مال بدون مالک چه حکمی دارد!؟

مال بدون مالک یا مال مجهول المالک لفظی است که برای ملکی استفاده می‌شود که صاحب خاص ندارد و تعیین تکلیف آن طبق قوانین خاص مدنی انجام می‌شود که با توجه به این نوع ملک، در این مقاله به نکات ریز و درشت مال بدون مالک خاص می‌پردازیم و وضعیت اموال مجهول المالک در حقوق مدنی مشخص می‌کنیم، پس همراه ما باشید.

حکم مال بدون مالک چیست؟

همانطور که می دانیم برای اموالی که مالک خاص دارند در قانون تمام موارد لازم پیش بینی شده و طبق قانون این اموال بعد از فوت مالک به وراث می‌رسد، ولی اموالی نیز وجود دارند که مالک خاصی نداشته و نمی‌توان چند نفر خاص را به عنوان مالک این اموال ذکر نمود که با توجه به همین موضوع در قانون باید به طور ویژه برای تعیین و تکلیف اموال مجهول المالک تصمیماتی گرفته شده و وضعیت این اموال به سرعت مشخص شود تا در آینده به مشکلات مختلف برنخورند.

فارغ از موضوعات گفته شده، انواع اموال مجهول المالک به سه دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به طور کامل به این مدل اموال می‌پردازیم.

  1. مشترکات عمومی

اولین نوع ملک به مالک، مشترکات عمومی هستند که توسط دولت و مؤسسات عمومی در راستای اهداف مختلفی اداره می‌شوند. معمولاً دولت برای انجام خدمات عمومی و اجرای وظایف از اموال مختلفی استفاده می‌کند که یکی از این اموال، مشترکات عمومی هستند که مختص به شخص یا اشخاص خاصی نمی‌باشند و جزو اموال عمومی محسوب می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مساجد، جنگل‌ها، کوه‌ها و بستر رودخانه‌ها اشاره نمود.

  1. مباحات

این نوع مال‌ها که در ماده 27 قانون مدنی تعریف و برای آن‌ها تصمیم گیری شده است، به اموالی اشاره دارد که مالکی نداشته و می‌توان هر یک از اقسام این اموال را تملک و از آن استفاده نمود. مهم‌ترین اموالی که جزو مباحات محسوب می‌شوند، زمین‌های زراعی هستند که صاحب نداشته و به واسطه تملک می‌توان در آباد سازی این اموال و کشور کمک رسانی نمود.

  1. اموال مجهول المالک

این نوع اموال صاحب خاصی دارند ولی به هر شکل نمی‌توان صاحب این اموال را پیدا نمود. این نوع اموال طبق ماده 28 قانون مدنی جزو اموال عمومی بوده و باید خرج فقرا شوند.

اموال مجهول المالک در حقوق مدنی

همانطور که قبل نیز اشاره شد، اموال بدون صاحب به 3 دسته مختلف تقسیم بندی می‌شوند و طبق ماده 27 و 28 قانون مدنی، این اموال در شرایط مختلف برای آبادی کشور و تأمین فقرا صرف می‌شوند. البته دقت داشته باشید که بعضی از اموال عمومی را در راستای اهداف مختلف به دولت یا سازمان‌های دولتی واگذار کرده‌اند و این اموال که به مشترکات عمومی معروف هم هستند را نمی‌توان جزو اموالی که صرف فقرا می‌شوند یا قابل تملک هستند حساب کرد.

مشاوره حقوقی فوری:

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی فوری دارید، می‌توانید از طریق شماره «۰۹۱۲۲۷۲۴۸۱۳» با متخصصین ما در ارتباط باشید و از مشاوره حقوقی رایگان متخصصین ما استفاده نماید. البته می‌توانید از طریق چت آنلاین در سایت و واتساپ نیز با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهید

پیام بگذارید