تا چه میزان از اموال را می‌توان وصیت کرد؟

تا چه میزان از اموال را می‌توان وصیت کرد؟ شاید این موضوع هم برای شما سؤال باشد که در این مقاله به صورت تخصصی به آن می‌پردازیم. با توجه به این که یکی از مسائل مهم در دعاوی حقوقی، مسائل مربوط به انحصار وراثت است، در این مقاله به حداکثر مالی که می‌توان وصیت نمود و همچنین چگونگی تنظیم وصیت نامه می‌پردازیم.

شماره تماس وکیل ارث در تهران:

این مقاله توسط حمیدرضا برادران ابراهیمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی به نگارش در آمده است. شما همراهان عزیز می‌توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی 24 ساعته رایگان و فوری با شماره 09122724813 و یا 91010983 تماس حاصل نمایید.

آدرس وکیل ارث در تهران:

شما هموطنان عزیز می تواند جهت اعطای پرونده حقوقی-کیفری-ملکی و خانواده خود به آدرس تهران خیابان امیر آباد شمالی بعد از اتوبان جلال آل احمد نبش کوچه ششم پلاک 42 واحد 1 حضور بهم برسانید.

وصیت ثلث مال

تا چه میزان از اموال را می‌توان وصیت کرد؟

به طور کلی متوفی فقط می‌تواند تا میزان ثلث اموال خود را وصیت نماید و اختیاری در مابقی مال خود نداشته و بقیه اموال فرد طبق قانون بین فرزندان و افرادی که به آن‌ها ارث می‌رسد، تقسیم می‌شود. البته دقت داشته باشید، مالی که در زمان زنده بودن فرد به نام کسی می‌شود جنبه ارث نداشته و نمی‌توان این اموال را نیز جزو وصیت نامه قرار داد.

به علاوه فرد می‌تواند برای تمام مال خود نیز در وصیتنامه تصمیم بگیرد ولی مطابق قانون تا زمانی که تمام ورثه این نوع وصیتنامه را تأیید نکنند، فقط به میزان ثلث وصیت نامه عمل خواهد شد.

آیا می‌توان کسی را از ارث محروم کرد؟

خیر: با توجه به این موضوع که موصی فقط می‌تواند درباره ثلث مال خود تصمیم بگیرد، طبق قانون نمی‌توان کسی را از ارث محروم نمود، مگر در حالتی که تمام وراث اعم از فرد از ارث محروم شده تسلیم این وصیت باشند و آن را قبول داشته باشند.

در چه شرایطی وصیت متوفی جنبه قانونی ندارد؟

وصیت موصی در شرایط خاص می‌تواند جنبه قانونی نداشته باشد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به وصیت شفاهی بدون شاهد و وصیت فرد بی سواد در صورتی که به صورت قانونی تنظیم نشده باشد، اشاره نمود. البته دقت داشته باشید که در شرایط خاص، وصیتنامه شفاهی و وصیت نامه فرد بی سواد نیز می‌تواند جنبه قانونی داشته باشد که در ادامه این موارد را نیز بررسی می‌کنیم.

آیا افرادی که بی سواد هستند، می‌توانند وصیت نامه تنظیم کنند؟

به طور کلی تنظیم و نوشتن وصیت نامه توسط افراد بی سواد ممکن نیست و به همین جهت نوشتن وصیت نامه برای افراد بی سواد باید جنبه قانونی داشته باشد و توسط مراکز قانونی انجام شود تا این وصیت نامه جنبه قانونی داشته باشد.

نحوه محاسبه ثلث اموال

در چه شرایطی وصیت نامه شفاهی قبول می‌شود؟

همانطور که گفته شد، یکی از شرایط ابطال وصیت نامه، شفاهی بودن وصیت نامه و نداشتن شاهد معتبر است که با توجه به این موضوع، می‌توان گفت در صورتی می‌توان وصیت شفاهی را قبول نمود که 2 شاهد مورد تأیید دادگاه وجود داشته باشند تا وصیت نامه متوفی قابل اجرا باشد. به علاوه در این شرایط نیز فرد فقط می‌تواند درباره ثلث مال خود تصمیم بگیرد و نه بیشتر مگر با تأیید ورثه.

در چه صورت می‌توان بیش از ثلث اموال را وصیت نمود؟

به طور کلی وصیت نامه فقط ثلث اموال متوفی را پوشش می‌دهد و در صورتی که برای بقیه اموال نیز توسط موصی تصمیم گرفته شده باشد، تنها در صورتی قانونی خواهد بود که توسط ورثه تأیید شود. در این صورت فرد می‌تواند برای کل اموال خود تصمیم بگیرد.

امتیاز دهید

پیام بگذارید