امور حسبی

نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

در خصوص نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن قانون موضوعات زیادی را بررسی و تحلیل می کند. به طور کلی یکی از موضوعاتی که امروزه اختلافات زیادی را همراه داشته سهم الارث است و اینکه هر از ورثه چقدر ارث می برد. برای محاسبه این سهم الارث قانون مدنی موارد زیادی را بیان کرده است مثلا زمانی که متوفی یک همسر یا تک همسر باشد و یا فرزند داشته باشد میزان مختلفی را تعیین کرده است. بر اساس قانون محاسبه سهم یک هشتم زمانی است که مرد فرزند داشته باشد و در صورتی که فرزندی نداشته باشد زن یک چهارم ارث می برد که میزان بیشتری است. در زیر با نحوه محاسبه یک هشتم اموال منقول و غیر منقول متوفی می پردازیم.

درباره سهم الارث زن از شوهر:

برای نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن باید بدانیم که سهم الارث زن در صورتی معادل یک هشتم است که فرزند داشته باشد. به طور کلی قانون در خصوص ارث زن از شوهر مقرر کرده است اشخاصی به موجب فوت از دیگری ارث می برند، هر یک از زوجین هستند که در صورت فوت دیگری زنده باشند. و در ماده قانون دیگری صراحتا بیان نموده که این ارث زمانی تعلق می گیرد که نوع عقد دائم باشد. حتی در ماده دیگری آمده است که در صورت جدایی زوجین و فوت همسر اگر طلاق از نوع رجعی باشد و مرد در مدت عده فوت کند زن از او ارث می برد.

نحوه محاسبه سهم الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند:

همانطور که گفتیم نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن از شوهر برای زمانی است که مرد فرزند دارد و اگر مرد فرزندی نداشته باشد نحوه محاسبه سهم الارث متفاوت تر است و زن سهم بیشتری دریافت می کند. در گذشته زنان تنها از اموال منقول مانند ماشین، وسایل و … ارث می برند و چیزی از اموال غیر منقول به همسر متوفی داده نمی شد اما با قانون جدیدی که تصویب شد زن در صورت داشتن فرزند هم از اموال منقول ارث می برد و هم اموال غیر منقول در ماده جدید 946 قانون مدنی بیان شده است: که اگر مردی فوت کند و زن و فرزند داشته باشد. همسر وی از اموال منقول که شامل وسیله نقلیه، وسایل منزل و … و اموال غیر منقول که شامل زمین، خانه و مغازه و … هستند به صورت یک هشتم ارث می برد. البته در خصوص اموال غیر منقول نکته ای که وجود دارد این است که معادل یک هشتم قیمت این اموال ارث می برد.

 اگر مرد دو همسر و فرزند داشته باشد نحوه سهم یک هشتم چگونه خواهد بود؟

طبق قانون مردی که بیشتر از یک زن دارد در هنگام فوت سهم که به زوجه می رسد در بین آن‌ها تقسیم می شود به طور مثال مردی که دو زن و فرزند دارد معادل یک هشتم ارث او به زوجه می رسد که برای هر زن نصف یک هشتم خواهد بود اما اگر مرد فرزند نداشته باشد یک چهارم ارث به زوجه تعلق می گیرد که برای هر کدام نصف یک چهارم است.

مشاوره حقوقی در خصوص ارث و میراث:

مبحث ارث و میراث امری پیچیده و حیاتی می باشد که لازم است با یک متخصص در این امور که وکیل دادگستری می باشد در ارتباط باشید. راه های ارتباطی با وکیل ابراهیمی از طریق شماره تماس 09122724813 می باشد که در زمان مشخص در خدمت می باشد.

دیدگاهی در مورد “نحوه محاسبه یک هشتم ارث زن

  1. علی گفت:

    باسلام. پدرمان سال۱۳۷۷ ومادرمان سال۱۳۹۶ فوت نمودند ومادرمان در سال ۱۳۸۲ سهم الارث یک هشتم خود را از خانه ویلایی مرحوم پدرمان (که درگواهی انحصار وراثت سال۷۷ آمده سهم همسر یک هشتم از اموال منقول و قیمت ابنیه واشجار ) را به برادرمان فروخته است با توجه به اینکه تا کنون ارثیه را تقسیم نکرده ایم وبا توجه به قانون جدید ۱/۸ سهم مادر از کل ارثیه آیا به برادرمان از قیمت فروش عرصه یا زمین خانه ویلایی می رسد یا خیر . با تشکر

  2. محمد گفت:

    سلام وخسته نباشید حضوراساتید محترم
    از مقدارساعت آب چاه عمیقی که قبل از قانون جدید یک هشتم همسر.. بین وراث تقسیم شده..واینجانب که یکی از ورثه هستم مقداری از سهم آب خودم درچاه عمیق را فروخته ام..آیا از مقدارآب فروخته شده سهم یک هشتم به مادر تعلق میگیرد یا خیر؟؟ممنونم از لطفتون

  3. جعفر اسکندری گفت:

    سلام من پدرم در سال ۱۳۵۷ فوت کرده و مادرم در سال ۱۳۹۹ حالا خانه را مبلغ سه میلیاردو ۱۲۰ میلیون فروخته ایم یک هشتم مادرم را چگونه باید بین خواهر ها و برادرها تقسیم نمود سپاسگزارم

  4. پیام گفت:

    سلام احتراماً آقای احمدی 2 همسر دارد و از هر همسر یک فرزند دارد همسر اول سال 65 فوت کرده است و همسر دوم در قید حیات است. امسال آقای احمدی هم فوت کرده اند و هر دو فرزند مهریه مادر خود را به اجرا گذاشته اند. سوال این است که ابتدا مهریه که جزو دیون است محاسبه و پرداخت می شود و یک هشتم از ماترک بر جا مانده محاسبه می شود و یا یک هشتم همسر دوم هم جزو دیون است و از کل ماترک محاسبه می شود. سوال دوم اینکه فرد متوفی 2 همسر داشته است. ورثه همسر اول می توانند یک هشتم مادر خود را که فوت کرده است را مطالبه کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *