مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر

به طور کلی بعد از فوت پدر حقوق او در بین بازماندگان تقسیم می شود که باید مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر از قبل تهیه و تنظیم شود و به سازمان مربوطه ارسال شود. معمولا این گرفتن حقوق توسط فرزندان یک سری شرایط خاص خود را دارد و در حالت کلی اصل بر پرداخت حقوق بازنشستگی بعد از فوت مستمری بگیر به بازماندگان است و افراد خانواده می توانند ادامه زندگی خود را با حقوق متوفی با خیال راحت طی کنند.

شماره وکیل تامین اجتماعی:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش درآمده است. شما همراهان عزیز می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی فوری و رایگان با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید و یا سوال خود را در قالب کامنت بیان کرده تا وکلای ما در اسرع وقت بصورت کامل به آن پاسخ بدهند.

پذیرش نداریم!

چند درصد از حقوق پدر به دختر می‌رسد؟

فارغ از موضوع مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر، باید به سایر مسائل مانند گرفتن حقوق پدر توسط دختران نیز بپردازیم و میزان سهم دختران از حقوق پدر را مشخص کنیم. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت دختری که پدر یا شوهرش را از دست داده است، می‌تواند اقدام به دریافت مستمری نماید. به بیان دیگر به دختران نیز از حقوق پدر و حتی پدربزرگ یا مادربزرگشان سهم می‌رسد.

البته این موضوع همیشه به همین سادگی نیز نیست، زیرا طبق قانون تأمین اجتماعی، دریافت مستمری برای همسر و فرزندان متوفی خواهد بود و دختر نمی‌تواند از حقوق پدربزرگ و مادربزرگ خود سهمی را دریافت نماید و فقط در صورتی که افراد ذکر شده بازنشتگان و مسمتری بگیران وابسته به نهاد و ارگان‌های دولتی باشند به نوه‌های آن‌ها مستمری می‌رسد.

سهم حقوق بعد از فوت برای همسر متوفی چقدر است؟

طبق قانون تقسیم حقوق بعد از فوت، می‌توان گفت که سهم همسر متوفی معادل 50 درصد کل مستمری استحقاقی خواهد بود. البته در صورتی که فرد چند همسر داشته باشد، این حقوق بین آن‌ها تقسیم می‌شود. به علاوه بد نیست بدانید که سهم فرزندان از این حقوق به میزان 25 درصد خواهد بود و در شرایطی که پدر و مادر هر دو فوت شده باشند، سهم فرزندان دو برابر خواهد شد.

شناسایی مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر:

برای اینکه لیست دقیقی از مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر ارائه دهیم لازم است که ابتدا مشخص شود که پدر در چه ارگانی فعالیت کرده و شرایط پرداخت حقوق آن به چه نحوی بوده است. اگر چه نوع ارگان تاثیری در میزان و مقدار حقوق ندارد و تمام ارگانها موظف هستند که بعد از فوت کارمندان خود حقوق او را به ورثه به طور تمام و کمال بدهند.

دولت قوانین پرداخت حقوق بازنشستگی بعد از فوت مستمری بگیر به بازماندگان را تصویب کرده است و هیچ سازمانی حق دخل و تصرف در این قوانین را ندارد… به همین خاطر است که همواره بیمه کردن خود در طول عمر یکی از مهم ترین کارهای هر فرد زنده ای است که در زندگی خود برای تامین نیازهای ایام پیری از جمله از کار افتادگی انجام دهد.

اسناد و مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر کدامند؟

از جمله مدارک لازم برای گرفتن حقوق پدر شامل موارد زیر است. البته این مدارک در هر ارگانی ممکن است متفاوت باشند.

اگر هر یک از فرزندان بخواهند برای گرفتن حقوق پدر متوفی خود اقدام کنند باید در ابتدای کار گواهی فوت بیمه شده که از طرف سازمان ثبت احوال صادر شده است را داشته باشند. با توجه به اینکه فرزندان و همسر متوفی و والدین او هر کدام مقدار مشخصی از حقوق متوفی را در صورت واجد شرایط بودن می گیرند پس لازم است که تمام مدارک از قبیل شناسنامه، کارت ملی، گواهی اشتغال به تحصیل و … را ارائه کنند.

  • ارائه تمام مدارک پدر از قبیل اصل و تصویر شناسنامه، اصل و تصویر کارت ملی
  • اگر همسر شخص متوفی بخواهد برای دریافت حقوق اقدام کند باید تصویر عقدنامه را ارائه دهد.

زمانی که دختر مطلقه باشد می تواند برای گرفتن حقوق پدر متوفی خود اقدام کند در این صورت علاوه بر مدارک شخصی باید طلاق نامه خود را ارائه دهد و در صورت در قید حیات بودن مادر نصف یا درصدی از حقوق پدر به دختر مطلقه داده می شود.

پیشنهاد می کنیم مقالات ذیل را خوانده و چهت دریافت مشاوره حقوقی فوری با شماره 09122724813 تماس حاصل نمایید.

وکیل برای بازنشستگی تامین اجتماعی

آدرس اداره کار تهران برای شکایات کجاست؟

 

ارائه قیم نامه یا گواهی رشد

فرزندان پسر تا ۱۸ سالگی می توانند حقوق پدر را دریافت کنند و بعد از ۱۸ سالگی کل حقوق به مادر داده می شود؛ اما اگر پس بعد از ۱۸ سالگی ادامه تحصیل دهد می تواند با ارائه گواهی تحصیلی تا پایان تحصیل حقوق پدر را دریافت نماید.

اگر پدر از کار افتاده باشد با صورتجلسه کمیسیون پزشکی و رضایت پدر حقوق او را فرزند بگیرد.

از ثابت شود که کودک بعد از ۱۸ سالگی دچار از کارافتادگی و یا ناتوانی جسمی و ذهنی است با ارائه مدارک حقوق پدر را همچنان تا پایان عمر دریافت می کند.

مدارک کفالت پدر و مادر:

  1.  فرم درخواست برقراری مستمری بازماندگان
  2. تایید کردن مدارک توسط واحد اجرایی بر اساس قوانین و مقررات حاکم

 

امتیاز دهید

8 نظرات

  • محمود رجبی

    1401-05-28 - 12:02 ق.ظ

    سلام.
    مادر من حقوق پدرش را دریافت میکنه،و الان خاله من شوهرش فوت کرده و بازنشسته شده بودن چند ماه.
    میخاستم بدونم آیا به خاله من هم از حقوق پدرش میرسه یا نه.
    با تشکر

  • فرشته

    1401-06-05 - 9:57 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    بنده پدرم فوت کردن و من دختری ۲۵ ساله هستم و درحال حاضر شغلی هم ندارم. مادرم و برادرم نمیخوان از حقوق پدرم به من برسه و برادرم حسادت میکنه و میگه اگه از حقوق بگیری منم خونه رو جدامیکنم و… میخوان من رضایت بدم که حقوقو همش برسه به مادرم. منم تحت فشار مجبورم اینکارو کنم. میخوام بدونم قانون با رضایت من اینکارو میکنه ؟ یا نه

  • فریده

    1401-08-11 - 9:04 ب.ظ

    باسلام
    مطلقه وبیکارهستم آیا اموال من میتولد مانع دریافت مستمری ازحقوق پدرم بشود
    ممنون میشم جواب بدید

  • منصوره

    1401-09-28 - 3:58 ب.ظ

    سلام من خانمی ۵۵ ساله هستم شوهرم مریض هست در آمد نداره. زندگی خیلی سختی دارم تصمیم دارم که طلاق صوری بگیرم تا از حقوق پدرم بتونم اموراتم را تامین کنم. میخوام بدونم. ایا بهم حقوق رو میدن؟ چه مدارکی لازم دارم. چه مدت طول میکشه.؟

  • فاطمه

    1401-10-03 - 4:28 ب.ظ

    سلام من خانمی 65 ساله هستم شوهرم 82 ساله هست و در آمدی نداره. در حال حاضر هم حقوق پدرم به حساب مادرم واریز میشه با توجه به اینکه راضی نیستم طلاق صوری بگیرم آیا می توانم کفالت همسرم رو بر عهده بگیرم و از بخشی از حقوق پدرم استفاده کنم؟با توجه به اینکه همسرم به دلیل کهولت سن عملا امکان کسب درآمد ندارد

  • M.m

    1401-10-26 - 12:09 ق.ظ

    سلام پدرم سال ۸۴فوت کردحقوقش به مادرم رسید
    سال ۹۵مادرم فوت کرد اما منکه تک دختر بودم ودارای دوفرزند اقدام به حقوق پدرم نکردم لطفا منو راهنمایی کنید واقعا دستم خالیه ممنون میشم پاسخ بدید

  • مریم پوراکبر

    1401-11-16 - 7:28 ب.ظ

    سلام پدر من در ارتش زمان شاه خدمت میکردن وفوت کردن ولی خدمت ایشون از ۲۰سال دوماه کم دارن واخراج شده بودن آیا امکان مستمری برای من امکان پذیر است یا نه ؟؟ممنون میشم جواب بدید

  • مریم

    1401-11-16 - 8:44 ب.ظ

    سلام من از شوهرم جدا شدم و قبلا تادوسال بعد ازدواجمم حقوق پدرمو میگرفتم شوهرم اجازه ی اینو بهم نمیداد ک برم اطلاع بدم ک ازدواج کردم الان باید برای حقوق مستمری پدرم چه مدارکی ببرم و باید چیکار کنم

  • فاطمه

    1402-01-09 - 10:52 ب.ظ

    سلام وقتتون بخیر من مستمری پدرم رو دریافت میکنم و قصد دارم که عقد کنم میخاستم ببینم میتونم بعد عقد مستمری پدرم رو دریافت کنم از گزینه بیکاری شوهرم استفاده کنم چون تو فرم اناث نوشتن در صورت بیکار بودن شوهر میتونم حقوق رو دریافت کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

پیام بگذارید