دسته‌بندی نشده

دادخواست مطالبه نفقه

نمونه دادخواست مطالبه نفقه: یکی از دادخواست های متداول در دادگستری دادخواست مطالبه نفقه می باشد .چگونگی تنظیم دادخواست مطالبه نفقه با توجه به هر پرونده جزئیات و شرح های متفاوتی دارد.نمونه  دادخواستی که در  ذیل مشاهده می کنید نمونه ای از آن است.ای دادخواست توسط وکیل تنظیم شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید با اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل دادگستری و مشاور حقوقی در ارتباط باشید.

وکیل مجرب و حرفه ای خانواده:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری به نگارش در آمده است. در صورت در صورت تمایل به تنظیم دادخواست شما توسط اینجانب با شماره های “09122724813” تماس حاصل نمایید.

نفقه چیست ؟

مطابق با ماده 1107قانون مدنی: نفقه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن می شود مثل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل و هزینه های درمان و حتی خادم البته در صورتی که زن عادت به داشتن خادم داشته باشد و یا به واسطه مریضی نیاز به آن داشته باشد.قاعده کلی این است که حقوق زوجه شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با شآن زن است. از ملاک های مهم کارشناس ، برای تعیین حقوق زوجه نیازهای زوجه و شان او می باشد.

 نمونه دادخواست مطالبه نفقه دادگاه خانواده:

مشخصات طرفين نام نام خانوادگي نام پدر شغل محل اقامت                     خيابان – کوچه – پلاک – کدپستي
خواهان زوجه
خوانده زوج
وکيل يا نماينده  قانوني
خواسته يا موضوع و بهاي آن  مطالبه نفقه ایام گذشته
مدارک و مستندات 1-عقدنامه  2-شهادت شهود
ریاست محترم شورای حل اختلاف با سلام اینجانب به استناد تصویر مصدق عقدنامه شماره … مورخ … با خوانده عقد ازدواج دائمی در دفترخانه شماره … شهرستان … منعقد نموده ام. با توجه به این که تامین نفقه زوجه برعهده شوهر می باشد و خوانده از پرداخت نفقه خودداری می کنند، رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه ایام ازدواج از تاریخ … لغایت … به مدت … (تا زمان رسیدگی و صدور حکم) و استمرار پرداخت آن در آینده را به استناد مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ و ۱۱۱۱ قانون مدنی و با جلب نظر کارشناس با توجه به شأن اجتماعی و نیازهای اینجانب مورد استدعاست. همچنین دریافت کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب با استناد به مواد ۵۱۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی را تقاضا دارم. در ابتدا نیز با توجه به این که خواسته در معرض تضییع می باشد به استناد ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور قرار تامین خواسته را استدعا دارم.       محل امضاء – مهر – اثر انگشت
 

نمونه-دادخواست-مطالبه-نفقه-nemone-dadkhast-motalebe-nafaghe

جزییات و نکاتی که هنگام طرح شکایت نفقه باید بدانید:

مطابق ماده 1106 قانون مدنی ، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است.

1)زن می تواند به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف دادخواست مطالبه نفقه داده و نفقه خود را از مرد مطالبه نماید که بر اساس حکم دادگاه ، مرد موظف می شود مبلغ نفقه زن را بپردازد .

2) زوجه می تواند بابت جرم ترک انفاق ، از مرد شکایت کیفری نماید که در اینصورت ، علاوه بر حکم به پرداختن نفقه زن ، ممکن است شوهر جلب ( زندانی ) شود. با این همه رسیدگی به دادخواست نفقه یا شکواییه ترک انفاق طبق ضوابط قانونی شروع و ادامه می یابد که ممکن است هر یک از طرفین دعوا (زن و شوهر) بخواهند از روند آن مطلع شوند که در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته شده است.

3)قوه قضاییه اقدام به راه اندازی سامانه ثنا و عدل ایران نموده که به موجب آن ، اموری همچون ثبت و پیگیری دادخواست ، اطلاع از ابلاغیه ها و اوراق قضایی مربوط به دعوا و همچنین مشاهده دادنامه ( رای صادر شده از دادگاه در خصوص پرونده ) را می توان با مراجعه به آن و به صورت کاملا الکترونیکی انجام داد.

همچنین بخوانید:

دادخواست مطالبه مهریه

نمونه دادخواست طلاق توافقی

دادخواست استرداد جهیزیه

سوالات متداول در ارتباط با مطالبه نفقه:

1- ارائه دادخواست برای مطالبه نفقه توسط زن به چه صورت است ؟

ثبت دادخواست مطالبه نفقه زوجه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح استان ها و شهرستان ها است.

2- برای پیگیری دادخواست نفقه زن چه اقداماتی را می توان انجام داد ؟

پیگیری و مشاهده رای دادگاه در خصوص پرونده نفقه در سامانه ثنا و عدل ایران امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *