نتواند آن‌ها را یکجا پرداخت کند می تواند درخواست اعسار یا تقسیط بکند. در اصطلاح حقوقی اعسار یعنی اثبات ناتوانی و تقسیط به معنی قسطی کردن بدهی می باشد.

چه کسی می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به بدهد؟

درخواست اِعسار از پرداخت محکوم به را هر کسی نمی تواند مطرح کند. در واقع کسی می تواند درخواست اعسار کند ‌که بدهکار باشد. زمانی که طلبکار علیه فرد اقامه دعوی کند و ادعای اعسار ثابت شود و دادگاه به نفع طلبکار حکم صادر کند و رای دادگاه مبنی بر محکومیت مدیون باشد. بعد از این احکام مدعی اعسار می تواند برای اثبات اعسار دادخواست خود ارائه کند.

مزایای ثبوت اعسار از پرداخت محکوم به:

اگر فرد بتواند درخواست اِعسار از پرداخت محکوم به خود را ثابت نماید می تواند از مزایای  معافیت از تمامیت یا قسمتی از هزینه دادرسی و استفاده از وکیل مجانی بهره مند شود. زمانی که در دادگاه معسر در دعوای مطرح شده‌ی خود محکوم له شود یا در اصطلاح حکم دادگاه به نفع او صادر شود موظف است که به صورت تمام و کمال هزینه دادرسی را پرداخت کند. اعتراض به حکم اعسار از پرداخت محکوم‌ به

مقالات ذیل را بخوانید و آن را با دوستان خود به اشتراک گذاشته و در صورت تمایل به دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

قوه قهریه یا فورس ماژور

تعدیل اقساط مهریه

به طور کلی برای دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به دو نتیجه مشخص وجود دارد:

  1. در حالت اول دادگاه ممکن است دلایل اعسار را بپذیرد و اعسار را قبول کند.
  2. در حالت دوم دادگاه دلایل لازم برای اعسار را کافی نمی داند و اعسار را رد می کند.

به طور کلی نتیجه دادگاه هر چه که باشد می توان در دادگاه تجدیدنظر دوباره آن را رسیدگی کرد اما به هیچ عنوان نمی توان در دیوان عالی کشور این دعاوی را رسیدگی کرد.

مقررات جزایی اِعسار از پرداخت محکوم به:

در مورد اِعسار از پرداخت محکوم به زمانی که ادعای اعسار در مورد محکوم به باشد و کسی که مدعی اعسار است نتواند ادعای خود را ثابت نماید دادگاه با رسیدگی کردن به رد تقاضای اعسار طرف دعوا را ملزم می کند که تمام مبالغ و مخارج رسیدگی به دعوی اعسار معادل دو برابر مخارج معمولی و حق‌الوکاله وکیل پرداخت نماید.

لایحه اعتراض به اعسار از محکوم به

نکات مهم در خصوص اِعسار از پرداخت محکوم به:

  • مدعی اِعسار از پرداخت محکوم به باید لیست دارایی های خود را به دادگاه ارائه کند.
  • برای اثبات اعسار نیازی به شاهد نیست
  • می توان استعلام حساب های معلوم علیه، املاک و سایر اموال را از دادگاه درخواست کرد.
  • اگر حکم دادگاه قطعی نشده باشد می توان دوباره دادخواست اِعسار از پرداخت محکوم به را می توان تقدیم دادگاه کرد
  • اگر فرد مدعی اعسار در بین اموال خود دروغ گفته باشد به ۶ ماه حبس محکوم می شود.
  • درخواست اعسار باید در دادگاهی داده شود که دعوا در آن مطرح شده است.
امتیاز دهید

پیام بگذارید