دسته‌بندی نشده

لایحه مطالبه سفته

سفته جزو اسناد تجاری لازم الاجرا و با اهمیتی می باشد که آشنایی هر شخص با شرایط و ویژگی های آن امری ضروری و لازم است بنابراین قبل از اینکه سفته ای به نفع دیگری صادر نمایید بهتر است با شرایط و آثار حقوقی آن آشنا شوید در غیراینصورت امکان مواجه با مشکلات و مسائل گوناگون وجود دارد. در این مقاله برای شما همراهان عزیز نمونه لایحه مطالبه سفته را که توسط وکیل پایه یک دادگستری تهیه و تنظیم شده است را به اشتراک می گذاریم. در صورتی که پس از خواندن این مطلب سوالی برایتان پیش آمد با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

سفته چیست؟

سفته در حقوق به معنای سندی تجاری می باشد که توسط آن شخص صادر کننده سفته تعهد می‌کند، مبلغ معینی را در تاریخ مشخصی در وجه حامل، حواله کرد و یا شخص معینی به او پرداخت نماید.

چگونگی تهیه سفته:

سفته را می توان از شعب بانک ملی و باجه‌های بانک مربوطه تهیه کرد ولی علاوه بر بانک سفته در بازار نیز موجود می باشد و افرادی هستند که سفته را می فروشند که باید هنگام خرید سفته از این افراد دقت لازم را کرد زیرا ممکن است سندهایی جعلی را به عنوان سفته به فروش برسانند.

لایحه مطالبه سفته چیست؟

بعد از مرحله تقدیم دادخواست ، تنظیم لایحه دفاعیه و تقدیم آن می باشد. این لایحه برای دفاع و مطالبه حق می باشد که در هر مرحله لازم است.

نحوه نوشتن لایحه:

نوشتن لایحه یک فن و تخصص می باشد که برای بهره مندی از یک لایحه متناسب ، لازمه آن داشتن سواد حقوقی و استفاده از ادبیات حقوقی می باشد بنابراین لایحه دفاعیه باید دارای چارچوب حقوقی باشد.

چگونه یک لایحه سفته خوب تنظیم کنیم؟

لایحه دفاعیه باید از شرح ماوقع و دفاع شکلی و ماهوی برخوردار باشد که اساس همه این موارد بهره مندی از ادبیات و استدلال حقوقی می باشد.

چه زمانی می‌توان درخواست تأمین خواسته برای سفته داد؟

با توجه به قانون، می‌توان گفت که قبل از سررسید سفته نمی‌توان درخواست تأمین خواست مگر در شرایطی که بتوان قاضی را مجاب به تأمین خواسته و توقیف اموال نمود. یکی از مشکلاتی که پیش پای تأمین سفته و جبران خسارت است، همین موضوع زمان درخواست تأمین خواسته است که به جز شرایط ذکر شده تا زمان سررسید سفته درخواست آن غیرممکن است.

نمونه لایحه مطالبه سفته:

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه ……….. مجتمع قضایی ………… باسلام احتراما اینجانب خواهان پرونده کلاسه ………… به استحضار عالی می رساند : شرح ماوقع مطابق سَفته های صادره به شماره های …………………. از سوی خوانده ردیف اول  و ضمانت آنها از طریق ظهرنویسی از سوی خوانده ردیف دوم جمعا مبلغ …………. میلیون تومان از سوی خواندگان طلبکار می باشم. مطابق ماده ۳۰۷ قانون تجارت: سَفته یا فته ‌طلب سندی است که به موجب آن صادرکننده‌ سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینّی را در تاریخ معیّن در وجه حامل یا شخص معین و یا به حواله‌کرد او پرداخت کند. مع الاسف با وصف مراجعات مکرر به خواندگان محترم که یکی از دلایل آن اظهارنامه تقدیمی به شماره …………………… می باشد خواندگان از تسویه حساب و وصول طلب اینجانب خودداری نموده اند. بی توجهی خواندگان بصورتی است که حتی از پاسخ به اظهارنامه اینجانب هم امتناع نموده اند که این امر حاکی از بدهکاری خواندگان می باشد. دفاعیات اینجانب جهت محکومیت خواندگان به شرح ذیل تقدیم می دارد:
  • سفته: سَفته سندي تجاري­ است كه براساس آن صادركننده سفته تعهد مي­‌كند مبلغ مشخصي را در زمان مشخص يا عندالمطالبه (يعني به محض درخواست دارنده) به ديگري بپردازد. مطابق سفته های مستنداتی پیوستی ، طلب اینجانب محرز و مسجل است.
  • یکی از مزایای سند تجاری سفته ، مسئوليت تضامني مسئولان سند ­تجاري می باشد دارنده‌ي سند در صورت عدم پرداخت وجه مي‌­تواند به هر يك ­از مسئولين پرداخت منفردا يا مشتركا رجوع­ كند و وجه ­سند را مطالبه­ كند، مسئوليت اين اشخاص تضامني ­است و هركدام در مقابل دارنده‌ي ­سند مسئول پرداخت كل وجه هستند و چنانچه يكي از آنها كل وجه را پرداخت­ كند ، مسئوليت ساير مسئولان در مقابل دارنده‌ي سند ساقط مي‌­شود.
در سفته های مزبور که خواندگان با امضاء آنها مسئولیت تضامنی دارند بدین معنا که هر­ يك ­از خواندگان مسئول پرداخت كل وجه سفته های مذکور هستند. شایان ذکر است  اصولا ظهرنویسی اسناد تجاری ، برای انتقال است و اگر برای وکالت در وصول باشد باید عبارت برای وکالت قید شده و توسط دارنده امضا شود. لذا امضاء و اثرانگشت سند تجاری سَفته حاکی از اراده خواندگان برای صدور سفته و طلبکار بدون اینجانب می باشد. ضمنا شهودی هم مبنی بر طلبکار بدون اینجانب حاضر بر ادای شهادت در هر زمانی که دادگاه محترم مقتضی بداند هستند. علیهذا مطابق شرح ماوقع و دلایل و مستندات پیوستی ، از آن مقام عالی محترم قضایی تقاضای صدور رای محکومیت علیه خواندگان مورد استدعاست.

بااحترام مجدد

        و

توفیق روزافزون

پیشنهاد می شود این مطالب را بخوانید: قانون صدور چک جدید اعلام مفقودی چک وکیل چک لایحه دادگاه تجدیدنظر برای دفاع از خیانت در امانت ماشین

مراحل رسیدگی به دعوای سفته:

مرحله رسیدگی به دعوای سفته از دو مرحله دادگاه بدوی و یک دادگاه بالاتر تحت عنوان دادگاه تجدیدنظر استان می باشد.

مرجع صالح رسیدگی به دعوا سَفته:

مرجع رسیدگی به دعوای سفته اصولا در مرحله اقامتگاه بدهکار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *