اذن پدر برای ازدواج دختر

اذن پدر برای ازدواج دختر: مطابق قانون ایران دختر باکره و دوشیزه برای ازدواج باید اذن و اجازه پدر را برای عقد رسمی اخذ کند در غیر این‌صورت این عقد قانونی و صحیح نیست حتی در صورت نبود پدر یا پدر بزرگ راهکارهایی برای آن تعیین شده است که در صورت تمایل و آگاهی از شرایط آن می توانید تا پایان مقاله همراه ما باشید.

شماره تماس وکیل خانواده:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش در آمده است. شما همراهان عزیز می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال و دریافت مشاوره حقوقی 24 ساعته رایگان و فوری با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

آدرس وکیل خانواده:

شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حضوری با وکیل و همچنین اعطای پرونده خود به ایشان به آدرس تهران میدان انقلاب کارگر شمالی بعد از جلال نبش کوچه ششم پلاک 42 واحد1 حضور بهم رسانید.

اذن پدر برای ازدواج دختر:

مطابق ماده 1043 قانون مدنی:

ازدواج دختر باکره منوط به اذن پدر می‌باشد. در چنین شرایطی، چنانچه پدر بدون دلیل از ازدواج دختر خود جلوگیری نماید، بر طبق ماده 1044 قانون مدنی حق اجازه از وی ساقط شده و دختر با مراجعه به دادگاه و معرفی خواستگار خود می‌تواند اجازه دادگاه را مبنی بر ازدواج دریافت نماید. اذن پدر برای ازدواج هنگامی موضوعیت دارد که دختر باکره باشد، دختر غیر باکره نیاز به اذن ندارد.

ادن پدر برای ازدواج دختر بالای 30 سال

ابطال عقد نکاح توسط پدر:

اگر دختر دوشیزه بدون اجازه دادگاه و بدون اذن پدر عقد رسمی نماید و حتی رابطه زناشویی هم داشته و دیگر دوشیزه نباشد پدر می‌تواند ابطال عقد رسمی نکاح را از دادگاه صالح بخواهد البته پس از ابطال عقد رسمی نکاح دختر به دلیل عدم باکره  و دوشیزه بودن نیازی به اذن و اجازه پدر برای ازدواج را ندارد.

رسیدگی به دعوا و شکایت اذن و اجازه عقد رسمی ازدواج:

خواهان و متقاضی باید دادخواستی به خواسته ازدواج دختر بدون اجازه پدر به علتی مانند مجهول‌ المکان بودن پدر خود مطرح نموده و پس از باطل کردن تمبر مربوط به دعوای غیرمالی و با انضمام دلایل خود یعنی کپی مصدق شناسنامه تقدیم مجتمع قضایی دادگاه‌ خانواده نماید این پرونده پس از ثبت در مجتمع قضایی از طرف معاونت ارجاع مجتمع به یکی از شعبات دادگاه خانواده همان مجتمع جهت رسیدگی ارجاع شده و مراتب تکمیل پرونده توسط مدیر محترم دفتر تأیید و به نظر ریاست دادگاه خانواده خواهد رسید. مطابق دستور ریاست مجتمع، دفتر اقدام به تعیین وقت جلسه رسیدگی نموده و طرفین دادخواست را به موجب اخطاریه دعوت می‌ نماید  و نسخه ثانی و ضمایم دادخواست به خوانده ارسال می‌ گردد.

رسیدگی در دادگاه صالح خانواده:

به خاطر مجهول ‌المکان بودن خوانده (پدر دختر) برای ازدواج دختر بدون اجازه پدر ، می بایست مطابق ماده 73 قانون آیین دادرسی مدنی وقت دادرسی و دادخواست و ضمایم از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشار ابلاغ گردد و این عمل به درخواست خواهان صورت می گیرد. 

مقالات ذیل را بخوانید و جهت دریافت راهنمایی بیشتر با شماره 09122724813 و یا 02191010983 تماس حاصل نمایید.

ازدواج سفید

معایب طلاق از طرف مرد

تعدیل اقساط مهریه

حق حبس[عام و خاص]

دفتر ثبت ازدواج موقت بدون اذن پدر

نکات مهم و کاربردی:

1- بکارت دختر دوشیزه باید توسط رابطه و یا مواقعه از بین رفته باشد، دختری که بر اثر حادثه و یا ورزش بکارت خود را از دست بدهد باکره محسوب می‌گردد.

2- اگر دختر برای یک بار ازدواج کند و جدا شود و در هنگام طلاق باکره باشد، هنگام ازدواج دوم به اذن پدر نیاز دارد.

3- اذن ازدواج در اختیار ولی یعنی پدر و بعد از آن جد پدری می باشد و اگر هر دوی آن‌ها فوت کنند دختر به اذن ازدواج نیازی ندارد.

4- اگر پدر و جد پدری نباشند پس از ثبت دادخواست باید سه نوبت نشر آگهی انجام شود.

5- در اذن و اجازه ازدواج سن و سال اهمیتی ندارد و دختر باکره در هر سنی که باشد به اذن پدر نیاز دارد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید