دسته‌بندی نشده

دادخواست مطالبه مهریه

دادخواست مطالبه مهریه جزو دعاویی مطرح در سطح دادگاه های خانواده میباشد که نحوه و چگونگی آن از اهمیت خاصی برخوردار است لذا برای مشاوره حقوقی میتوانید با اینجانب به عنوان وکیل دادگستری و مشاورحقوقی در ارتباط باشید. بهتر است قبل از اقدام مطالبه مهریه با یک وکیل خانواده مشاوره حقوقی دریافت نمایید زیرا آگاهی از حق و حقوق قانونی  حق مسلم شما است.

شماره تماس وکیل خانواده:

برای تنظیم دادخواست مطالبه نفقه توسط اینجانب حمیدرضا برادران ابراهیمی با شماره ی 09122724813 تماس حاصل نمایید.

منظور از مطالبه مهریه چیست؟

منظور از مطالبه مهریه مطالبه بخشی از حق و حقوق مالی زوجه می باشد.

 نمونه دادخواست مطالبه مهریه دادگاه خانواده:

مشخصات طرفين نام نام خانوادگي نام پدر شغل محل اقامت                     خيابان کوچه پلاک – کدپستي
خواهان زوجه    
خوانده زوج    
وکيل يا نماينده  قانوني
مدارک و مستندات 1- رونوشت مصدق نکاحیه2- رونوشت مصدق شناسنامه زوجین
خواسته يا موضوع و بهاي آن 1- الزام خوانده به پرداخت 100 عدد سکه بهار آزادی (مهریه) علی الحساب مقوم به 5,100,000 تومان2- توقیف اموال و تامین خواسته به میزان مهریه و خواسته از اموال خوانده3- الزام به پرداخت هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل
ریاست محترم دادگاه خانواده با سلام به استحضار عالی می رساند آقای ……… و خانم ………… در تاریخ 86/3/4 به موجب سند نکاحیه شماره ……….. سری ……… دفترخانه شماره 14 تهران با تعداد 500 سکه بهار آزادی به عقد دائم یکدیگر درآمده اند. نظر به اینکه پرداخت مهریه در سند نکاحیه عندالمطالبه تعیین گردیده است تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت تعداد 100 سکه از 500 سکه مهر تعیین شده را دارد. لذا مستدعی است وفق مقررات موضوعه حکم مقتضی را در این خصوص صادر فرمایید.                                                                                                                                           محل امضاء مهر اثر انگشت

dadkhast-motalebe-mehriye-دادخواست-مطالبه-مهریه

مطالبه مهریه از طریق دوایر اجرای ثبت:

نخستین راه مراجعه به دوایر اجرای ثبت اسناد رسمی میباشد که در این خصوص زوجه می بایست ابتدا به دفترخانه که در آن ازدواج نموده و سند نکاح تنظیم شده است مراجعه و برابر قانون مهریه خود را مطالبه نماید بعد از صدور اخطار سردفتر محترم اسناد رسمی ازدواج پرونده به دوایر اجرای ثبت ارسال می شود و اجراییه ظرف مهلت قانونی در دوایر اجرای ثبت صادر و برای زوج ارسال می گردد و از این طریق زوجه میتواند کلیه حقوق مالی خود را وصول نماید لازم به ذکر است. برابر قانون جدید نحوه اجرای محکومیتهای مالی امکان استعلام از ادارات و مراجع دولتی در جهت کشف اموال مرد میسر بوده و البته مطابق قوانین گذرنامه زوج می تواند همسر خود را تا پرداخت کامل مبلغ خواسته از مهریه ممنوع الخروج نماید .

مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده:

طریقه دوم در خصوص مطالبه مهریه طرح دادخواست حقوقی در دادگاه خانواده محل اقامت زوجه و یا محل اقامت زوج توسط وکیل مهریه می باشد به این دادخواست با تامین خواسته میتوان کلیه اموال اعم از منقول و غیرمنقول را تا صدور رای قطعی دادگاه بازداشت نمود البته در تامین خواسته برابر قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی میتوان استعلام از بانک ها ، شهرداری ها ، ادارات ثبت و مراجع ذیصلاح را نیز خواستار شد . مطالبه مهریه دعوای مالی بوده و در صورتی که مهریه سکه طلا باشد ملاک هزینه دادرسی قیمت روز سکه در زمان ثبت دادخواست می باشد و در صورتی که مهریه وجه نقد باشد برابر نرخ شاخص بانک مرکزی ارزش وجه نقد در زمان ثبت دادخواست محاسبه شده و آن مبلغ ملاک اعتبار خواهد بود .

نکات طلائی که قبل از اقدام دریافت مطالبه نفقه باید از آن آگاه باشید:

مطابق ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ حداکثری برای میزان مهریه تعیین نشده لیکن قانون‌گذار صرفاً تا ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی و یا معادل ارزش ریالی آن برای مرد حکم جلب صادر می نماید که در صورت عدم پرداخت وجه می‌تواند با حکم جلب تا پرداخت مبلغ مذکور زوج را در حبس نگاه دارد . بدیهی است در صورتی که اموالی از زوج به دست آید زن میتواند کلیه حقوق مالی خود که مطابق قانون مطالبه و وصول نماید ، به دیگر سخن تعیین میزان آن بیش از ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی و یا ارزش ریالی آن مانعی در قانون نداشته و زوجه می‌توانند کل مبلغ مندرج در سند نکاح را به عنوان مهریه مطالبه نماید. براساس بند ب ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه، افرادی كه سند رسمی لازم الاجرا از قبیل سند رهن، اجازه، عقد نكاح و یا طلاق دارند، برای اجرای مفاد سند خود، اول باید به ادارات ثبت مراجعه كنند و نمی توانند ابتدا از طریق دادگاه اقدام كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *