کلاهبرداری مشارکت در ساخت

امروزه اگرچه بازار مشارکت در ساخت ملک ها داغ است، اما این عمل کلاهبرداری و خساراتی را نیز در پی دارد، و ممکن است شما به عنوان مالک یا سازنده، به قوانین و ضوابط مشارکت در ساخت آشنایی نداشته باشید، و در هنگام ثبت قرارداد مشارکت در ساخت سهوا دچار اشتباهاتی شوید که عواقب بدی را به دنبال داشته باشد.

مشارکت در ساخت، در واقع مشارکتی میان مالک زمین و سازنده می باشد، قَرارداد مشارکت در ساخت حتما باید توسط وکیل ملکی صورت گیرد، زیرا وکیل ملکی به تمام قوانین و ضوابط امور ملکی آگاه است و از ایجاد خسارات جلوگیری می کند.

به طور کلی وقتی که رفتاری در اثنای قرارداد، یا در انتهای آن از طرف یک نفر یا دو طرفین، ارائه می شود و با صحبت های ابتدایی در هنگام تنظیم قرارداد تعارض و تضاد دارد، به این عمل کلاهبرداری در مشارکت ساخت می گویند‌.

لازم به ذکر است که، هر رفتار کذب و غیر صادقانه که همراه با فریب است را نمی توان تحت عنوان کلاهبرداری در ساخت پیگیری کرد.

کلاهبرداری مشارکت در ساخت گاه ممکن است از سوی سازنده رخ دهد و گاهی ممکن است این کلاهبرداری از طرف مالک انجام شود.

کلاهبرداری سازنده در قرارداد مشارکت‌درساخت:

گاهی ممکن است که فردی، خودش را به عنوان سازنده جا می زند، و ساختمان و ملکی را به عنوان نمونه کار خود معرفی میکند.

از دیگر موارد رایج در این نوع کلاهبرداری های مشارکت در ساخت، از سمت سازنده پیش فروش است؛ ثبت قرارداد همه جانبه مانع از این کلاهبرداری می شود که سازنده سهم خود و مالک را پیش فروش نماید.

حتی ممکن است گاهی سازنده یک داور را که آشنای خودش است را برای تنظیم قرار داد معینی کند، اگرچه این امر غیر قانونی نیست اما از نظر اخلاقی درست نمی باشد، و ممکن است باعث قضاوت نا به جا شود.

از موارد دیگر که موجب کلاهبرداری سازنده می شود، این است که سازنده وعده و وعید هایی از قبیل: ساخت طبقه اضافه، تراکم بیشتر، اخذ متراژ تجاری غیر مجاز و… است، که ممکن است با این وعده ها مالک را فریب دهد و به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکند.

کلاهبرداری مالک در قرارداد مشارکت‌درساخت:

در بسیاری از موارد به دلیل اینکه قرارداد مشارکت ساخت، نزد فرد مطلع و متخصص تنظیم نمی گردد، زمینه کلاهبرداری های مختلفی را به وجود می آورد، که باید در این موارد دقت لازم را داشته باشید.

مالک ممکن است با سازندگان مختلف دو قرارداد را تنظیم کند، و در صورتی که با یک شخص سازنده قرارداد مشارکت در ساخت را تنظیم و تعیین کرده باشد، و دوباره با سازنده دیگری وارد مذاکر شده و قرارداد دیگری ببندد.

حتی ممکن است مالک نیز مانند سازنده ملک را پیش فروش کند و در اینجا سازنده به مشکل بخورد، و مالک بدون اجازه سازنده سهم خود را پیش فروش نماید.

از دیگر موارد کلاهبرداری مشارکت در ساخت از سوی مالک، فروش کل عرضه بدون اطلاع به سازنده است.

از نمونه های کلاهبرداری مشارکت در ساخت می توان به این موارد اشاره کرد:

  • فریب مالک در امضای قرارداد: در این مورد سازنده با بنگاه همکاری می کند و با ترفند هایی مثل تایپ ریز و یا اشتباه، و تعیین صاحب بنگاه به عنوان داور باعث فریب مالک می شود‌.
  • دعوای سوری و ساختگی از سوی سازنده: سازنده پس از اینکه پروانه ساختمانی را می گیرد و شروع به کار می کند، مبلغ باقی مانده را از مالک مطالبه می کند، و دعوای سوری راه می اندازد و می گوید قیمت مصالح بالا رفته و من از عهده کار برنمی آیم و به دنبال فسخ قرارداد می افتد.
  • تعویض قرارداد توسط شخص بنگاه دار: سازنده با پرداخت مبلغی از بنگاه دار می خواهد، تا او صورت جلسه سازشی تعیین نماید و با ترفند هایی امضای مالک را برای تمامی صفحات بگیرد.

نکات مهم در جلوگیری از کلاهبرداری در مشارکت ساخت:

از جمله مواردی که برای جلوگیری از کلاهبرداری در مشارکت ساخت، باید رعایت شود این است که افرادی که خودشان اطلاعاتی در زمینه های حقوقی و قوانین ملکی ندارند، باید نزد فردی که با این مسائل آشنایی دارد این قرارداد ها تنظیم شود.
در هنگام انتخاب بنگاه هوشیار باشید که بسیاری از افراد خود کلاهبردار هستند.
در ابتدای تنظیم قَرارداد هویت سازندگان را با مدارک معتبر آنها بسنجید و از سوابق کاری آنان اطمینان حاصل کنید، از افرادی دارای صلاحیت فنی معتبر از مراجع ذی صلاح هستند مانند اعضای نظام مهندسی استفاده کنید، تا متضرر نشوید.
از دیگر ارکانی که باید به صورت دقیق در قرارداد ذکر شود، موضوع قرارداد است، هر چقدر در قرارداد موضوع به صورت جزئی تر و ریز تر صورت گیرد، اختلافات و خسارات احتمالی در آینده کمتر می شود.
در قرارداد اقداماتی که قرار است توسط سازنده در قالب موضوع قرارداد انجام شود مشخص شود، و برای هر مرحله دوره زمانی مشخصی تعریف شود، و ضمانت اجرائی برای تخطی ممکن سازنده در این دوره زمانی پیش بینی شده انجام گردد.

پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را بخوانید و در صورت داشتن هرگونه سوال با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و یا سوال خود را در قسمت نظرات سایت بیان کرده تا توسط وکیل مشارکت در ساخت به آن پاسخ داده شود.

قرارداد مشارکت در ساخت

وکیل ملکی متخصص

وکیل تخلیه ملک

وکیل ملکی

اشتباهاتی در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت که زمینه کلاهبرداری را فراهم می کند:

  • نداشتن برنامه زمانبندی، در اکثر قرارداد ها هیچگونه زمانبندی تعیین و تنظیم نمی شود و همین مسئله باعث بروز مشکل می گردد.

اشتباه و خسارت های  این مدل از تعیین مدت در قراردادهای مشارکت در ساخت این است که سازنده اگر تا روز آخرهم اقدامی برای ساخت نکند مالک حق فسخ قرارداد یا الزام سازنده را به انجام تعهد ندارد.

  • دادن حق فروش و یا پیش فروش، در قرارداد مشارکت ساخت اشتباه محض است؛ اگر مالک ملکی کلنگی یا مالک زمین مسکونی هستید، و قصد دارید سازنده ساختمان طبق قانون و مفاد قرارداد مشارکت در ساخت بر روی آن احداث نماید، حتما به این مورد توجه کافی را داشته باشید.
  • تعیین نکردن داور یکی از اشتباهاتی است که هنگام عقد قرار داد برای برخی افراد رخ می دهد، یکی از مواد قَرارداد های مشارکت در ساخت ماده یا شرط داوری می باشد.

از جمله نکانی که در شرط داوری باید رعایت شود، این است که مشخصات کامل داور و نشانی او در قَرارداد مشارکت در ساخت نوشته گردد و صرفا به نوشتن شرط داوری اکتفا نشود.

امتیاز دهید

پیام بگذارید